Persbericht Voorschoten courant 24 sept 08 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ellen Geus - WaarBenJij.nu Persbericht Voorschoten courant 24 sept 08 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

Persbericht Voorschoten courant 24 sept 08

Door: Ellen de Geus

Blijf op de hoogte en volg Ellen

22 September 2008 | Nederland, Amsterdam

Zoeterwoude -- Gerard van der Hoeven
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In Antarctica eerbetoon aan haar ouders
Ellen de Geus: “Enorme uitdaging om
in Chili, Bolivia en Argentijns Patagonië 4000 km te fietsen”

zoeterwoude. Ellen de Geus vertrekt vrijdag naar Chili om daar te beginnen aan een heel bijzondere fietstocht van 4.000 kilometer. Dat doet De Geus helemaal alleen.Als een soort uitstapje doet ze op de fiets ook de zoutvlakten in Bolivia aan. Als ze, duizenden kilometers verder, in het zuiden van Chili is, maakt ze een trip met een zeilboot naar Antarctica. Een enorme uitdaging waar een jarenlange voorbereiding aan vooraf ging. Het wordt ook een emotionele krachtproef. De 48 jarige Zoeterwoudse bewegingsagoog wil, als eerbetoon aan haar vorig jaar overleden ouders, as uitstrooien in Antarctica.

door Gerard van der Hoeven

In 2000 trok Ellen de Geus voor het eerste maal op de fiets de wereld in. “Ik had al veel gelezen over reizen per fiets en over mensen die dat alleen deden. Het leek allemaal een beetje angstig om dat als vrouw helemaal alleen te doen. Maar ik ben niet bang uitgevallen en ben het gewoon gaan doen. Acht weken fietsen in Maleisië, ongeveer 2000 kilomeer afgelegd, was een enorme ervaring. Ik kwam in Maleisië in contact kwam met een groep die een georganiseerde reis maakten. Ik zag de bekrompenheid en het uitsluitend optrekken in groepsverband. Niets voor mij. Ik ging alleen op pad en kon gaan en staan waar ik wilde en kwam veel in contact met de plaatselijke bevolking. Ik had de smaak te pakken. Nadien heb ik gefietst in Schotland, Vietnam, IJsland, Nieuw Zeeland en Thailand. Allemaal bijzondere herinneringen, vooral aan Vietnam. Ik heb er monumenten bezocht die herinneren aan de oorlog. Zoals een ondergronds dorp. Het zat zo knap in elkaar dat je begrijpt dat de Amerikanen geen vat op de Vietnamezen konden krijgen. Nu begin ik aan een tocht door Chili, een nieuwe uitdaging met een bijzondere lading.”

Na de trip naar Nieuw Zeeland (“Ik was er 4 maanden maar nog niet klaar en had nog zo veel meer willen zien”) en Thailand (“Viel tegen, het was er te warm om te fietsen”) begon de voorbereiding op Chili. “Het was de bedoeling om flink te sparen en in 2007 naar Chili te gaan. Ter voorbereiding ben ik in 2006 een maand naar Spanje geweest, vooral om de Spaande taal beter onder de knie te krijgen. In 2007 overleed echter plotseling mijn moeder en nog datzelfde jaar kwam ook mijn vader te overlijden. Heel ingrijpend. We hadden een heel hechte band en mijn wereld stortte even in. Mijn ouders reisden ook veel, van hen heb ik het dus. Ze wisten dat ik graag naar Chili wilde. Daarom heb ik besloten, speciaal voor hen, een symbolische handeling te doen. Als de fietstocht door Chili er op zit, ga ik met een zeilboot naar Antarctica en strooi daar een beetje as van mijn ouders uit. Waarom daar? Ook mijn ouders waren altijd onderweg. Een wens van pa was ooit een zeiltocht naar een van de polen te maken. Nu ga ik er heen. Dat zal best een moeilijk, emotioneel, moment worden. Maar ook heel mooi denk ik.”

Vanwege de verschillende klimaatzones in Chili staat dat land hoog op haar lijstje. “Chili is een langgerekt land van circa 4.500 kilometer. Ik vlieg naar Iquique, en fiets dan van het warme noorden naar Vuurland. Veel bergen, ik ga tot wel 4500 meter hoogte. Heel spannend hoe ik dat doorsta. Ik maak als het ware een extra ommetje want mijn route loopt via de zoutvlakten van Bolivia. Het lijkt mij fantastisch om te zien hoe, op de onmetelijke zoutvlakte, de zon op komt. Ik ervaar het echt als een geluk dat ik dat mag meemaken.”

Hoewel De Geus als vele duizenden kilometers heeft afgelegd op de fiets, blijft ze leergierig. “Ik heb speciaal een cursus fietsreparatie gevolgd. Ik heb bijvoorbeeld extra spaken, banden en een stukje ketting bij me. Met Aad Grimbergen van De Grim Sport heb ik de afspraak dat ik hem altijd kan bellen als ik een probleem heb waar ik niet uit kom. Van de diensten van Aad heb ik al vaker gebruik mogen maken. Op grote afstand gaf hij mij advies hoe ik een reparatie kon uitvoeren. Verder is het van belang zo min mogelijk ballast mee te nemen, je moet immers alles iedere dag meesjouwen. Ja, dat houdt in dat ik nogal eens hetzelfde shirt aan heb. Daar moet je niet moeilijk over doen. Verder moet je uiteraard lichamelijk fit en in conditie zijn. Ik neem antibiotica mee en middeltjes tegen ontstekingen, diaree, verstoppingen en hoogteziekte. Slapen doe ik bij voorkeur in en tentje al let ik wel goed op waar ik mijn tentje op sla. Af en toe een goed bed en bad is ook wel eens lekker. Ik heb heel goed nagedacht over deze reis. Er moest ontzettend veel worden geregeld. En dan nog weet ik niet hoe het zal gaan, wat er op mijn pad komt. Als ik op een plek kom waar het niet goed voelt, zorg ik dat ik er snel weg ben.”

Ellen de Geus heeft het geluk dat zij regelmatig lange tijd verlof kan opnemen. “Ik werk bij het Rijnlands Revalidatiecentrum op de longrevalidatie. Met een team leren we mensen omgaan met een tekort aan lucht, veelal veroorzaakt door te veel roken. Drie maal per week trainen we die mensen om, ondanks het tekort aan lucht, toch zo goed mogelijk te kunnen functioneren. Zonder de medewerking van mijn werkgever zouden mijn fietsreizen niet mogelijk zijn. Ook de buren, de fam. Bos, mag ik zeker niet vergeten. Ik heb huisdieren en die hebben uiteraard verzorging nodig. Mijn buren zorgen daar voor, kun je betere buren wensen?”

Vrijdag 26 september vertrekt Ellen de Geus naar Chili, op 27 januari vaart ze voor een periode van drie weken naar Antarctica om op 23 februari weer voet op Nederlandse bodem te zetten. De Geus probeert met mailberichten (“Er moet dan wel een internetcafé of iets anders te vinden zijn.”) het thuisfront zo veel mogelijk op de hoogte te houden. Dat doet ze via www.ellendegeus.waarbenjij.nu.

Einde bericht



NOOT: er is en FOTO gemaakt van Ellen de Geus. De tekst kan luiden:
Ellen de Geus is klaar voor haar fietstocht in Chili en Bolivia. Goed voorbereid wacht haar een enorme uitdaging met een heel persoonlijk moment in Antarctica.

  • 22 September 2008 - 11:26

    Lida:

    Hoi Ellen,
    Je uitzwaaiborrel was gisteren erg gezellig. Leuk dat het artikel over jouw reis op de site staat.
    Heb je gisteren lekker gegeten?
    Nog 4 nachtjes en dan...
    Tot vrijdagmiddag op Schiphol!!!!
    Lida

  • 22 September 2008 - 11:28

    Ellen:

    Wat leuk om dit zo te lezen....

  • 22 September 2008 - 11:38

    Marie-jose:

    gaaf artikel. we zullen je vanavond nog even volstampen met hollandse pot voor vitaminen voor onderweg. tot straks

  • 22 September 2008 - 11:39

    Maaike:

    super leuk bericht! een betere omschrijving kan niet gegeven worden denk ik. dank bij deze ook voor je kado'tje en tot donderdag! liefs xxx

  • 22 September 2008 - 11:43

    Monique:

    Dag Ellen,
    Wat een leuk artikel en wat goed dat je in de krant stond. Ik kijk uit naar je ervaringen.
    Groet,
    Monique

  • 22 September 2008 - 11:51

    Zus:

    heel leuk!!!!!!!!!! tot donderdag liefs jezus

  • 22 September 2008 - 12:02

    Rina:

    Hallo Ellen, Wij willen je heel veel plezier en mooie momenten toewensen met weinig reparaties aan je fiets en jezelf, wij vinden het leuk om je te volgen over die lange afstand! Groetjes, Cor en Rina Pepping

  • 22 September 2008 - 12:25

    Marjolein:

    Hoi El, wat een uitdaging weer! Heel veel succes maar vooral plezier en geluk. Kus Mar.

