6 dagen stof, hobbels, kuilen en asfalt - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ellen Geus - WaarBenJij.nu 6 dagen stof, hobbels, kuilen en asfalt - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

6 dagen stof, hobbels, kuilen en asfalt

Door: Ellen de Geus

Blijf op de hoogte en volg Ellen

06 December 2010 | Laos, Vientiane

Hoi Allemaal.
De darmen waren met 2 dagen weer helemaal op orde en met nog een extra dagje rust was ik er weer klaar voor. In Luang Prabang nog het Monniken-ritueel aanschouwd. Monniken lopen met hun bedelnap door de straat en krijgen zo hun eten van de bevolking en in dit geval ook van toeristen. Meestal is het rijst, maar ook geld en andere lekkernijen. Dit eten ze zelf en geven hier ook weer van weg aan de arme mensen. verder ben ik nog een dag met Sjirk opgetrokken, wat weer erg gezellig was en van een prachtige zonsondergang over de Mekong mogen meemaken. Ook nog samen naar een boedha-cave geweest met de boot.Was wel leuk, maar wat een toeristen en dus een poppenkast.
Ma. 29 nov. Om 7u zit ik weer op de fiets en ga eerst richting Tat Kuang Si, watervallen. Hier ben ik al vroeg en er zijn nog bijna geen toeristen. Neem een verfrissende duik in een van de vele poeltjes en heb bekijks van een aantal Aziaten die het maar gek vinden dat ik daar in m'n zwempak loop (is natuurlijk ook zo in mijn Joop Zoetemelk outfit) Daarna fiets ik een stukje terug en volg een onverhard pad langs de Mekong. De weg is echt heel slecht en er zitten pittige klimmetjes in die ik soms moet geuzen. De dorpen zijn schaars en er is weinig te krijgen, maar heb alles bij me. Soms moet ik beekjes door waden en moeten de voortassen er zelfs een keer af. Ik zit lekker te stuiteren en voel m'n tennisarm een beetje. Het is duidelijk dat ik hier een van de weinige "falang" ben en kom er ook zeker geen tegen. Rond 16u ben ik in Muang Nan en ben blij dat ik er ben na 83 km. Om hier iets te eten te scoren valt niet mee, maar een beetje rijst met ei en vis lukt nog net, veel keus was er niet.
30 dec. 8u op de fiets, het is nog dampig en de plaatselijke bevolking zit met dikke jassen aan op de brommer of bij een vuurtje. Steek de Mekong over met een pont en de weg naar Sansabouri is stoffig omdat ze weer volop aan het werk zijn. Ben al vroeg op de bestemming voor vandaag en maak de fiets maar eens schoon. Savonds nog een volleybalwedstrijd gekeken gespeeld door de plaatselijke clubs.
1 dec. 6.15 opgestaan. Ja het is geen vakantieuitslaapfeest. Na 35 km ben ik al in de plaats die Bernadette beschrijft in haar boekje en ik besluit door te fietsen, maar dan zijn er ook helemaal geen geusthouses meer. Na 80 km hobbelen en stuiteren over zeer verschillend wegdek met grote kiezels, ribbels, geulen, los zand en kuilen, begin ik het een beetje zat te worden en informeer regelmatig of er ergens een guesthouse is. Niet dus en dus maar weer door, gelukkig is het nog redelijk vroeg en heb nog even voor het donker wordt. Dan in Souvannaphoun is een guesthouse en kom daar net rond 17 u en na 128km aan, helemaal rood van de stof en lichterlijk vermoeid. Maar na een douche en een bord eten ben ik er weer. Als ik op m'n bed lig merk ik hoe een zere kont ik eigenlijk heb van al dat gehobbel en smeer hem goed in met vasaline. Geniet nog even van een prachtige sterrenhemel.
2 dec. Een kort stukje vandaag naar Paklay, maar wel met veel stof en dus mijn mondkapje maar voor. Je stikt soms de moord maar het is echt nodig om niet vervroegd stoflongen te krijgen. S'middags als ik door het plaatje loop wordt ik uitgenodigd bij een fam die net een varken aan het spit hebben geregen. Het is een nationale feestdag vandaag en er is volop feest. Moet aan de Beerlao en vanalles eten. Na een uurtje heb ik het wel gehad en keer terug naar m'n onderkomen voor een siesta. Het bier is een beetje in de benen geslagen.
3 dec. Ga vandaag weer met een pontje naar de andere kant van de Mekong en krijg daar een paar pittige klimmmetjes voor de kiezen van 15 % en dus geuzen. Maar ik mag niet klagen van de zus, want ik ben een bofkont dat ik dit met bagage mag doen. Dus klaag ik niet en komt er ook altijd weer een afdaling. In Savankham overnacht en vanavond kon ik niets te eten scoren, dus m'n zakje nood noodles maar naar binnen geschoven.
4 dec. Slaap uit en zit pas om 9 u op de fiets, maar het is een kort stukje naar ban Vang 31 km. De mensen van het guesthouse zijn super aardig en maken een heerlijke maaltijd voor me en dat had ik ook wel even nodig. S'middags wat rond gelopen en dan merk je dat er maar weinig mensen thuis zijn. Die komen rond 17u van het land en dan zie je overal de lichten weer aan gaan als het rond 18u donker wordt. Er komen nog 2 gasten die uit Vientiane komen en de weg inspecteren op aardverschuivingen en die zijn er planty. Ze spreken een beetje Engels en dat is wel zo aangenaam om nog een beetje te kunnen kletsen want dat is de laatste dagen niet veel voorgekomen.
5 dec. Vroeg weg en in een heerlijke ochtendnevel kom ik na 200meter op asfalt, wat een verademing. Het is leuk om te zien dat de bevolking weer naar hun werk vertrekt en ze allemaal super enthousiast groeten. Na 45 km houdt het asfalt weer op (wist ik van de weginspecteurs) en happen we weer stof. Het fietsen gaat super lekker vandaag want de zon blijft ook een beetje achterwege en dus niet zo warm. Na 52 km hou ik mijn eerste stop om te eten en drinken. Tijdens het fietsen drink ik wel steeds hoor. Bij deze stop zit ook een monnik die wat engels spreekt en raak met hem in gesprek, leuk hoor. Ik krijg tenslotte een armbandje van hem omgeknoopt en daarbij prevelt hij een gebedje. Hoop dat het geluk brengt. Dan gaat hij met de plaatselijke tuctuc mee en ik fiets weer verder naar Vientiane waar ik na 107 km en rond 14u ben. In guesthouse " Phorntip" in een rustig straatje vind ik een kamer voor de komende 4 dagen. Stof weer afdouchen en even wat lekkere dingen scoren in de plaatselijke minimarket. De afgelopen dagen dus 0 fietsers tegen gekomen, dit was duidelijk een route die niet vaak door "falang" genomen wordt, ook niet met de bus. Ik vond hem prachtig en heb er volop van genoten, ondanks de stof. Maar goed dat is Laos.
Heb tot nu toe 1575 km gefietst in 22 fietsdagen. Ben al wat kilo's kwijt geraakt onderweg, want de broeken zitten al wat ruimer. Breng m'n was weg en eet lekker ensaladas.
Zo dit was het weer. Hoop dat jullie een leuke sinterklaas hebben gehad, ik in iedergeval wel. Krijg mooie foto's binnen van sneeuwlandschappen, om jaloers op te worden. Hier wil het maar niet blijven liggen, maar ja je kan niet alles hebben. Renate mooi fotoboek van jullie safari. Ik heb hier ook al drie keer een olifanten moment gehad en een slang (dood).
Tot de volgende keer maar weer.
Dikke kus,
Ellen

• 06 December 2010 - 06:01

Peter En Francis:

7 dagen kou, sneeuw en ijzel en glijden...
    Wat een verschil met wat jij aan het doen bent maar hier is het soms ook survivallen nu haha. Veel plezier en succes verder!
    Liefs Van ons

• 06 December 2010 - 06:31

Ellen De Geus:

Ha, ik heb even een berichtje. Ik heb foto's bij het vorige reisverslag geplaatst.

Groetjes en veel kijkplezier.

• 06 December 2010 - 08:14

Rob:

Hallo Ellen, wat leuk dat je in de Porntip zit, brengt dat nog wat op hahahahah. Weer mooi verhaal en prachtige fotos. Vooral de foto van de kinderen vind ik erg leuk. Je hebt wel mooie bruine armen en benen eer je thuis bent zijn ze zwart. Je maakt gemiddeld toch zon 71 km per dag das niet niks in die omstandigheden. Maar ik merk aan dit verhaal dat je vreselijk geniet en daar gaat het om. Veel plezier in Vietane!!

• 06 December 2010 - 08:17

Rietje:

Je bent de hoofdrolspeelster in een natuurfilm !!
    Ik ben er ademloos van.
    De foto "Ochtendnevel Mekong"
    is een prachtig voorbeeld voor mijn volgende Aquarel.
    Hier straks afzien en ontbering in de oefenzaal ! Ik heb weer een PR gelopen. Hou je pad en hou je haaks.
    Rietje

• 06 December 2010 - 10:03

Romy Schagen:

Hoi Ellen, wat heb je al veel meegemaakt zeg en al een heel stuk gefietst he!
    De foto's zijn echt super mooi!
    Geniet ervan! Liefs, Romy

• 06 December 2010 - 10:50

Ineke:

Hey El,
    ziet er inderdaad niet uit die Joop ourfit! We zijn wel jaloers op je mooie bruine kleur.
    Hier is de dooi ingevallen en de sneeuw verdwijnt al weer snel. Jammer dat de ijsbaan ook alweer zo snel dicht is, maar ja.'Normaal' kunnen fietsen zonder dat je bang hoeft te zijn op valpartijen is ook wel fijn
    Sint is weer naar Spanje en wij maken ons klaar voor verjaardagen en Kerst.
    We hebben ons wel afgevraagd hoe het met jóu was. De vehalen klinken postief en je hebt weer veel gezien en meegemaakt. Heerlijk voor je!
    We hebben ook weer genoten van je mooie foto's! Prachtig die van de monikken, zo kleurrijk!
    Meisje, geniet maar verder en suc6.
    Ineke

• 06 December 2010 - 10:53

Anneke:

ha zus, goed dat je af en toe aan me denkt als t ff niet meezit.
    daar kr;ijg je weer moed van!!
    prachtige foto's en wat een belevenissen allemaal.
    heel veel liefs en kus vanjezus

• 06 December 2010 - 12:52

Els U:

Ja wees jij maar lekker jaloers op al die sneeuw. Ik zou snakken naar een klein beetje zon. Dan is die vorst ook niet zo erg,. Mooie foto's El. Dikke kus Els.

• 06 December 2010 - 13:01

Greet M.:

Ik ben elke keer weer heel blij wanneer ik iets van je hoor. Fantastisch wat je presteert en wat schrijf je interessant. Prachtige foto's. Maak je er wanneer je weer thuis bent een foto-album van? Lijkt me enig! Ik heb het nog nooit gedaan maar mijn nichtje wèl. Moet ik nog eens leren. Kan nu zelfs het verhaal niet staand afdrukken, stom van me, heb van alles geprobeerd om edtiketten uit te draaien en dat lukte maar niet.
    Met de familie heel erg leuk sinterklaas gevierd o.a. met de kleine kinderen van 9, 7, 5 en 1 1/2. Mijn zwager (de opa) had gedichtjes gemaakt, waarbij de kinderen en ook de volwassenen moesgen raden, wie daarmee bedoeld werd. En diegene kreeg een snoeppot. Ik kreeg er chocolade muizen, fruit en besuikerde peperenoten in omdat ik zo bang ben voor muizen en toch een keer een appel gegeten heb, die aangevreten was door een muis. Het was vanmorgen bikkelglad, lekker niet de deur uit maar afschuwelijk voor de mensen, die dat wèl moeten. Zwanen zwemmen in de Schinkel en de aalscholvers zitten op de meerpaal. Wat was het toch leuk wanneer je ouders met de boot voorbij kwamen!
    Liefs en alle goeds voor de komende tijd. Greet

• 06 December 2010 - 13:23

Ellen:

Je laat ons weer lekker meegenieten..en eh was het varkentje lekker....Ik kan mij voorstellen dat de mensen schrokken van jou in bad, met je fiets pak aan. Je hebt al heel wat kilometers afgelegd zo. Wij ook maar dan om inkopen te doen en heerlijk te genieten van ons Sinterklaasavondje, heel gezellig en weer lekker verwend...

• 06 December 2010 - 13:39

Wendy:

Hoi Ellen,
    Al 1575 km gefietst? Wow! En wat een gave verslagen en foto's weer! Inderdaad heel wat anders dan de kou en het Sinterklaas vieren hier in Holland. En ook een heel andere vakantie dan een weekje duiken in Dahab, haha. Las dit weekend trouwens dat er voor de kust van Sharm el Sheikh al 3 toeristen zijn gebeten door een haai, waarna 1 vrouw is overleden! Da's best dicht in de buurt van waar wij zaten!
    Jij heel veel plezier en succes met de verdere reis! Ik blijf je verslagen in de gaten houden!
    Groetjes,
    Wendy

• 06 December 2010 - 15:17

Urmi:

Jee Ellen, wat een prachtige reis maak je! Supermooie foto's.
    Succes verder.....

• 06 December 2010 - 16:17

Helen:

Hoi El, wat mooi allemaal, ik ben stiekem wel wat jalours... gaaf die monniken en die boedha's en wat een mooie natuur. En sorry dat mondkapje ziet er niet uit, maar zal wel nodig zijn!! Ik blijf je reis volgen, ik reageer alleen niet zo vaak. Zit nu vlak voor mijn examen, maak me weer veel te druk. Gelukkig is Sint naar Spanje, is het weer wat rustiger voor Melanie. (en voor ons allemaal) Nog heel veel plezier verder, hoop dat je nog mooie dingen mag meemaken! Liefs, van Helen (en Pieter, Kimberley en Melanie)

• 06 December 2010 - 16:18

Maaike En Bram:

wat een mooie verhalen weer! dat je de kou niet mist? wij wel! hoe is het met lau? logisch van die pijne kont hopelijk bouw je snel wat eelt op ;-)

liefs dikke kus van ons vanuit haiti

• 06 December 2010 - 19:20

Bert:

Wat een avonturen kun je beleven in zo'n korte tijd,waarin je trouwens al wel veel kilometers hebt weggefietst,
    en niet alleen over asfalt.Je bent een bikkel,dat is duidelijk.Mooie foto's ook.Kom je ook nog wat wild tegen?Of liggen al de dieren die je ziet op de BBQ ?Ik hoop je morgen weer even te spreken,mazzel.

• 06 December 2010 - 21:00

Annette:

Bedankt voor je prachtige foto's en je uitgebreide reisverslag, wat maak je veel mee zeg! Zo proeven we de sfeer een beetje mee......
    En wat een afstand leg je af per dag, op die onverharde, hobbelige wegen. Fijn te horen dat het goed gaat en dat je zo geniet.
    Liefs van ons allemaal!

• 06 December 2010 - 21:51

Marja:

Hoi Ellen,
    Het is weer genieten van je verslag. De foto van dat varken spreekt mij wel aan. Ha,ha. Lekker voor in de erwtensoep. Dat wordt al volop gegeten. De IJsbaan " Veld 11" is vrijdagmiddag opengegaan t/m zaterdagavond. Geweldig. Wel heel veel sneeuw. Op naar de Kerst en de gebruikelijke Kerstdrukte. Geniet jij daar nog maar lekker van alle rust en de aardige mensen die je tegenkomt. En vooral geen gestress voor je kerst diner. Tot je volgende verslag maar weer. Groet Marja

• 06 December 2010 - 21:57

Marja:

Hoi El,
    Ik zit net nog even je foto's te bekijken. Die vind ik zo mooi en zo sprekend. Maar kan het zijn dat ik Bram en Marijke ken ?? Ze komen me heel bekend voor. Misschien ook Z'wouers ??
    doei Marja

• 07 December 2010 - 09:26

Renate:

hoi, hier net de sint achter de rug en op naar de kerst. hoop op een witte.... nog steeds ziek thuis = de 3e week...lekker zo'n griepprik!! Jij hebt daar geen last van lekker in het zonnetje.....soms wat stoffig maar ja jij slaat je er wel doorheen...en wat een afstand heb je al gefietst...ik vind het al ver naar Leiden fietsen....geniet er van en ben blij dat je goed in je vel zit....en Bert: dat doe jij "die ouwe" niet na meer dan 1500 km in 22 dagen!!!!! Dikke kus en ook de groetjes van mijn zus en ouders!!

• 07 December 2010 - 10:58

Trudi:

Ha Ellen, je lijkt wel een struikrover met dat mondkapje op, weer heerlijk je verslag te lezen en superknap dat je al zoveel fietskilometers achter de rug hebt, ja en dat kletsverhaal van Renate dat Leiden al ver fietsen is dat kennen we wel!!! Ze gaat maar een keer per jaar op de fiets en dan moet iedereen het horen!!! Ik ben nu 2 dagen met de bus gegaan, durfde niet te fietsen met de gladheid, was bij ons niet gestrooid.
    Dag El, doe voorzichtig en denk om je bips!!!

• 07 December 2010 - 16:33

Hans+Heleen:

Ha ellen!
    Wat een stof wat een stof
    lekker bruine benen (stukje) heb je (zwemfoto). Verder een goed plat varken, die wil ik ook wel. En zo vroeg opstaan?! Lijkt wel een strafkamp!

heel veel plezier vast weer de komende dagen en kilometers

groetjes uit besneeuwd tilburg!

• 08 December 2010 - 10:05

Dick:

He Ellen,

Leuk zeg die felgekleurde onderbroek die je voor je mond hebt gebonden, helemaal jouw ding. Hadden ze geen paarse???
    Aan al je foto's te zien heb je het niet slecht, ondanks dat je het geen vakantie vindt!
    Geniet er maar van dat beetje stof en eelt ;) lekker toch.

Groet Dick