Einde fietsavontuur, snik snik - Reisverslag uit Paracas, Peru van Ellen Geus - WaarBenJij.nu Einde fietsavontuur, snik snik - Reisverslag uit Paracas, Peru van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

Einde fietsavontuur, snik snik

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

02 Januari 2013 | Peru, Paracas

Hola todos y feliz anos nueve.
Nasca verlaten en onderweg naar Palpa nog 2 uitzichttorens bezocht. De eerste was met uitzicht op de handen en boom en de tweede waren de geoglifos. Ook een bezoekje aan het kleine museum van Maria Reiche was nog interessant. Zij heeft heel veel onderzoek gedaan naar de nascalijen en er een astrologische kalender aan gehangen. Vlak daarvoor had ik mijn eerste ontmoeting met een andere fietser, een jongeman uit Hongkong. We staan even te kletsen en wensen elkaar een goede reis.
Koop onderweg nog een paar stukken meloen en terwijl ik die op eet, komt er een kolibrie aangevlogen die gewoon met z´n snavel aan m´n vinger zit te ruiken (of kan dat niet). Nou in iedergeval heb ik natuurlijk niet mijn camera bij de hand en zodra ik die wel heb, zie je hem niet meer. Jammer.
De overnachting in Palpa is nogal lawaaierig. Mijn kamer is voor aan de weg en het lijkt wel of de vrachtwagens over me heen rijden. Maar oordoppen doen wonderen en slaap niet eens zo slecht.
De volgende dag fiets ik mijn langste afstand, 108 km en ben dan in Huacachina, een lagune net buiten Ica in de grote zandbak. Een bijzonder plekje om het nieuwe jaar in te luiden. Alléén een slaapplek vinden valt niet mee voor 4 nachten, alles zit bijna vol. Gelukkig kan ik in een dormatorie terecht waar een eerste nacht 1 anders is en de 2e nacht niemand anders. Daarna verhuis ik naar een privehok. Ga weer een toer door de zandduinen maken met een buggy met sandboarden. Deze keer valt het wel een beetje tegen, we mogen maar 3 afdalingen maken in totaal, hoewel de duinen hier veel mooier zijn. De volgende dag doe ik een pisco-wijntoer. Is altijd interessant hoe dat proces gaat. De pisco wordt van een bepaalde druif gemaakt die verder niet geschikt is voor een fruitige, zoete wijn. Het proeven in natuurlijk het leukste. Pure Pisco is 42 % vol. En die voel je zo door je strot branden (net snaps).
Oudjaarsavond zijn er geen oliebollen, jammer. Ik zit tot 23.30 op mijn kamer te lezen en ga dan naar buiten. In het restaurant achter mijn hostel is een party en daar koop ik een pisco-sour om te toasten. Om 0.00u gaat er een gejuich op en er wordt wat vuurwerk afgeschoten, niet heel spectaculair. Om 0.30u lig ik weer in bed. De volgende dag ga ik om 7 uur weg. De laatste feestgangers gaan naar hun bed en ik fiets van deze bijzondere plek weg richting de kust.
Paracas. Het is 1 jan en iedereen is vrij, daar het weer hier heel mooi is en het per jaar wel 1,5cm regent, zit iedereen aan het strand. Als haringen in een ton maar dan nog erger. Je kunt het water niet eens zien en je loopt bijna over de vleesklonten, de meeste zijn veel te dik, en tussen de parasols door naar het water en dat zit dan vol met schreeuwende kinderen. Snel wegwezen daar. Ik kan naar een privezwembad tegenover mijn hostel. Lekker warm schoon water met een grasveldje eromheen.
Over 3 dgn start de Dakar 2013 in Lima en daar heb ik in zoverre mee te maken dat de accommodatie vanaf de 3e twee keer zo duur is voorde zelfde kamer, beetje jammer. Ze komen hier nl langs. Op 5 jan is de start in Lima en daar zal ik bij zijn, want daar ben ik dan. Bert heeft een hotel voor me kunnen regelen in het centrum vlak bij de start. Dus dat is wel leuk.
Vanmorgen ben ik naar de Ballastas eilanden geweest, met een hele grote speedboot. Deze liggen hier redelijk dicht bij de kust en daar zijn miljoenen vogels, de humbold pinguin en vele zeehonden, zeeleeuwen, de roodpoot cormorant, peruvian bobby´s (ze laten zich nl als een bom uit de lucht vallen in het water om vis te vangen)Ze zullen wel anders heten maar in het nederlands weet ik het niet. Een tocht van ruim 2 uur. Heerlijk om op zee te zijn. Verheug me nu al op de Galapagos-eilanden.
Morgen ga ik naar het nat Park. Hoe het daar is zal ik morgen aanvullen aan dit verhaal.
Voor nu, ik ga weer lekker naar het zwembad om te relaxen en mijn boek uit te lezen (deel 3 van de Hongerspelen, erg mooi)
Tot morgen, adios Ellen

  • 02 Januari 2013 - 18:18

    Lianne:

    Hoi El,

    Een mooi nieuw jaar. Wanneer je weer thuis bent kom een glas Pisco sour drinken of money tail, een soort Chileense Bailys. Dat is lekker zacht van smaak, ook met pisco. Gisteren brachten we Erik terug. En kreeg hij jouw kaart. Wat ontzettend lief dat Ank die bij Erik heeft willen bezorgen. Ook al ben je ver van huis, aandacht voor Erik. Bijzonder.Je krijgt dan ook dikke piepen op je hoofd. Hij stond breed te glunderen toen ik met hem afsprak dat ik je ging berichten. Het eind in zicht, en zoveel weer gezien en ervaren. Geniet nog van het laatste stukje. Groeten van Gerard, en Erik (met piepen)en mij.

  • 02 Januari 2013 - 18:22

    Ineke:

    Heey Ellen,

    Allereerst nog de beste wensen voor dit nieuwe jaar van ons allen. Je hebt het sober gevierd las ik in je verslag! Bij ons gingen de laatst personen rond 3en weg maar wij hoefden ook niet om 7uur op te staan. De fiets kan nu aan de kant voor het laatste gedeelte van je vakantie, je hebt al veel om naar terug te kijken, indrukwekkend allemaal! Maar wat je nu nog te wachten staat zal ook weer prachtig zijn , denk ik.
    Heel veel plezier nog !
    Ineke

  • 02 Januari 2013 - 18:40

    Steffi:

    Gelukkig nieuwjaar ellen!! Moest net aan je denken toen het mailtje met jouw berichtje binnenkwam :)
    Wat een mooie avonturen weer, lijkt me heel bijzonder om een kolibrie van zo dichtbij te zien! En dat warme privézwembad klinkt zalig zeg! Maar jammer dat het strand zo druk was.
    Ben benieuwd hoe de start van de Dakar aan toe gaat, en op naar de Galapagos-eilanden!

  • 02 Januari 2013 - 19:18

    Marja:

    Hoi Ellen,
    het klinkt afgezaagd,..... maar ook ik ben in Huacachina geweest. Ik vond het geweldig daar. Bijzonder om daar oud en nieuw te vieren. Het museum (pje) van Maria Reiche heb ik ook bezocht. En ook de Ballastas eilanden heb ik gezien. Dat maakt je verhalen steeds heel bijzonder om te lezen. Ik zie het allemaal zo weer voor me. Het fiets avontuur zit wer weer op. Hoop dat het heeft gebracht wat je ervan verwacht had. En nu op naar de Galapagos-eilanden. Geniet ervan.
    Groet Marja

  • 02 Januari 2013 - 19:19

    Marja:

    Oh ja, daar wilde ik eigenlijk mee beginnen, was ik even vergeten:
    Ook nog een geukkig en mooi 2013 gewenst.

  • 02 Januari 2013 - 20:23

    Sjirk:

    Jammer dat het alweer voorbij is. De volgende keer net zo lang weg gaan tot je weer terug wilt?
    Ik denk dat je met die vogel de Peruaanse Pelikaan bedoelt. Veel plezier nog! (en nog een gelukkig nieuwjaar enzo)

  • 02 Januari 2013 - 21:10

    Peter En Janny:

    Hallo Ellen,

    De allerbeste wensen voor het nieuwe jaar en nog veel plezier verder.

    Groeten Peter, Janny en Maya.

  • 02 Januari 2013 - 22:07

    Jan:

    Ha Ellen,
    Zo,dat zit er bijna weer op.
    De Galapagos eilanden moeten wel erg mooi en interssant zijn hoor ik van diverse mensen die er geweest zijn.
    Mooie trip geweest als ik zo je verslagen heb gelezen.
    Die kolibrie is wel erg bijzonder,zeg.
    Veel geluk en gezondheid voor het nieuwe jaar.
    Goeie reis verder en de groeten van Jan.

  • 02 Januari 2013 - 22:39

    Maaike:

    Lau tje, gelukkig nieuwjaar!! Doe je mijn vriendjes in hun mooie pakjes de groeten op de Galapagos?! Liefs dikke x

  • 02 Januari 2013 - 23:23

    Wendy:

    Hoi Ellen,

    Ik wens je alle goeds voor 2013!!!!!!!

    Heel veel plezier op de Galapagoseilanden!!!! Gaat zeker lukken he, boven en onder water!!! Duikze!!!

    Grappig trouwens dat je de "Hongerspelen" aan het lezen bent! Op mijn laatste vakantie was iemand daar ook helemaal gek van en ik ga volgende week de film ervan kijken in een buurtrestaurant hier!

    Groetjes,
    Wendy

  • 03 Januari 2013 - 04:31

    Marianne:

    hoi ellen,

    Voor jou nog de beste wensen in 2013. Jammer dat je fietstocht voorbij is, je was zo gewend om te fietsen. Rest nu nog het genieten van de mooie natuur en de dieren. leuk van de kolibrie. zulke dingen gebeuren altijd als je geen camera bij je hebt. Wij hebben oud en nieuw op een klein eiland gevierd en we lagen al om 11pm op bed. nu in vietnam en dan zit het er weer op voor ons. geniet nog even want het regent in nederland. X van marianne metzelaar

  • 03 Januari 2013 - 07:58

    Renate:

    Hoi,
    Nog een spectaculair 2013 gewenst! Met de galaposeilanden in zicht zal dat zeker lukken! Jammer dat skypen niet lukt! Zal wel ad update van mijn iPhone liggen! Lig voor de 3 e keer in 3 maanden met griep in bed! Dus lekker begin! Heel veel plezier nog en ik kijk uit naar je mooie foto's! Dikke knuffel van Jeroen en mij.

  • 03 Januari 2013 - 14:53

    Helen Versteegen:

    Hoi Ellen, een heel liefdevol, gezond en gezellig 2013 toegewenst! Wat heerlijk om al je verhalen te lezen! En vooral de foto's te bekijken! Moet weer een fantastische ervaring zijn! Jammer dat het fietsen voorbij is, maar geniet nog even van de rest van de reis!

    Liefs van Pieter, Helen, Kimberley en Melanie Versteegen

  • 03 Januari 2013 - 19:03

    Netty:

    Hoi Ellen,

    De allerbeste wensen voor 2013. Het begin van dit jaar kan voor jou al niet meer stuk met het vooruitzicht van de Galapagoseilanden. Geweldig lijkt het me.
    Wij hebben leuke feestdagen achter de rug met een goede jaarwisseling. Ben vandaag weer aan het werk gegaan na 1,5 week vrij geweest te zijn. Jan heeft alle kerstrommeltjes opgeruimd, alleen de kerststukken moet ik nog demonteren.
    Geniet van de start van de Dakar ralley.
    Dikke knuffel

  • 06 Januari 2013 - 22:26

    Annette:

    lieve Ellen, een heel gelukkig 2013 van ons allemaal! heel veel plezier de laatste maand van je reis! XX
    Wat leuk dat je de Hongerspelen leest, heb deel 1 gelezen en we hebben de film ook. Leuk om samen nog een keertje te kijken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Een spontane, ondernemende, bijzonder aardige, leuke vrouw. Daar is er maar één van en dol op fietsen all over the world. Het ultieme vrijheids gevoel is op de fiets daar waar de weg je brengt.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 763
Totaal aantal bezoekers 179813

Voorgaande reizen:

19 April 2022 - 05 Augustus 2022

Ciao Italië

03 December 2019 - 21 Maart 2020

Waar je ook gaat.....

14 Mei 2017 - 22 September 2017

The Great Divide Trail Noord- Amerika en Canada

04 November 2014 - 24 Februari 2015

Twee zien meer dan één!!!!

15 Oktober 2012 - 26 Januari 2013

Zuid-Amerika 2012-2013

28 Oktober 2010 - 23 Februari 2011

Fietsen in China, Laos en Cambodja

26 September 2008 - 23 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: