Bustrip van 23 uur - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Ellen Geus - WaarBenJij.nu Bustrip van 23 uur - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

Bustrip van 23 uur

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

14 Oktober 2008 | Chili, Santiago de Chile

Hoi, daar ben ik weer.
Vanuit Arica ben ik dus met de bus naar La Sarena gegaan. Een tocht van 23 uur. Ik moet eerlijk bekennen dat het niet tegen is gevallen. De zitplaatsen zijn best ruim en ´s nachts heb ik goed geslapen. Zo nu en dan een stop,want dan ga de provincie grens over en dan moet de heleboel er weer uit, ook je bagage en vervolgens doen ze er niet veel mee. Alles weer in de bus en gaan. In La Sarena de boel weer op de fiets gehesen en op zoek naar een hostel. De werd in mijn schoot geworpen door ene Andreas die daar liep te lobbiën. 500m van de bus. Een gezellig onderkomen met meerdere reizigers. S´middags 2 touren geboekt, één voor de avond en één voor de volgende dag. Daar kwam ik Karin en Erwin tegen die dezelfde touren gingen doen en dus samen gegaan. De avond tour zou naar het observatorio de Mamalluca gaan, een sterren en planeten kijk gebeuren. Maar dat ging helaas niet door want het was te bewolkt. Er zijn hier nl 25 bewolkte dagen en juist die avond was bewolkt. Dus uitstel naar de volgende dag. Heb ik weer. De volgende dag met een tour meer naar het Nat Parc Pungüino de Humboldt.Werd uit mijn bed gebeld, bleek dat de klok die nacht een uur vooruit was gegaan.Het is nu dus nog maar 5 u tijdsverschil en als de klok deze maand bij jullie ook nog eens terug gaat dan hebben we nog maar 4 u tijdsverschil. Wist ik veel dat die Chilenen dat ook doen. Snel in de benen en even iets gegeten en weg.
Het Nat Parc is een eilanden groep voor de kust bij Choros. Met busje erheen en dan nog een uur met een grote speedboot voor 25 pers, wij waren met 12. We kregen een stuk plastic om over je heen te doen en dat was wel prettig want er kwam nogal wat spatwater over de kant. Op het eiland zeeleeuwen, zeeotter, de schattige Humboldt pinguins en vele vogelsoorten (oa Pelikanen en Jan v Genten)gezien. Echt fantastisch om zo dichtbij te zijn. Daarna een wandeling over een ander eiland gedaan.Terug aan wal een heerlijke lunch gehad en vervolgens weer terug naar huis. Ik had toen een uur om me weer gereed te maken voor de volgende tour van de sterren. Ook dat was een hele interessante tour. Sterren en planeten met giga telescopen gezien en ook de kraters op de maan. Het was nl volle maan. Aan de andere kant een nadeel zeiden ze want er was daardoor veel licht.
Nou ik vond het prima. Midden in de nacht weer terug en slapen.
Vandaag is het 14 oct en ga achter een nieuwe kilometerteller aan want het draadje is door de midden. Heb er een gevonden en ga straks weer terug want het was net sluitingstijd (siesta) en dus om 3 uur terug vanmiddag. Er waren gister nog 2 ned op de fiets hier en heb even kort met ze gesproken. Ze gingen naar het noorden en heb ze mijn ervaring daar verteld. Ze deden ook stukken met de bus, zo ook vanmogen en dus heb ik ze niet meer gezien.
Mogen ga ik met de bus door naar Valparaiso. Er is nl weinig gelegenheid om te overnachten en ik heb me nu ingesteld dat het na Santiago pas echt gaat beginnen met de fiets.
Dus wat en waar het volgende bericht vandaan komt weet ik nog niet.
Nog even iets over de bevolking hier. Ze zijn zeer hulpvaardig en vriendelijk.Ze leven in huizen die wij snel tot krotwoningen zouden catagoriseren. Er is echt een groot verschil tussen arm en rijk wat dat betreft. Als je soms ziet in de woestijn hoe zo´n krot/hut eruit ziet, dan geloof je niet dat ze daar in wonen. Wat de honden betreft, muchos perros. Ze leven op de straat maar zijn wel van iemand die ze eten geeft maar vervolgens worden ze de straat op gezet. De meeste zijn goedaardig maar soms zit er een blaffer tussen. Ik heb mijn apparaat in de aanslag en heeft al een paar keer geholpen. Ze staan dan echt gek te kijken waar dat geluid vandaan komt en staan gelijk stil en zijn weg. Leuk hoor om te zien dat dat helpt.
Zo dit was het weer, tot een volgende keer.
Groetjes, Ellen XXX

  • 14 Oktober 2008 - 17:21

    Leon Schagen:

    Hai Ellen,leuk om te lezen dat het zo goed gaat .Aan de foto's te zien is het landschap erg verschillend.
    Goede reis en stuur maar weer een bericht.
    Groeten Leon

  • 14 Oktober 2008 - 17:25

    Tamara:

    hey ellen,

    wat een ontzettend mooie indrukken !

    Ik hoor graag meer over Valparaiso, ik ken alleen de beelden uit Motorcycle diaries, maar die laten wel zien hoe bijzonder het is. Have Fun !

  • 14 Oktober 2008 - 17:26

    Peter:

    Hoi Ellen,
    Wat een ontzettend mooie foto's zeg! Goeie reis verder en tot het volgende bericht!

    Groetjes Peter

  • 14 Oktober 2008 - 17:29

    Ilse:

    Hoi,

    Ik lees met plezier je berichten! Vervelend dat je niet helemaal kan doen wat je van te voren had bedacht maar ik denk dat je een beste beslissing hebt genomen. Blijf vooral lekker genieten! Ik geniet momenteel ook van de herfstvakantie, was ik wel even aan toe. Het is zelfs mooi weer...

    Groetjes Ilse

  • 14 Oktober 2008 - 19:28

    Jan Hopman:

    Ha Ellen,
    Leuk om je verhalen te lezen en de fotos te zien.
    Ik hoop dat het vanaf nu weer wat lekkerder zal gaan zonder allerlei tegenvallers etc.
    Hou je haaks en de groeten van Marie-Jose.

  • 14 Oktober 2008 - 19:29

    Marja:

    Hoi El,
    Herkenbaar verhaal....met een speedboot naar een eiland om daar zeeleeuwen, zeeotters, pinguins en vele vogels te zien. Het klinkt heel bekend. Dat vind ik echt heel gaaf. Ook het verhaal van de sterrenhemel komt me bekend voor. Ik heb me in Peru ook alles laten vertellen over Venus, Mars, Melkweg etc.etc. Enorm veel sterren hé!!! Wist ik veel.Maar als ik zo je verhalen allemaal lees... is het enorm genieten... en daar ga je voor. Tot je volgende verhaal.

  • 16 Oktober 2008 - 18:53

    Dikke Leo:

    Ja goeiemiddag! Ik heb nog hele mooie handel. Mooie kilometerteller voor op je fiets. Hij heb geen kabel dus die kan ook niet stuk. Na elke kilometer druk je op een knopje en dan verspringt ie weer 1 kilometer. Verder zit er ook nog een klokkie op. Die verbruikt geen batterijen dus dat is ook weer handig. Je hoeft ´m alleen maar op te winden!
    Nou goeiemiddag!!

  • 17 Oktober 2008 - 06:20

    Monique:

    Ha die Ellen,
    Het is steeds weer leuk je verhalen te lezen over je avonturen. Dit is een goed tegenwicht voor de verhalen over de kredietcrisis die wij hier dagelijks horen. We zijn hier inmiddels allemaal een financieel deskundige, het geld raakt verdampt dus een goed advies: maak je geld op aan leuke dingen nu het nog kan. Heel veel plezier en groet.

  • 17 Oktober 2008 - 11:18

    Gerard V.d. Hoeven:

    Ellen, zelfs voor ons in Zoeterwoude is het een hele belevenis om jou, heel ver van huis, te volgen. Heel veel succes en sterkte.

    Gerard

  • 17 Oktober 2008 - 19:37

    Lida:

    Krijg ik een mail over Dikke Leo... van jou.
    Moest het 2 keer lezen, begreep er niets van.
    Enfin, die vent van mij heeft dus stiekem contact met jou gehad. Ik moest ook wel even lachen om zijn stukkie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Een spontane, ondernemende, bijzonder aardige, leuke vrouw. Daar is er maar één van en dol op fietsen all over the world. Het ultieme vrijheids gevoel is op de fiets daar waar de weg je brengt.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 180675

Voorgaande reizen:

19 April 2022 - 05 Augustus 2022

Ciao Italië

03 December 2019 - 21 Maart 2020

Waar je ook gaat.....

14 Mei 2017 - 22 September 2017

The Great Divide Trail Noord- Amerika en Canada

04 November 2014 - 24 Februari 2015

Twee zien meer dan één!!!!

15 Oktober 2012 - 26 Januari 2013

Zuid-Amerika 2012-2013

28 Oktober 2010 - 23 Februari 2011

Fietsen in China, Laos en Cambodja

26 September 2008 - 23 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: