Bolaven plateau en de tocht ernaar toe. - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ellen Geus - WaarBenJij.nu Bolaven plateau en de tocht ernaar toe. - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

Bolaven plateau en de tocht ernaar toe.

Door: Ellen de Geus

Blijf op de hoogte en volg Ellen

27 December 2010 | Laos, Vientiane

Hoi Allemaal, daar ben ik weer. Het is al weer een poosje geleden maar alles gaat nog steeds door. Het was 15 dec voor het laatst dus gaan we daar weer verder.
We waren in Thailand en gaan nu weer terug naar Laos. Met de pont naar Thathek en daar een nieuw visum voor Laos. Dit verliep allemaal weer vlotjes. Thathek is niet zo bijzonder maar het guesthouse waar we verblijven kent veel backpackers en die ontmoeten we s'avonds bij het kampvuur, erg gezellig. Het is wel koud vandaag (voor het eerst veel wind en de trui moet aan). Ook is een klamboe nodig voor de nacht, dus ik haal dat ding van mij uit de verpakking ( zit hij al 5 jaar in) en wat blijkt is het een veel te klein, 1-punts baby klamboetje. Dat ging hem dus ff niet worden. Gelukkig kon ik terplekke een ander scoren (een rose) dus dat was mazzel.
17 dec. Vandaag naar Savannakhet (118 km) Er staat wind maar die hebben we zij of in de rug. De weg loopt vlak langs de Mekong en is overwegend vlak. We (ik fiets een poosje samen met Sjirk) stoppen zo nu en dan voor een noodle-soepie of een fruithapje en drinken. Vandaag maar een klein stukje onverhard, maar dat is toch meteen weer sfeervoller. Rond half 5 zijn we binnen en dan douchen, stukje lopen en eten. Vandaag veel terroristen tegen gekomen (mensen met mondkapjes/lapjes en hoeden, onherkenbaar, bij ons zou je meteen opgepakt worden)Zelf 1 met een bombaby (leek net omdat het helemaal ingepakt zat)
18 dec.Na 5km asfalt gaan we voornamelijk over gravelroads in allerlei gradaties. Soms is dit leuk en soms ook niet en is het afzien. Het geeft ook wat stof zo nu en dan en dan vooral als er een auto langs stuift. Na 40 km willen we graag weer een noodle-soepie maar het komt niet helemaal over en worden uitgenodigd om mee te eten met de fam. Ook goed, als we maar iets binnen krijgen. We fietsen langs een stone-house (hoop oude stenen) uit 1200 en volgen de route zoals in het boekje beschreven staat van Bernadette Speed en dan komen we niet waar we zouden moeten zijn. Maar in dit geval niet erg want we fietsen weer strak langs de Mekong.
19dec We vervolgen de weg en kopen nog wat bananen voor onderweg. De weg naar Napong wordt uiteindelijk een doodspoor en dus moeten we terug naar Pakxong (20 km voor nop gereden, maar het was wel een mooi stuk) Dus noodgedwongen overnachten we in Pakxong om de volgende dag weer ruim 100 km te rijden naar Napong over route 13. We hebben het windje weer in de rug en met de drukte valt het reuze mee. Eigenlijk helemaal geen ongezellige weg zoals sommige beweren. Het is ook maar net wat je wil zien of niet. Half 3 zijn we eral en slaan eerst een gegrilde kip op een stok naar binnen. Deze liggen hier nl in overvloed op de bbq. Het valt alleen een beetje tegen, zit niet veel vlees aan. Guesthouse gezocht en als we s'avonds iets te eten zoeken gaat dit met veel moeite. Maar wel heel leuk want de mensen doen er alles aan om je te bedienen. Ze bellen bv met kennissen die engels spreken en die krijg je dan aan de lijn zodat je je wensen kenbaar kan maken en zij vertalen het dan weer zodat je later iets te eten krijgt en best lekker smaakt.
21 dec. Vandaag rijden we de hele dag weer over gravel, werkelijk prachtig, naar Salavan. Je rijdt langs rijsvelden die in net ingeplant zijn of ze zijn er mee bezig. Dus veel drukte op de velden, gelukkig niet op de weg. De mensen zijn weer aller vriendelijkst en zwaaien/ roepen "falang" echt geweldig. Dit geeft je zo'n blij gevoel. Af en toe een pauze en dan ook weer veel belangstelling van schoolkinderen. Na 78 km kunnen de stofkapjes weer af en wordt de rode stof weer door het doucheputje gespoeld. Ook al is de douche dan koud, het is heerlijk om er onder te staan na zo'n tocht. Op de markt lekkere dingen gekocht en zitten snacken.
