Veel klimmen in Valparaiso - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Ellen Geus - WaarBenJij.nu Veel klimmen in Valparaiso - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

Veel klimmen in Valparaiso

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

17 Oktober 2008 | Chili, Valparaíso

Hoi Allemaal
Ben inmiddels al een paar dagen in Valparaiso. 7 uur bussen vanuit La Serena.O ja wat ik daar nog over wil zeggen, het had er 30 dagen geleden weer eens geregend sinds 8 jaar en daarom zag de woestijn er redelijk groen uit, veel planten en bloemen dus. Kun je je in Nederland niet voorstellen.
Zit in een leuk hostel al was de start niet helemaal vlekkeloos. Had het nl besproken vanuit La Sarena en gezegd dat ik tussen 21. en 21.30 aan zou komen. Wat wil het geval. Die zelfde avond speelde Chili tegen Argentinië voor de worldcupkwalificatie. Gekkenhuis dus. Want Chili won van Argentinië met 1-0 Heel Chili plat en toen ik in het hostel kwam was er geen personeel, alleen een paar gasten die hebben me binnen gelaten. Na anderhalf uur wachten was er nog niemand en ben ik maar gewoon een bed ingedoken en gaan slapen. De volgende morgen kwam alles goed hoor, ik moest alleen naar een andere kamer verhuizen. Dat was dus gister. Heb die dag de stad een beetje verkend, en dat valt niet mee. Valparaiso ligt nl tegen de berg aan en niet zo´n klein bergje ook, echt heel steil en dus ook niet tegenaan te fietsen. Deze blijft dus wederom op de kamer. Heb mijn flightbag laten naaien, het handvat was eraf gescheurd. Ging weer met handen en voeten, maar weer gelukt.M´n Spaans gaat steeds beter.Alleen het verstaan is een probleem. Ze spreken zo snel en slikken alles half in en dan is het eind zoek.
Vandaag 17 okt. stond ik op met spierpijn in de kuiten van het klimmen. Heb een vlucht naar Paaseiland (Rapa Nui) geboekt. Dat viel niet mee en ga dan ook de 24ste oct (was de eerste mogelijkheid) en terug op 29 oct. Verder wilde ik vandaag naar Viña del Mar, een iets mondainere plaats verderop. Met het plaatselijke busvervoer, je springt maar in een bus en zie wel waar je eruit moet. Er is altijd wel iemand die een seintje geeft. Daar wat rond gekeken en een paar uur op het strand gelegen, lekker hoor.
Morgen ga ik naar Santiago en daar ga ik me dus bijna een week vermaken, wel jammer dat het wat langer duurt maar het is niet anders, luxe probleem zullen we maar zeggen. Jullie horen wel weer van me als ik daar zit. Het hostel waar ik heen ga heeft gratis internet dus dan bericht ik weer wat meer persoonlijke dingetjes. Deze keer even geen foto´s want dat gaat hier niet. Doei en tot de volgende keer.
Ellen

ps. hoe zit het met die krediet crisis, is de Rabobank ook al failliet of heb ik nog wat geld?

• 18 Oktober 2008 - 01:15

Jezus:

Ha jaar geef maar uit de rabo is er nog.
    het is hier lekker koud. ik ben nu aan het werk en het is 4 gr. erik is jarig 21 we gaan straks met zijn allen bij bouvigne eten.
    de coach van argentinie heeft ontslag gekregen na het debacle tegen chili. geniet van santiago en paaseiland doeiiiiiii jezus

• 18 Oktober 2008 - 04:08

Coby:

Heel boeiend en leuk geschreven,
    we genieten mee in Zoeterwoude.

• 18 Oktober 2008 - 07:37

Renate:

Mijn geld staat ook bij de RABO. Dus ik hoop dat dat een geruststelling voor je is!! (haha) Te gek dat het gelukt is naar Paaseiland. Geniet er maar lekker van...wij genieten ook van je berichtjes en verhalen en zijn eigenlijk wel een beetje jaloers op je!!! Je moet de groeten hebben van alle collega's van HLR!! Hier verder alles goed. Aankomende week herfstvakantie en het is hier ook echt herfst!! Zon met regen en wind...temperatuur valt wel mee nu graadje of 12-16. Nou tot mailze!! Dikke knuffel.

• 18 Oktober 2008 - 07:37

Renate:

ps Nederlands elftal heeft van IJsland en Noorwegen gewonnen!!

• 18 Oktober 2008 - 09:06

Trudi & Jan:

Hoi Ellen,

We hebben weer van je berichtje genoten, Jan is vaak in Valparaiso geweest en ook in Vina del Mar, schitterende omgeving zegt hij (ik zie hem nu wegdromen, mooie nachtclub, was van neefje van Pinochet), dat was 25 jaar geleden hoor! Volgens Jan is Santiago ook erg mooi en een stad verkennen voor een week is toch geweldig voordat je naar Paaseiland gaat dan heb je lekker de tijd!! Trouwens El, mijn zus en zwager zijn rond 12 december in Santiago (stappen op de boot van de HAL) ze blijven vlgs mij daar 2 dagen. Don't worry over je geld bij de RABO deze heeft een triple A status dus die kan niet stuk. Het weer is erg onbestendig maar dat heeft Renate al geschreven. Verder gaat alles zijn gangetje, Jan is gister terug gekomen vanuit Algerije en ik ben nu Adrie aan het inwerken, nog 6 weken dan is dit ook achter de rug, dag Ellen doe voorzichtig en geniet er van! Liefs Trudi & Jan

• 18 Oktober 2008 - 16:05

Jan En Netty:

Hoi Ellen,

Erg leuk dat je zo vaak een berichtje stuurt. Hier gaat alles z'n gangetje. Jan en ik hebben tot begin december een verf- en behangklus bij Sonja en Ernst. Vanochtend nog even een behangetje in het kinderkamertje van Bart en Naomi geplakt. Nog 2 maanden en dan hopen we opa en oma te worden. Wat klinkt dat hè. Ik zal je bericht weer printen voor de fam.
    Genietze.

groetjes

• 18 Oktober 2008 - 18:06

Marja:

Het is weer genieten wanneer ik je berichten zit te lezen en je foto's zit te bekijken.
    Ik ben ook begonnen met foto's uitzoeken. Het waren er maar 1.000. Dus ik heb nog wel even werk.
    groetjes en ga lekker genieten in Santigo !!! Je hebt alle tijd. En wt je schrijft over de hoogte en steilte... herkenbaar.
    gr en tot het volgende bericht. Marja

• 18 Oktober 2008 - 18:56

Coby:

hoi ellen leuk dat alles een beetje voor de wind gaat en als de rabo bank gaat gaan we allemmal naar de klojo denk heel ned loopt wel los ga maandag ook weer beginnen na drie weken dus even wennen weer lekkere vakantie gehad op tenerife nu weer werken ben je al een week aan het volgen op je site leuke foto,s allemaal vind het helmaal maf wat je doet ik zal het nooit durven heel veel geluk en mooie tripjes daar tot later doei

• 18 Oktober 2008 - 21:18

Leon En Urmi:

Wat een heerlijkheid he,
    Je duikt gewoon in een bed en ziet de volgende dag wel weer, je springt in de bus en je merkt het vanzelf wel. Geen controle en geen betuttel. Dat is wat het leven daar zo aantrekkelijk maakt. Doet ons aan Guatemala denken.

• 19 Oktober 2008 - 09:01

Annette:

Hey Ellen, Mooi dat je vlucht naar Paaseiland hebt geboekt, ben benieuwd hoe je Santiago ervaart. Kun je je kuiten nog ergens laten masseren?
    Ben blij dat je niet voor Ijslandse bank gekozen hebt zoals veel Nederlanders maar voor de degelijke RABO bank, want die kunnen verplichtingen wel na blijven komen.
    liefs Annette

• 19 Oktober 2008 - 13:22

Ellen H.:

Héééé die Ellen, wat een verhalen en wat een belevenissen krijgen we weer te lezen,leuk!Na een wat mindere start krijg ik nu wel het gevoel dat je je draai hebt gevonden,houden zo !
    Naar Paaseiland, lijkt me érg mooi en apart, dat wordt genieten.
    Wij nog 3 weekjes werken dan gaan we een weekje naar Tenerife,lekker uitrusten maar natuurlijk ook het eiland rondscheuren!Daar ons geld bj de Postbank ondergebracht is kunnen we gelukkig nog wél op vakantie,ha,ha.......
    Jij genieten daar, rustig aan met alles, maak je niet druk, komt het vandaag niet dan Manjana wel weer !!
    Groetjes, Ellen H.

• 19 Oktober 2008 - 18:38

Peter T:

Hoi Ellen, Was ff wat later met email lezen. Mooi avontuur bleef je weer. Hier nix aan de hand, gewoon Nederland met geleuter over beurs (lees casino) jongens. Hebben ze in de gebieden waar jij nu komt geen tijd voor! Geniet ervan (Wat is Rabo ook alweer?) Xp.