El Valle de Anton - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Ellen Geus - WaarBenJij.nu El Valle de Anton - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

El Valle de Anton

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

09 Februari 2020 | Panama, Panama-stad

De laatste dagen in Panama waren niet meer zo spannend. Nog wat in de oude stad gelopen en de weg verkend naar de Panamericana bridge of er een fietspad is. Ja dus.
Vanmorgen vertrokken over de Puente Panamericana over het smalle fietspad en verder via de Pan-American highway. Er is geen andere weg op dit stuk. Fiets zoveel mogelijk over de vluchtstrook voor zover die er is. De auto's gaan wel goed om me heen. Het is warm en de weg gaat glooiend door het landschap (niet echt bijzonder hier) in iedere plaats is wel een supermarkt en drink regelmatig iets kouds. Vruchtensap, cocosnoot, sinasappelsap, cola, koffie, snicker, mandarijn en zo kom ik in Villa Carmen waar het huis is. Google maps weet het niet en ik vraag het, precies aan de juiste persoon. Hij kent ms Bety en belt haar. Ze staat verderop langs de weg. Groot huis, alles erop en eraan. Lekker douchen en heerlijk zitten lezen in de tuin. 55 km.
50 km gefietst van Villa Carmen naar San Carlos. Geen spektaculaire rit over de Panamericana. Ben in Hostel Panama Beach lodge, een surfschool. Einde van de middag heerlijk in de golven gespeeld. Er tegenin, onderdoor en mee laten varen.
Verder wat gelezen en jugo gedronken aan het strand. Lig hier met nog 2 op een 6 pers dormroom, anders was het niet te betalen. Zandvoortprijzen. Snapper gegeten, heerlijk.
Na nog even een blik geworpen te hebben op de hoge golven van de Pacific verlaat ik San Carlos. Al snel komt de afslag naar El Valle en kom meteen op een mooie rustige weg. Leuk huisje met was. Het gaat geleidelijk aan omhoog en af en toe een piekje, dan stap ik af om de benen en het zo langer vol tehouden. Dat gaat goed, het is warm en dus weer veel koude DRANKJES waar mogelijk om de kerntemp te verlagen. Kan regelmatig in de schaduw fietsen, dat scheelt de helft. 8 km voor El Valle zit ik er even doorheen, maar krijg te horen dat het niet meer veel klimmen is maar dalen en gelijkmatig. Dat klopt en rond half 2 ben ik er. Zoek mijn hostel en dat valt een beetje tegen, geen badkamer en een koude douche. Ga op de fiets boodschappen doen en eet een pizza.
De stad ligt rondom in de bergen en is heel groen. Morgen op hike.
Vanmorgen eerst de Sendero de la India Dormida gelopen met de petroglyph en een mooi uitzicht op El Valle. Rond de middag naar de tourist info met de fiets en daar een goed plattegrondje gehad voor diverse activiteiten en er een paar gedaan. Naar de vlindertuin, de vierkante bomen en de "golden frog" (bedreigde diersoort) geweest. Spaghetti gegeten bij de Italiaan.
Zo, jullie zij weer bij.
Hasta Luego

• 09 Februari 2020 - 10:17

Monique:

Ha die Ellen,
    Dat lijkt wel weer bikkelen geblazen met dat gefietst van je. Wel steeds wat anders iedere dag en weer spannend wat je tegen komt. Wij doen het hier vandaag met de spanning hoeveel wind er gaat waaien, code oranje. Ik blijf je avonturen heel bijzonder vinden en vind je een heel dapper mens. Heel veel pleier, spanning en avontuur en tot de volgende keer. Groetjes.

• 09 Februari 2020 - 12:04

Elsie:

Hier NK tegenwindfietsen. In zeeland. Windstoten boven de 100 km/uur. Lachen toch. Zuidwester windkracht 9. Heerlijk Hollands weer. Gaat lekker joh. Lekker fietsen weer en mooi weer. Kus Elsie

• 09 Februari 2020 - 12:20

Barbara:

Hoi Ellen, altijd fijn om even van je te horen, dan weten we dat alles goed gaat.
    Nou ja, goed? Wat een avonturen weer en als jij zegt dat het even te zwaar is, kan ik me niet voorstellen hoe zwaar dat moet zijn. Maar ik bewonder je moed en hoe je het vol houdt.
    Heel veel plezier weer en tot de volgende berichtgeving.
    groetjes, Rob en Babs

• 09 Februari 2020 - 17:15

Trudi En Jan:

Hallo Ellen, zo meid je heb er weer wat kilometers op zitten, begrijpelijk dat het wel af en toe afzien is met de fiets maar dan kom je weer op mooie plekken (om daar een foto van te schieten zoals bv het Panamakanaal, een prachtige blauwe vlinder etc) en daar doe je het allemaal voor toch, nieuwe herinneringen maken! Nou meid hou je taai! Hier buiten huilt de wind om het huis en de kachel staat te snorren op 4, er hangt een lapje voor de brievenbus etc. Ken je dat liedje nog? Liefs Trudi en Jan

• 09 Februari 2020 - 20:34

Berna:

Ha die Ellen, leuk om je verslagen te lezen! Ik volg je op de voet en geniet er van. Stoer mens, dat allerlei obstakels letterlijk en figuurlijk trotseert! Dik genieten van het onbekende zolang je machine het volhoudt. Heel veel plezier in het vervolg van de rit! Groet vanuit een onstuimig Katwijk.

• 11 Februari 2020 - 13:52

Diana Van Manen:

Fijn om je verslagen te lezen Ellen.
    Je zit heerlijk in je vakantie/ontdekkingsreis/overlevingsmodus.
    Met je 60 jaar een uiterst gezonde vrouw. Snapper gegeten las ik.
    Dat visje zag ik in Nieuw Zeeland tijdens het snorkelen. Mooie vis en zeker zo lekker.
    Geniet Ellen, vier het leven.
    1 maart vliegen wij naar Curacao en nemen we het er ook maar van.
    Zolang het kan.
    Groet van Diana van Manen