22 dec. Vandaag een kort strukje naar Tadlo, maar met veel stalletjes met cocosnoten, watermeloenen en dus nuttigen we die ook. In Tadlo zijn watervallen en het is er super relexed. We blijven hier 2 dgn en doen lekker niets. Ja, een beetje rondhangen, lezen, in de rivier zwemmen (is een groot woord) met kleren aan en later plaats maken voor de olifanten die hier ook een duikje nemen na een dag rond sjokken met toeristen. Heerlijk uitgerust gaan we eerste kerstdag weer oppad.
Het is al vroeg warm en moeten ook meteen klimmen. Gelukkig is er al snel een fruitstalletje met ananassen, heerlijk. Tot Thaleng is het klimmen maar daarna alleen maar afdalen naar Sekong en we besluiten door te fietsen naar Xenamnoy waar watervallen zijn en een resort. Hier kunnen we weer even in het water en dat is heerlijk na 95km. Voor het eerst hebben we hier zachte bedden. Want dat is en blijft een ramp die harde bedden. Dus lekker slapen vannacht met het geluid van stromend water op de achtergrond.
26 dec. Half 7 op, ontbijten en weg. De eerste 7 km nog over asfalt maar dan slaan we af een gravelroad op, de zon staat er ook al weer bij maar we kunnen in de schaduw van de bomen of de berg fietsen. Ja berg, we gaan nl het bolaven plateau op, en dus klimmen we gestaag omhoog met hier en daar een pittig klimmetje. Bij een waterval houden we pauze en als we terug komen bij de fiets, stap ik bijna op een slang. Hij schiet snel weg, gelukkig. Was hier even niet op voorbereid. Gelukkig niets gebeurt, heb hem wel op de foto, zo'n meter lang. Als we eenmaal op het plateau zijn is het inmiddels bewolkt en de wind in de rug, dus dat is mazzel en genieten wan een prachtig uitzicht en de rust, want we zijn niet veel verkeer tegen gekomen. In Houaykong eten we weer een soepie en dan is het nog 30 km naar Paksong (zonder x)klimmen dat op 1288 m ligt. Na 3 km heeft Sjirk even een dipje, te weinig eten in het lijf en dus nog wat bananen naar binnen en daarna gaat het weer goed. Na 80 km en een fantastisch mooie dag zijn we in een guesthouse en kunnen weer heerlijk bijkomen. Verkennen de markt en aangezien dit de koffiehoofstad is met veel koffie plantages, drinken we een bakkie bij een nederlander die hier al drie jaar woont en een koffie-tentje heeft. Na het eten lopen we terug langs de bijzonder donkere weg, niet fijn, maar genieten van een prachtige sterrenhemel. Je kunt de melkweg goed zien hier.
27 dec. Vandaag alleen maar afdalen naar Pakse en dat gaat super snel. We zoefen er met 38/ 40 km p uur overheen. We stoppen nog weer bij een hele mooie waterval, kopen nog weer een verse ananas.(laten die dan meteen schoonmaken zodat we hem alleen nog maar hoeven op te eten en dat voor 90 eurocent) Dan nog even een vervelend moment. Er gaat een auto van de tegemoetkomende kant een andere inhalen terwijl ik naar beneden zoef, moet half in de kant duiken om erger te voorkomen, maar het komt gelukkig goed of. Sjirk die achter me reed heeft hem nog even .... iets gewenst. Ook kijken we nog even bij de smitten, die langs de weg de messen aan het smeden zijn en fietsen dan langzaam maar zeker de drukte weer in van Pakse. Ook wel weer leuk. Nog ff kippen trekken uit de automaat en dan naar het geusthouse.Na een heerlijke douche en lunche lopen we Pakse in en genieten van een heerlijke massage. We ontmoeten Dado en Enora weer, het franse koppel. S'avonds spreken we op het dakterras van hotel Pakse af voor een drankje en de zonsondergang. Echt heel mooi en gaan daarna Indiaas eten.Zitten heerlijk buiten op straat.
En vandaag ben ik naar de kapper geweest, 2.5 u gezeten. Kleurtje erin en stukje eraf, met een hoofd/schouder/nek massage. Lekker hoor. Morgen gaan we met Dado en Enora verder fietsen richting het zuiden maar aan de westkant van de Mekong, want die is hier ook weer. Dus dat wordt weer een avontuur, onverhard. We proberen de route 13 nl zoveel mogelijk te mijden.
Zo jullie zijn weer bij. Ik hoop dat jullie de Kerstdagen ook een beetje nuttig hebben besteed, mij beviel het prima zo op de fiets.
Tot de volgende keer en ik wens jullie allemaal een te gekke jaarwisseling en een avontuurlijk nieuwjaar in goede gezondheid.
Dikke kus, Ellen

• 28 December 2010 - 10:33

Anneke:

wow!!!!!!!!!!!!! prachtig verhaal iets anders dan sneeuw het is genieten zus!!!op naar het volgende jaar hoop dat we nog eens kunnen skypen.
    JEZUS

• 28 December 2010 - 12:39

Els U:

Heb zeker iets nuttigs gedaan met kerst. Auto uitgegraven. Bleek na een uur iemand anders zijn auto te zijn. Geintje. Heb met kerst onder de dekens gelegen. Beetje ziek. Gaat nu weer goed en weer aan het werk. Mooie foto van jou in het water. Hoeveel keer heb je mkoeten springen voordat je in beeld was. Denk aan even aan het duinavontuur op Vlieland. Groet en kus Els.

• 28 December 2010 - 12:43

Jan:

Weinig reacties deze keer op je verhaal...behalve dan jezus.
    Misschien is het nog wat te vroeg...
    In ieder geval sterkte op je stalen ros.alles wat je nu meemaakt pakken ze niet meer af en dat is heel wat zo te zien en te lezen.
    Ik geniet van je verhalen en je zou er eigenlijk een boek over moeten schrijven.
    Veel geluk, liefde en gezondheid in het nieuwe jaar..

• 28 December 2010 - 13:30

Peter En Francis:

Dat is nog eens leuk kerst vieren!
    Leuke foto's. Leuke verhalen. Hier niet veel nieuws, ow jawel... De dooi heeft zich ingezet!

Liefs!

• 28 December 2010 - 13:37

Annette:

Wat geweldig, jouw verhaal met bijbehorende foto's.
    Skypen wil bij ons nog niet lukken, we ondernemen weer een poging.
    goede jaarwisseling,
    liefs a c e d

• 28 December 2010 - 16:01

Hans (+heleen):

toffe pont :P en mooie foto's met de olifantjes!
    Heel veel plezier weer de komende tijd! Geniet er van!

groetjes hans en heleen

• 28 December 2010 - 18:18

Renate:

Hoi,
    Weer te gekke dingen beleefd!! Meer dan wij in ieder geval met de kerst. Rustig bij familie gegeten!! Weer veel te veel allemaal!! Nu weer aan het werk en daar natuurlijk niets bijzonders. Beetje saai zonder jou op de afdeling. Mis onze gezellige onderonsjes.
    Ook de groetjes van jeweetwelwie.
    Dikke kus......

• 29 December 2010 - 05:17

Rob:

Hoi Ellen, mooie fotos weer ben best jaloers hehehe. Maar in febr gaan wij ook trekken maar dan met auto lol. Blijf genieten en gezond het nieuwe jaar in

• 29 December 2010 - 11:13

Monique:

Ha die Ellen,
    Leuke verhalen weer en een veel betere kerstdagenbesteding dan die van mij. Goed dat het weer voorbij is. Nu nog knallend het jaar uit en hopen dat het snel weer roeiweer wordt. Dat eten zo bij een familie lijkt me ook wel te gek, leuke foto ook. Een plezierige verdere reis, een goede jaarwisseling en veel groeten, Monique

• 29 December 2010 - 13:47

Netty:

Hoi Ellen,

Wat een geweldige verhalen heb je weer. We genieten er echt van. Krijg zin om zo even bij je te kijken maar ja, dat gaat nou eenmaal niet. M'n moeder begint een beetje te wennen in Westerhout, Sem groeit tegen de klippen op (2,5 pond in 3,5 week tijd!). We wensen jou een geweldige jaarwisseling en veel fietsplezier!
    Dikke kus

• 29 December 2010 - 18:17

Trudi:

Nou dat was me wel weer een reisverslag van een week! Ja El en jij maar lekker zweten op je fiets af en toe je hand eens naar iemand opsteken of een verfrissend duikje nemen. Neeeee maar dan ik: door de sneeuw ploeterend op m'n fietsje, af en toe iemand verrot schelden die snoeihard met de auto langs mij heen reed zodat ik bijna in de sloot gleed, dat is nog eens wat anders! Verder een half uur eerder mijn bed uit en een half uur eerder vertrekken om nog een beetje op tijd op mijn werk te komen, ja zo gaat dat nu hier in winters Nederland! Zo ik stop nu met klagen (dat doen wij nederlanders graag) en ik wens je (ook namens Janneman) een fantastisch nieuwjaar toe!!!!! XXXXXXX Trudi & Jan

• 29 December 2010 - 18:17

Bert:

Hey avonturier,mooie foto's.Het leven is daar zoveel anders dan hier.Ondanks dat de mensen daar weinig hebben,zijn ze altijd vrolijk,en erg gastvrij.Zo te lezen heb jij van die gastvrijheid genoten.Veel plezier opweg naar Cambodja.Ik kijk weer uit naar je vehalen en foto's.Ik hoop je voor het nieuwe jaar nog te spreken.Sôhk Dee Der

• 30 December 2010 - 17:09

Lida:

Hoi El, prachtige pictures ( ben jalours!!). Fijn dat de reis lekker verloopt. Het is hier de een na laatste dag van het jaar, bij jullie de laatste...Ik wens je een hele fijne oudjaarsavond!!! Wat doe jij eraan?
    Wij ontvangen mijn moeder, Rodrigo's familie en een buurvrouw. Hebben natuurlijk veel vuurwerk gekocht en hopen dat wij een gezellige avond met elkaar hebben.
    Happy Newyear!!!

• 30 December 2010 - 17:10

Lida:

by the way...skypen lukt ons ook nog niet

• 31 December 2010 - 21:58

Tanja:

Lieve Ellen,

Ik blijf genieten van al je mooie verhalen en prachitge foto`s.
    Hier een hoop nieuwtjes, leuke nieuwtjes maar dat hoor je wel als je terug bent.....
    Ik denk dat 2011 mijn jaar wordt, ik hoop dat dit ook gaat gelden voor jou....
    Gelukkig nieuw jaar!!!.

knuffel Tanja