Machupicchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ellen Geus - WaarBenJij.nu Machupicchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

Machupicchu

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

06 December 2012 | Peru, Cuzco

Hola, fantastico viaje de Machupicchu.
Adembenemend is het geweest.
We vertrokken om 6 u uit Cusco om eerst een ontbijt te nuttigen bij Lorenzo´s place, de organisatie. Daarna met de fietsen op het dak naar Abra de Malaga op 4330m, 2,5u rijden. Prachtige vergezichten onderweg, waarbij je de weg ziet kronkelen om de berg op te komen. Daar aangekomen de volledige bescherming aan en op de fiets. Heerlijk om weer 60 km naar beneden te vliegen zonder al te veel moeite en alleen maar genieten. Eén deelneemster, miss Hongkong, zit na 5 min al in de bus, had al 14 jaar niet gefietst. Lekker slim om dan zo´n toer te boeken, beetje jammer.
Zo nu en dan een stop voor een foto en dan weer door. rond 2u lunche en dan naar het hosterl in Santa Maria. Einde van de middag kun je kiezen om mee te gaan raften, ja natuurlijk. Onwijs gaaf en soms best heftig.
S´avonds veel regen. Volgende morgen lange dag lopen. Eerste stuk met open vrachtwagen omdat de weg de eerste 20 min te nat, modderig is. Daarna lopen over een alternatieve inkatrail. Prachtig. De gids verteld heel veel over de groei en bloei van de cocoteelt, vruchtbomen en andere vruchten die hier groeien en waar de bevolking van leeft. Heel leerzaam en interessant. Ook de vergezichten zijn weer om van te smullen. Soms best smal en de afgronden heel diep, oplettendheid is geboden.
We passeren diverse keren de rivier en ook gaan we een keer met een cablecar (een bakkie waar 2 mensen in kunnen en dan langs een kabel naar de overkant trekken) Daarna volgt een heerlijk bad in de hotsprings na 7 u lopen, en dat is zeer aangenaam. Het laatste stukje gaan we met een busje naar het hostel in Santa Theresa omdat het inmiddels donker is. Hier gezellig eten met elkaar. (miss Hongkong wil op de kamer eten omdat ze zo moe is)We sluiten de avond met nog een extra drankje, piscosaur. De jongelui gaan nog naar de disco en ik zoek m´n bed op (half 12 al)
De volgende dag gaan we beginnen met een zip-line, 6x de vallei over aan een kabeltje. Gaaf weer. Dan een stukje met de bus naar de ingang van het national park. Hier vandaan is het ruim 3 u lopen naar Aqua Calientes (Pueblo Machu Picchu) dit is voornamelijk langs het spoor en je loopt als het ware om de berg heen. Als we in het dorp aankomen (heel toeristisch en de hotels schieten hier uit de grond) en in het hotel zijn begint het weer te regenen. O o wat hebben we steeds weer een mazzel met het weer.
S ´avonds eten we voor het laatst met elkaar en het is wederom super lekker. Hierna krijgen we instructie voor de dag van morgen. 4 uur opstaan en dus inkopen doen voor de dag van morgen.
Half 5 vertrekken we uit het dorp en staan even voor 5 voor de gate. Na de kaart controle begint de klim van 1754 treden naar de verborgen stad. Ik loop in één tempo door en ben als eerste boven, ja ja de oudste doet het nog goed. De andere volgen en miss HK is 25 min later ook boven. De gate naar MP is dan al open en de eerste bussen komen aan. Gelukkig is het nog bewolkt en het zicht minimaal. Maar zodra wij naar binnen gaan trekt het open en openbaart zich het uitzicht dat ik al zo vaak op foto´s had gezien. Adembenemend dat ik het nu met eigen ogen mag bewonderen.
De eerste 3 uur is de gids nog bij ons en verteld over de meest belangrijkste gebouwen van deze inkastad. Daarna is het afscheidnemen en valt de groep uit elkaar. Met een aantal hebben we toegangskaartjes om ook de Waynapicchu te beklimmen en dan moet je tussen 10 en 11 de toegangspoort gepasseerd zijn ander kom je er niet meer in. Ook dit is weer een pittige klim van 45 min maar het uitzicht is dan ook fantastisch mooi. Je kijkt dan bovenop Machupicchu en ziet zo de hele inkastad. Hier verblijven we een poosje en is het alleen maar genieten.
De afdaling is heel pittig omdat het zo steil is. Daarna genieten we nog een poosje van Machupicchu en verlaten met pijn in ons hart deze prachtige plek. De afdaling, wederom te voet naar het dorp doen we in 70 min en net als we in het dorp zijn begint het weer knijterhard te regenen. Wat zijn we toch een geluksvogels.
We gaan met 5 pers nog wat eten en gaan met de trein van kwart voor 7 terug naar Ollantaytambo, vandaar met de taxi terug naar Cusco waar we om 22u aankomen. Snel naar m´n hostel en binnen 20 min lig ik uitgeput in bed. Wat een onvergetelijke dag.
Vanmorgen met de Josh en Danika (zij deden een andere trip) ontbeten en bijgekletst en naar het Inka-museum geweest. Vanavond gaan we hamster eten, ben benieuwd. Hoe dat smaakt vertel ik jullie later. Morgen weer terug naar Puno met de snelle bus en dan gaat de fiets weer in aktie komen als het goed is. Je weet maar nooit.
Zo dit was het weer, jullie zijn weer bij.

Zus en Hans: Fijne vakantie in Nepal.

Hele dikke knuffel, Ellen
Geniet van de foto´s

• 06 December 2012 - 22:07

Renate:

Hoi El,

Goed te lezen dat je als 'oudje' nog goed kan meekomen! Ik had van jou ook niet anders verwacht! Mooi verslag weer van wat je hebt gedaan! Ja ja de fiets pakken... Zo is het ook wel wat voor mij en Trui misschien....hihi.
    Tot lezens of horens. Dikke kus.

• 06 December 2012 - 22:07

Renate:

Hoi El,

Tot lezens of horens. Dikke kus.

• 06 December 2012 - 22:19

Elsie:

He ank hoor dat je naar Nepal gaat. Heel fijn hostel in Kathmandu, souvenir guesthouse van Madan. (Zo heet de eigenaar) heeft een website. Kijk even niet duur redelijke bedden en warm water. Kamers met wc en douche. Ik hoor van je voor meer info. Els.

• 06 December 2012 - 22:32

Wendy:

Wow Ellen! Prachtig!!!! Zou ik ook wel in het echt willen zien!!!! Aan Miss HK zul je je geërgerd hebben, maar wat een hilarisch verhaal, haha… En hoe heeft de hamster je gesmaakt???
    Groetjes uit een wit Amsterdam (sneeuw!!!)

• 06 December 2012 - 22:34

Berna:

Hoi Ellen,
    ben benieuwd hoe de hamster smaakte ;-). Leuk om weer te lezen van je avonturen, en dat zijn er heel wat. Mooie foto's ook. Gaaf dat je in de verborgen stad bent geweest. Ga misschien je foto's wel gebruiken bij de geschiedenislessen in de klas. Daar gaat het over de inca's.
    Heel veel plezier, take care en tot het volgende verslag!

Lida:

Hoi El, fantastische trip heb je gemaakt!! Wat een prachtige foto's meid. Hier is het ondertussen wit van de sneeuw 9en ze verwachten zelfs een pak van 10 cm vannacht. Ben benieuwd. Morgen weer een ritje op de Jaap Edenbaan (als het weer het toe laat). Sinterklaas is terug naar Spanje, wij hebben de avond doorgebracht met het gezin in de bioscoop (alles is familie). Voor het eerst eens geen viering.
    Op het koor zingen wij al 2 weken kerstliederen. Veel plezier daar verder en geniet ze van de temperaturen.......

• 06 December 2012 - 23:36

Lida:

....ging dus even wat mis! Sorry voor het 3 x plaatsen van mijn bericht. Geloof dat ik een beetje ongeduldig was.

• 07 December 2012 - 07:59

Marjolein :

Hoi ellen! Wat een mooie reis weer! Ik zit met Sonja in de trein naar Berlijn. Sneeuw hier dus vertraging! Nog hele mooie reis. X mar en son.

• 07 December 2012 - 07:59

Marjolein :

• 07 December 2012 - 08:03

W&W:

Je foto's geven weer een mooie ondersteuning van wat je allemaal hebt beleefd. Geweldig!
    Hoop dat Miss HK je geen nachtmerrie heeft bezorgd :-)
    Ps Heb nog even Wikipedia erop nagelezen, geeft nog wat meer inside informatie over Machupicchu.

• 07 December 2012 - 08:27

Jaco:

Hey Ellen, het is en blijft leuk je verhalen te lezen. Wat een prachtige avontuur weer. Wat wel opvalt is dat je vooral veel afdaalt met je fiets. Gelukkig 1 van je sterke punten, heel goed! Heb je nog een foto van miss Hong Kong? Ook Har is erg geinteresseerd. Have fun!
    Groet, Jaco

• 07 December 2012 - 09:30

Bert:

Hey downhiller,
    Wat heb je weer een gave trip achter de rug,met super mooie foto's.
    Het voordeel van al dat regen is natuurlijk wel dat alles mooi groen is nou,de omgeving daar is prachtig.
    Dat al die jonkies je niet bij kunnen houden verbaast mij natuurlijk niks,ik moet ook altijd wat epo gebruiken om je bij te houden.
    Ik ga nu een stukje lopen in de sneeuw,is ook altijd weer leuk,we leven wat dat betreft weer in een heel andere wereld.
    Tot vanavond

• 07 December 2012 - 09:52

Greet Mus:

Weer genoten en gegriezeld van je verslag en de schitterende foto's. Wat ken je een aardige mensen. De juf met de geschiedenis les, enig. Ank op vakantie. Ank, ik wens je een geweldige tijd in Nepal. Onze Sinterklaas iin Zutphen was geweldig, de kinderen zo lief, de echte Sinterklaas op bezoek, weer veel teveel cadeaux, maar iedereen reuze blij. Geweldige rijmen, een paar te zingen met elkaar. De kerstliederen klinken ook binnen jouw kennissenkring weer. Druk is deze tijd maar wel heel plezierig. Met de sneeuw ben ik niet zo blij maar anderen genieten ervan. Ik ben altijd weer dankbaar wanneer ik weet wanneer iedereen van de familie weer veilig thuis is gekomen met dit weer op de fiets met de kinderen om ze naar school en crêche te brengen en naar het werk te gaan. Alle goeds !

• 07 December 2012 - 11:28

Ria:

Wat een geweldige reis beleef je en wat fijn dat wij daar van mee kunnen genieten dankzij je verslagen. Geweldig. Blijf uitkijken en genieten daar! Hier sneeuw en koud.

• 07 December 2012 - 17:03

Bill The Windmill:

Ha die El, wat een prachtige verhalen schrijf je en wat een mooie beelden maak je. Mooie plaats om eens goed in retraite te gaan, die Incastad. Fiets je ook nog wel eens de berga OP? Wat leuk dat je wel naar de plaatselijke disco bent gegaan met de jeugd (?€&@!). Graag zou ik Miss Hong Kong ook eens ontmoeten. Fijne tijden, je mist hier niks .... Bill

• 07 December 2012 - 19:39

Maaike:

Voel me erg nauw verbonden met Miss Hongkong, sommige mensen zitten gewoon beter in een busje dan op de fiets, anders gaat je haar zo in de war enzo. En als je moe bent is eten op bed gewoon relaxed! Hahaha! Ben ook helemaal niet jaloers op al je avonturen en foto enzo... Maar ik wou juist dat ik jou was, gewoon een dag lekker in de zon op een hele mooie reis was, maar ja wij hebben hier ook leuke dingen natuurlijk! Sinterklaas met zwoegen voor gedichten en surprises en ongeveer 600 km file door de sneeuw en een paar honderd euro armer omdat we de kerstboom op moeten tuigen! 2 wereld delen, allebei prachtig, hahaha

Weer genoten van je verhaal, ik hoop jij ook van deze van mij! Dikke x

• 08 December 2012 - 13:17

Cock:

Wat mooi allemaal, Ellen.
    Bijna ongelofelijk zo'n stad boven in de bergen.
    Wij hebben hier ook een schitterend uitzicht.
    De zon schijnt stralend over de met sneeuw bedekte weilanden.
    En daar genieten we van.
    Nog heel veel reisplezier.
    Groet, John en Cock

• 09 December 2012 - 11:24

Lenie:

Hallo Ellen,

Mens, wat maak je prachtige avonturen mee en door! Met de prachtige foto's die je maakt, laat je ons op een erg 'dichtbije' manier deelgenoot zijn van je geweldige reiservaringen. Ik vind het erg stoer van je, dat je een tarantula hebt durven te fotograveren. Heb dat ooit meegemaakt met een andersoortige spin in Thailand, die van schrik zo hard begon te lopen, dat ik van schrik bijna het water in gesprongen ben.
    Complimenten voor je foto's El! Ze zien er echt nagenoeg professioneel uit. Ik wens je een geweldig mooi vervolg van je reis. Mooi om je Kerst in Zuid-Amerika door te brengen!
    Hartelijke groet, ook van Frits, Lenie

• 09 December 2012 - 13:28

Annette:

Hey Ellen,
    Wat een prachtige foto's, op de foto al indrukwekkend, wat een belevenissen! En hoe ouder hoe gekker natuurlijk, grappig die foto aan de zipline!
    Gisteren leefden we hier in een witte wereld met daarbij een stralend zonnetje, daar konden we lekker van genieten. Na een fikse regennacht is alles hier weg en is het een koude, donkere en regenachtige zondag.
    Ben benieuwd naar de smaak van hamsters, verhalen over cavia's zal ik deleten, dat ligt hier te gevoelig, ha ha!
    liefs Annette

• 09 December 2012 - 13:33

Netty:

Hoi Ellen,

Wat heb je weer prachtige foto's bij je verslag gezet. Lijkt me vreselijk gezellig zo'n miss Hong Kong in je gezelschap erbij. Nou ja, er zijn ergere dingen, zullen we maar zeggen.
    Wij hebben hier vorig weekend Sint gevierd. Was weer heel gezellig. Er was ook nog een echte Piet (Steijn zei toen de Piet weg was: oma dat was de Piet van jouw werk. Dat klopte, daar was hij ook van de partij).
    Gisteren de kerstboom gescoord. Zetten hem volgend weekend wel neer, anders zit er geen naald meer aan in de Kerstvakantie.
    Nou geniet er maar weer van en tot mails. Dikke kus.
    Netty

Anneke, jij ook een hele fijne vakantie in Nepal.

• 09 December 2012 - 21:01

Trudi:

Leuke foto El jij als inca boterbloempje voor nu altijd vereeuwigd, weer een verhaal om van te smullen en hoe smaakte de hamster (weet je wel zeker of het een hamster was, misschien was het wel en kat of hond).
    Hier gaat alles goed, het eerste pak sneeuw is gevallen afgelopen vrijdag, zaterdag zijn we gaan wandelen door duin, prachtig besneeuwd en daarna over strand (richting oude kerk) alwaar de strandlopertjes en meeuwen gezellig met elkaar langs de waterlijn naar voedsel aan het zoeken waren, was wel koud maar daarna lekker aan de gluhwein; helaas wel spierpijn vandaag, dus dit oudje is niet zo goed in shape als jij! Take care en fiets niet te hard!!!

• 10 December 2012 - 22:27

De Bootsjes:

hoi meisje
    Genoten van je verhaal en al die prachtige fotos, het is een prachtig beeld van jou belevenissen..
    Wij hebben heerlijk gewandeld door weer en wind met uitzicht op strand,bos en duinen.
    Ook leuk....
    Lieve Ellen het gaat je goed liefs uit Akersloot

• 16 December 2012 - 16:35

Marianne:

hoi ellen, het lijkt wel of ze de macchupuchu hebben gerestaureerd. mooi is het he?, vooral als de mist erdoor heen gaat.