  • 22 September 2008 - 13:20

    Sanne:

    Hey!

    Wat een goed stuk! Echt heel leuk!!
    xx

  • 22 September 2008 - 17:37

    Tiny:

    Hoi Ellen,
    Ik heb net het artikel gelezen, kreeg het van Ellen Boots. Super wat er geschreven is.... Ik ga je nu regelmatig even volgen.
    Fijne reis en geniet ervan!!

    Groetjes Tiny Broersen

  • 22 September 2008 - 17:37

    Peter En Janny:

    Hallo Ellen,
    Mooi artikel zoals het in de mail staat.
    We zijn benieuwd hoe het in de krant, met foto , staat.
    Groetjes,

  • 22 September 2008 - 17:37

    Tiny:

    Hoi Ellen,
    Ik heb net het artikel gelezen, kreeg het van Ellen Boots. Super wat er geschreven is.... Ik ga je nu regelmatig even volgen.
    Fijne reis en geniet ervan!!

    Groetjes Tiny Broersen

  • 22 September 2008 - 20:52

    Marianne Otten.:

    Lieve Ellen,
    Geweldig wat je gaat doen. Geniet er van meissie. Een hele dikke knuffel. Marianne

  • 23 September 2008 - 08:28

    Lydia:

    Hoi Dappere Ellen, wat een mooi stuk in de krant! Succes en sterkte de komende dagen in het toeleven naar as vrijdag. Ik kijk nu al uit naar je volgende bericht,
    groeten van Lydia Sleutel


  • 23 September 2008 - 13:28

    Urmi:

    Hi Ellen.
    Prachtig krantenartikel!
    Had het zaterdag al bij je gelezen, maar het blijft boeien. Was heel gezellig bij je.
    Succes de komende dagen.
    Vind je een heel moedige
    vriendin! Leef met je mee.
    Pas goed op jezelf.
    Kus Urmi.

  • 23 September 2008 - 17:10

    Mieke:

    lieve ellen,
    ook wij willen je een hele mooie reis toewensen en natuurlijk gaan we je volgen!
    groet van tante ali

  • 24 September 2008 - 08:16

    Margreet:

    Hoi Ellen,
    Leuk krantenartikel. Veel succes en plezier!!
    Groetjes,
    Margreet de Goede

  • 24 September 2008 - 15:55

    Annette:

    hoi Ellen,
    Wat is het een mooi, compleet verslag geworden zeg, echt heel mooi om te lezen!
    nu echt aftellen....
    Zie je vrijdag op Schiphol, heb je je korte broek/rok al ingepakt?
    liefs Annette

  • 25 September 2008 - 06:15

    Rob:

    Nou Ellen ik geef het je te doen! Maar het gaat wel lukken als je er maar de tijd voor neemt dagje balen, gewoon minder fietsen. Heel veel succes hug en kus Rob v R.

  • 25 September 2008 - 09:31

    Ans Vd Geest :

    Hoi Ellen,
    Tinus en ik wensen jou een fantastische tijd toe. we gaan je volgen hoor! Heel veel plezier en goeie reis!

  • 25 September 2008 - 20:40

    Gretha :

    Wij wensen jou vanuit Nieuwe Niedorp een geweldige reis toe en ik weet zeker dat Pa en Ma Geus je begeleiden bij je reis.Dikke kussen en geniet.

  • 26 September 2008 - 08:12

    Esther Van Der Spijk:

    Hoi Ellen,
    Vandaag vertrek je... Ik wens je een hele goede reis en hoop vele mooie verhalen van je te lezen!
    Liefs, Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Een spontane, ondernemende, bijzonder aardige, leuke vrouw. Daar is er maar één van en dol op fietsen all over the world. Het ultieme vrijheids gevoel is op de fiets daar waar de weg je brengt.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 590
Totaal aantal bezoekers 180670

Voorgaande reizen:

19 April 2022 - 05 Augustus 2022

Ciao Italië

03 December 2019 - 21 Maart 2020

Waar je ook gaat.....

14 Mei 2017 - 22 September 2017

The Great Divide Trail Noord- Amerika en Canada

04 November 2014 - 24 Februari 2015

Twee zien meer dan één!!!!

15 Oktober 2012 - 26 Januari 2013

Zuid-Amerika 2012-2013

28 Oktober 2010 - 23 Februari 2011

Fietsen in China, Laos en Cambodja

26 September 2008 - 23 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: