Vuelta de Chili, Puerto Montt - Reisverslag uit Puerto Montt, Chili van Ellen Geus - WaarBenJij.nu Vuelta de Chili, Puerto Montt - Reisverslag uit Puerto Montt, Chili van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

Vuelta de Chili, Puerto Montt

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

20 November 2008 | Chili, Puerto Montt

Hola amigos
Ik had die zaterdag 15 nov dus geinformeerd naar de boot en dat je daar ook de tickets kon kopen. Nou dat werd weer een heel avontuur. Bariloche (en SMde los Andes ook) is een walhalla voor mountainbikers, echt fantastich. En in Bariloche is het een waar chocolaparadijs, je wordt er werkelijk mee dood gegooit.
Zondag 16 nov. ik opweg naar Llao Llao waar ik 2u later aan kwam. Ik naar de haven om te informeren of ik de volgende dag met de boot mee kon voor de lakecrossing terug naar Chili. Niet dus, kon daar geen ticket kopen en ik moest terug naar Boriloche voor een ticket. Dat was dus flink balen. Ben naar een winkel gegaan en gevraagd of er iemand Engels sprak. Haar uitgelegd wat de situatie was en zij heeft de maatschappij gebeld in Bariloche en of ze ook een slaapplaats wist? Dat heeft ze gedaan. Ik kon een poosje bij haar blijven en bood me een lunche aan. Rond 4 uur de slaapplek opgezocht bij mensen in de tuin gekampeerd. Heel fraai. Vervolgens met de bus terug naar B. en een kaartje gekocht voor de crossing. Kon niet meer op maandag en moest dus een extra dag wachten.Weer terug met de bus naar L L en toen de tent opgezet. De mevrouw en meneer komen uit Slowakije en wonen er al 55 jaar. Ze spreekt goed Duits en kunnen zo goed met elkaar spreken. De schoonzoon is Duits en hij geeft me nog een aantal tips over de carrera austral. Altijd goed.
Kwam alles toch weer goed.
Ma 17 nov had ik dus een vrije dag en heb een wandeltocht gemaakt naar een prachtig uitzicht in cerro Llao Lloa. Op de treugweg kom ik nog een Ned echtpaar tegen en samen lopen we terug naar het dorpje. Hier bezoek ik nog even een hotel, gelegen op de berg waar Alex en Maxima wel eens logeren als ze in Argentinie zijn. Nou dat is een hele andere campeerplek dan de mijne.
Di 18 nov. De grote oversteek start al om 8u en dus vroeg uit de tent. Vanaf Pto Pañuelo vaar ik eerst naar Pto Blest dan 3 km met de fiets,makkie, naar Pto. Alegre daar weer op de boot naar Pto Frias, vervolgens weer fietsen 27 km waarvan de eerste 3 steep ophoog lopen dus dan passeer je ook de grens en dan 8 km afdalen en dat is linke soep. Denk lekker naar beneden maar dat is nog veel meer opletten geblazen. Veel losse keien en groot ook. Af en toe dacht ik echt dat mijn velgen in 3en braken, maar toch niet alles is heel gebleven. Moest constant in de remmen (goed voor de tennisarm, die nog steeds opspeeld en niet veel beter is geworden) Kan hooguit 4 km/u afdalen. Er is bijna geen tijd om te kijken hoe mooi de omgeving is. Dan moet ik echt stoppen en kijken. Als je dan stopt werd ik onmiddelijk opgevreten door een soort grote paardenvliegen, niet fijn dus en maar blijven rijden. De laatste kms zijn weer relatief vlak en goed te doen, ben dan ook ruim op tijd voor de volgende boot vanuit Pto Peulla. Hier schrans ik een maaltijd naar binnen want dat kon onderweg niet. De laatste boottocht duurt 1.50 min en dan kom ik om half 7 aan in Pto Petrohue. Een mondain onderkomen en ver boven mijn budget. Spring dus op de fiets naar Ensenada 17 km verderop. De weg is zanderig en slib steeds weg, net of er een emmer aan m´n fiets hangt. Ook doen de bussen weer hun best om stof op de gooien. Gelukkig is de weg na 7 km verhard en gaat alles naar beneden. Om even voor 20u rij ik Ensenada binnen en zowaar meteen een camping op. Prima onderkomen voor 2500 pesos (ongeveer 3 euro, dat zijn pas prijzen) Lekkere warme douche en ik heb nog een zakje noedels waar wat warmwater bij moet en yohurt van gister toe, verwennerij dus weer. Heb dan nog een beetje heet water voor een thee met 2 koekjes. Luxe hoor. Op de camping staat nog een stel met een tentje en een soort campertje. Druk dus en zal morgenvroeg wel weer te laat zijn voor de warme croissants. Nou dan maar weer een crackertje.
Op die boten daar zaten me een stel decadente figuren op, die werkelijk niets gewend waren, in tijgerpakjes en hoge hakken en kunsttieten, werkelijk en geweldig vermaak.
De camping ligt aan Lago Llanquihue met uitzicht op de vulkaan Osorno. Echt bijzonder mooi wederom.
Wo. 19 nov. Zit weer optijd op de fiets en ga vandaag naar Puerto Montt via Puerto Varas. 70 km verderop. Vandaag de easy way genomen, alles geasfalteerd en geen stof vandaag. In Pto Varas lunch ik en ontmoet een canadese jongen, waar ik een poosje mee klets. Hij woont in Santiago en werkt daar ook en is nu even op vakantie.
Door naar Pto Montt waar ik al snel hostel Maggy heb gevonden. Pto Montt ligt tegen een heuvel op en dus straatjes op hoog en omlaag. Ben nu aan de Oceano Pasifico (de baai) Douche, slaap en eet wat bij de haven. Op de terugweg kom ik Ulrieke tegen die na mij bij Mimi in Iquique logeerde. Was dat even toevallig.
Vandaag 20 nov. Geinformeerd naar ferry´s in het zuiden, wanneer ze gaan en of ze wel gaan want daar zijn nogal wat tegenstrijdige berichten over. Er blijkt dus geen boot naar Chaiten te gaan vanaf Chiloë je kan wel naar Pto Chacabuco, je mist dan een stuk van de Caratera Austral, maar dat is een keuze die ik nu moet maken. Ik ga wel naar Chiloë want het is daar erg mooi zeggen ze.
Jullie zijn weer helemaal bij wat mij betreft. Het weer is nog steeds goed en loop nog steeds in de korte broek en korte mouwen. Wat zal het tegenvallen als de regen en kou toe gaan slaan in het zuiden. Afwachten maar. De Kerst is hier inmiddels ook toegeslagen, de winkels verkopen al volop kerstartikelen en bomen.
Hoe is het met de zwangere collegae, Marieke en Ilse? Al uitgewerkt? O ja Evert hoe was je surpriseparty waar ik niet bij kon zijn?
Het ga jullie goed en tot mails maar weer, want het is steeds weer leuk om jullie berichtjes te lezen. Hoe meer hoe beter.


  • 20 November 2008 - 17:08

    Lida:

    Voordat ik je verhaal lees reageer ik maar. Misschien dat je nog achter de computer zit. ik heb een webcam. Kan jij daar ook iets mee? Kunnen we elkaar zien?
    Liefs van Lida

  • 20 November 2008 - 17:43

    Ellen:

    hoi
    Ik ben hutspot met rookworst aan het klaarmaken....heb je daar ook zin in...
    wij krijgen morgen storm en wat sneeuw....

  • 20 November 2008 - 18:22

    Peter En Janny:

    Terwijl het bij jou nog warm is praten de weermannen hier al over de eerste winterse buien in het weekend.
    We zouden zaterdag gaan vissen op het Haringvliet maar daar zien we maar vanaf omdat ze het toch over veel wind hebben.
    Verder gaat alles hier goed maar we beginnen alleen wat gefrusteerd te raken van de enorme hoeveelheden blad die aan komen waaien om nog maar niet te spreken over die fijne blaadjes of naalden van de jou welbekende boom die met enorme hoeveelheden in de dakgoten terecht komen maar ja ook dat went zullen we maar denken.De katten hebben weinig last van het weer en we zien ze regelmatig over het erf struinen.Geen berichten meer ontvangen over grote prooien dus dat gaat goed.Nog veel plezier en tot mails.
    Groetjes Peter Janny en Maya


  • 20 November 2008 - 18:54

    Lida:

    Hebben net zuurkool gegeten. Het is buiten vroeg donker en het regent. Winterse buien komen eraan. Hoe vroeg of hoe laat is het bij jou donker El?

  • 20 November 2008 - 19:48

    Marja:

    Vanmiddag nog gereageerd op je vorige mail en nu alweer een " verse" mail. Weer een prachtig verhaal !!! En wat een mooie foto's. Blijf genieten. Hier is Sinterklaas weer in het land en de kerstdrukte staat weer voor de deur. Maar daar moet nu maar even niet aan denken.
    gr. en tot je volgende bericht. Marja

  • 20 November 2008 - 20:33

    Gerard:

    Ik heb net je verhaal gelezen het is genieten daar mooi om door heen te fietsen en te varen was erg mooi geweest om er bij te zijn gr. en een kus.

  • 20 November 2008 - 20:42

    Urmi:

    Weer genoten van je reis
    verhaal en prachtige foto's.
    En ik heb vandaag erwtensoep gegeten!

  • 20 November 2008 - 21:48

    Arnold:

    Hallo Ellen. Jij kent mij niet, maar ik kreeg je site van je nicht Mieke, mijn collega. Ik kom uit De Rijp en ben net terug van een fietstocht naar Nepal, zon 10.000 km. 25 jaar geleden heb ik een zwerftocht door Z Amerika gemaakt. Zodoende ben ik zeer geintr in je reisverhalen. Ik vind het enorm stoer wat je doet. Maar wat is reizen per fiets toch geweldig he, die vrijheid en zoveel contact met de mensen. Je afsluiting van je reis naar antartica is geweldig. Nou meissie geniet nog, ik blijf je volgen. Groetjes van je fietscollega Arnoldonbike.waarbenjij.nu

  • 21 November 2008 - 07:39

    Jaco:

    Weer een mooi verhaal en prachtige foto's! Het lijkt af en toe Italie wel met de meren in de Dolomieten. Alleen dan zonder verse broodjes! Hier slaat de winter al snel toe. Volgende week lichte tot matige vorst.

    Succes maar weer! Groet, Jaco

  • 21 November 2008 - 13:02

    Elsu:

    He ellebel, Heb weer erg genoten van je verhalen, vind de letterjes van de afdrukken wel erg klein of worden mijn ogen dan echt heel slecht. Ga woensdag naar de opticien, oet er toch aan geloven. 7 maart geef ik mijn feestje, maar dan ben je alweer terug. Voorzichtig nog en een dikke kus.

  • 21 November 2008 - 18:35

    Annette:

    adembenemende foto's, echt heel mooi! Op het dakraam ligt nu een laag natte sneeuw, echt gek hoor! Het weer is omgeslagen, koud en guur! Morgen ga ik met Lida van jouw bon naar de sauna, als je weer terug bent gaan we weer zoals het hoort, met zn drieen!
    gezond ontbijtje! Leuk je zo in je tentje te zien.
    liefs Annette

  • 22 November 2008 - 05:43

    Rob:

    Prachtige fotos weer wat een voorrecht om daar te mogen fietsen, zou bijna jaloers worden hahahaha
    Hug Rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Een spontane, ondernemende, bijzonder aardige, leuke vrouw. Daar is er maar één van en dol op fietsen all over the world. Het ultieme vrijheids gevoel is op de fiets daar waar de weg je brengt.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 179873

Voorgaande reizen:

19 April 2022 - 05 Augustus 2022

Ciao Italië

03 December 2019 - 21 Maart 2020

Waar je ook gaat.....

14 Mei 2017 - 22 September 2017

The Great Divide Trail Noord- Amerika en Canada

04 November 2014 - 24 Februari 2015

Twee zien meer dan één!!!!

15 Oktober 2012 - 26 Januari 2013

Zuid-Amerika 2012-2013

28 Oktober 2010 - 23 Februari 2011

Fietsen in China, Laos en Cambodja

26 September 2008 - 23 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: