1 miljoen Chinezen - Reisverslag uit Kunming, China van Ellen Geus - WaarBenJij.nu 1 miljoen Chinezen - Reisverslag uit Kunming, China van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

1 miljoen Chinezen

Door: Ellen de Geus

Blijf op de hoogte en volg Ellen

01 November 2010 | China, Kunming

Ni hou

Na afscheid genomen te hebben van het uitzwaaicommite, begon de lange reis naar het oosten. Via Shanghai was ik om half 3 s'nachts, het was inmiddels 30 okt, in mijn hostel in Kunming. Het vervoer van de luchthaven naar het hostel verliep vlot want ze staan als bijen op de honing te trappelen om je weg te brengen. Natuurlijk te veel betaald maar dat was even niet belangrijk. Helaas was de kamer vergeven en hadden ze een dormbed voor me. Niet dus, want ik was aardig aan m'n endje en wilde lekker uitslapen. Dus kreeg ik een 4 pers kamer voor mezelf. Dat was beter. Goed geslapen en kwam er s'middags om half 1 uit. Die middag de omgeving van het hostel verkent. Het ligt midden in het centrum. Kunming is een moderne stad met luxe winkelcentra en vele kraampjes in de straten. De temperatuur is sinds mijn aankomst goed. De zon schijnt en het is 18 tot 20 graden, de nachten zijn nog wel koud, rond 4 gr. De fiets is goed overgekomen en staat gereed voor vertrek morgen. Het scoren van eten valt nog niet mee. Je weet niet wat er op de munukaart staat en de bediening is lacherig als je iets probeert te vragen. Maar na een paar restaurants, krijg ik ineens een engelse versie munukaart voor m'n neus en kan ik bestellen. Later heb ik een restaurantje gevonden waar een meisje engels spreekt en daar kon ik mijn eerste portie "fried rice with chicken" bestellen. Daar zullen er nog vele van volgen vrees ik. Heb het oplaten schrijven in het chinees, zodat ik het straks op het platteland kan laten zien.En dan maar hopen dat je hetzelfde krijgt. Zondag heb ik kennis gemaakt met Sander en Yolanda (vrienden van Maaike Kamp,collega van werk) Sander runt een kwekerij in Anturiums en Bromelia's.
Later die zondag een theemarkt bezocht en het Green Lake Park. Een park met wel een miljoen Chinezen die aan het dansen, zingen, muziekmaken en vooral ook veel rochelen. Daar moet je opletten want anders heb je er zo een aan je been hangen. Ook kennis gemaakt met het openbaar toilet. Hokjes op de lange rij met een wantje ertussen zonder deur, broek naar beneden en je ding doen. Ze lopen langs je heen en het is de gewoonste zaak van de wereld. Dus doe je gewoon mee.
Vanmorgen dus heel vroeg op 6.15 en met Sander mee naar de kwekerij.Het is rond de 60km van Kunming en het landschap nog in nevelen gehuld. Een rondleiding gehad en dat was leerzaam en erg interessant. Ik wist niet dat er zoveel soorten waren. Leuk hoor. Later met een geleende fiets het dorpje bezocht. De mist was inmiddels opgetrokken en de zon scheen weer lekker. Dit was alvast een voorproefje van me straks te wachten staat, het leven op het platteland. Veel landarbeid, vriendelijke mensen en ik als blanke een bezienswaardigheid. Nou laat maar komen dan. Later op de dag met een werknemer terug naar Kunming gereden en af laten zetten. Met een taxi naar de ambassade van Laos, visum regelen. Daar vertelde ze dat ik dat gewoon aan de grens moet doen en dan voor 15 dagen een vium krijg. Dat wordt racen dus in 15 dagen door Laos. Nee hoor in Ventianne kan ik het verlengen. We zien wel hoe dat gaat verlopen, zorg voor later. Ik ga nu de laatste inkopen voor morgen doen en dan gaat het morgen beginnen. Op de fiets te stad uit komen, dat is al een uitdaging op zich. Maar ik heb de kaart goed bestudeerd en heb er alle vertrouwen in. Zo hier moeten jullie het mee doen. Het volgende bericht zal na een aantal dagen fietsen worden denk ik en dan horen jullie wel hoe het is gegaan.
Groet en big hug, Ellen

  • 01 November 2010 - 09:27

    Marie--jose:

    ik zie je daar al helemaal fietsen en heel bijzonder dat je zo uit het vliegtuig midden in hun cultuur gedropped wordt. veel plezier, liefs

  • 01 November 2010 - 09:28

    Hans:

    Ha die el!
    Klinkt al weer goed avontuurlijk. Goed dat je nu op je eigen fiets op pad gaat. Die Chinese fietsjes zijn toch te klein ;)
    Enjoy en succes komende fietsdagen!

  • 01 November 2010 - 09:47

    Jezus:

    ha zus, ja wat herkenbaar. ook ik heb vaak dingen te eten gekregen die ik echt niet had besteld.
    taal is een giga barriere maar er zijn ook zoveel van hun dat ze geen andere taal hoeven te leren. succes verder.

  • 01 November 2010 - 09:58

    Peter:

    Feng, tjong, wi auw oei. Das pas lekker! Als je tenminste hetzelfde krijgt en het goed uitspreekt! ;-)
    Leuke te lezen dat je het naar je zin hebt.

    Groeten, je neefje!

  • 01 November 2010 - 10:08

    G. Mus:

    Geniet van je verhalen, leef mee. Wat knap hoe je dit allemaal doet. Zou dit nooit gekund hebben. Liefs, Greet

  • 01 November 2010 - 10:49

    Francis:

    Ben erg benieuwd naar je eerste etappe en naar foto's natuurlijk :)
    Genietse!

  • 01 November 2010 - 11:59

    Els En Ingrid:

    Geus, wat ben je toch slim om het in het chinees op te laten schrijven, voor je het weet heb je de hond in de pot. Kijk uit naar het volgend verslag. Dikke zoen Els.

  • 01 November 2010 - 12:18

    Rob:

    Nou Ellen het avontuur kan beginnen. Ik heb tegenwoordig hier een carnavi(soort TOM-TOM) waar je ook mee kunt wandelen en fietsen. China staat er ook op hahahah maar daar heb jij nu niks aan. Maar je komt er wel. Wat leuk die bromelia kweker. Een vriend van mij heeft hier al 25 jaar een bromeliakwekerij met tientallen soorten meeste gaat als stekjes naar Japan en Nederland. Mooi bedrijf hij heeft zon 150 man werken daar. Nou zet hem op hou je dazzer bij de hand(ik heb de mijne 2X gebruikt) en je komt er wel. Ik volg je doei en succes kusss

  • 01 November 2010 - 14:05

    Maaike:

    Ni hao!!
    Hi Ellen, leuk dat je eerste dagen Kunming goed zijn bevallen en dat je Sander & Yolanda hebt gezien. Pff ja, die wc's zijn even wennen...
    Ik kreeg net nog een mailtje van Rolf: een collega van hem heeft een tijdje terug ook langs de Mekong gefietst, hij is in Thailand en Laos geweest. Als je nog info wil, zijn adres is: l.affourtit@eigenhaard.nl Fietsze! Maaike

  • 01 November 2010 - 15:04

    Ineke:

    Als bijen op de honing te trappelen...zeker weer zo'n akerslootste uitdrukking...
    Fijn om te horen dat je goed bent aangekomen.De eerste nieuwe ervaringen al weer gehad en er zullen er nog veel volgen, veel plezier!!!

  • 01 November 2010 - 15:11

    Marianne:

    Nou Ellen, je verhaal over het openbare toilet kan ik mij nog levendig voor de geest halen. Ik mis alleen het varken dat eronder alle resten opeet. knor knor...
    iemand van de reisgroep ging een keertje zonder zaklantaarn, gevallen in de st......, sinds die tijd ging ik altijd lekker aan de weg zitten. je komt in het moie gedeelte van China, ben jaloers,,,,,

  • 01 November 2010 - 16:19

    Marja:

    Hoi Ellen,
    Het klinkt allemaal heel goed!! Ik geniet al van die paar mooie foto's. Vooral die 2 mannen, geweldig. Succes morgen wanneer je de stad gaat verlaten. Kijk weer uit naar je volgende verslag.
    Zondag Berenloop / Terschelling. ook leuk, maar van een heel andere orde dan jou avontuur. Geniet ervan. Groet Marja

  • 01 November 2010 - 18:30

    Monique:

    Dag Ellen,
    Wat leuk die foto's bij je verhaal. Ik keek al uit naar een berichtje van je, goed te horen dat het allemaal wel goed gaat. En nu het grote avontuur tegemoet. Heel veel plezier en groet,
    Monique

  • 02 November 2010 - 10:11

    Ellen:

    hoi meisje, na een heel bijzonder afscheid..blij te horen dat je goed aangekomen bent..ja en nu gaat het beginnen, Je stort je in den vreemden waarvan ik hoop dat jullie aan elkaar kunnen wennen zodat jij zowel je weg als je eten zult vinden
    /

    groeten uit

  • 03 November 2010 - 21:35

    Annette:

    hey Ellen,
    Fijn te horen dat het goed gaat met je. Mooi dat we je reis weer mee kunnen beleven door je kleur en geurrijke beschrijvingen. Sterkte met de sanitaire stops, stinkt het net zo erg als bij Stokl in Oostenrijk?

    Je hebt prachtige snapshots van de oude Chinezen gemaakt!
    xx van Claes en Annette

  • 04 November 2010 - 07:59

    Rietje:

    Geweldig om je eerste indrukken van China te lezen.Is het toegestaan om te kopieeren,plakken en printen? Groep 4, met name je dorpsgenoot, heeft belangstelling.Ja, zo'n wc zal even wennen zijn maar met rochelen ben je gelukkig al bekent.Een groet vanuit een stormachtig en miezerig Roelofarendsveen

  • 05 November 2010 - 12:38

    Els U:

    Een rode opel met kanohaken gespot bij Swetterhage, al meerdere keren. Hebben wij een nieuwe collega?????

  • 06 November 2010 - 11:48

    Bert:

    Die auto heeft mij afgelopen week weer eens in de steek gelaten.Misschien moet ik maar eens een goede auto kopen,maar dat betekend dan ook meteen dat ik minder snel weer op avontuur kan.Dus nog maar even doorrijden met dat ouwe ding.Gr

  • 08 November 2010 - 08:12

    Peter En Janny:

    Hallo Ellen,
    Goed om te horen dat alles naar wens gaat.
    Groetjes ook van maya.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Een spontane, ondernemende, bijzonder aardige, leuke vrouw. Daar is er maar één van en dol op fietsen all over the world. Het ultieme vrijheids gevoel is op de fiets daar waar de weg je brengt.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 180194

Voorgaande reizen:

19 April 2022 - 05 Augustus 2022

Ciao Italië

03 December 2019 - 21 Maart 2020

Waar je ook gaat.....

14 Mei 2017 - 22 September 2017

The Great Divide Trail Noord- Amerika en Canada

04 November 2014 - 24 Februari 2015

Twee zien meer dan één!!!!

15 Oktober 2012 - 26 Januari 2013

Zuid-Amerika 2012-2013

28 Oktober 2010 - 23 Februari 2011

Fietsen in China, Laos en Cambodja

26 September 2008 - 23 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: