Beter zo - Reisverslag uit Jinghong, China van Ellen Geus - WaarBenJij.nu Beter zo - Reisverslag uit Jinghong, China van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

Beter zo

Door: Ellen de Geus

Blijf op de hoogte en volg Ellen

09 November 2010 | China, Jinghong

Ni hao
Ik ben in Jinghong aangekomen na weer een hoop gedoe. Maar eerst even terug naar de fietstocht de eerste paar dagen want die waren toch wel erg mooi hoor.China van voor de oorlog zullen we maar zeggen.
Kunming dus redelijk uitgefietst. Onderweg kom ik bij een restaurantje Stifler tegen en hij schrijft weer een aantal plaatsnamen op waar in naar kan vragen. Zo kom ik steeds een beetje verder de goede kant op. Na 60 km hou ik het voor gezien en ga op zoek naar een Pingkwa (hotel)Even lekker douchen want ik zit onder de stof. Bij het wegzetten van m'n fiets merk ik dat m'n zadelsteun net afgebroken is achter de klem, balen dus meteen de eerste dag al. Zadel een stukje naar voren gezet zodat de breuk in de klem valt en nu maar hopen dat het houdt. De volgende dag richting Ymen, een brede weg met weinig verkeer.Langs de weg wordt er hard gewerkt op het land. De armen met een houweel, de iets rijkere met een agraria of zelfs een traktor. Als ik de weg vraag brengt dit steeds weer de nodige hilariteit met zich mee en iedereen bemoeit zich ermee. Maar ik heb wel in de gaten dat je iedere keer 3x moet vragen en als er dan 2 dezelfde kant op zeggen, is het goed. Voorbij Ymen houdt de verharde weg op en ga verder op onverhard pad, maar goed te doen. Na 75 km is heet genoeg geweest en zoek weer een hotel. S avonds ergens eten lukt meestal wel, want ik heb fried rice en fried noodles op laten schrijven in het Chinees en wat er dan doorheen zit dat merk je vanzelf wel. Meestal is het wel te eten. Maar vandaag krijg ik het aangeboden en er wordt iemand gebeld die engels spreekt. Leraar op de middle school. Dat is de formule. Als je in de namiddag ergens komt, op zoek gaan naar de school en de Enlish teacher scoren. Zij vinden het ook leuk, want dan kunnen ze engels oefenen. En zo komt het ook dat ik s'avonds voor de klas sta en met de leerlingen Engels sta te oefenen. Zij stellen vragen en ik geef antwoord. Heel leuk. Voel me net Uzi van Dijk in China.
Donderdag 4 nov. Een klimdag en die hakt er aardig in, het waren maar 49 kms maar wel 40 klimmen met volle bepakking. De Mont Ventaux is er niks bij. De weg is ook nog eens lekker omgeploegd hier en daar en ben dus aardig stuk, ook door de stof en vrachtverkeer die dit doen opwaaien. Als ik in Fuliang Peng aankom en een hotel heb gevonden moet eerst de kamer nog schoongemaakt worden, wat een pest bende. De douche doet en niet en er is uberhaupt geen water, dus uit een emmer een beetje wassen. Lukt ook weer. Maar de stank die uit het gat van de plee komt is niet te harden en je wordt er kotsmisselijk van. Dus de deur maar zoveel mogelijk dicht. Zelf noodles gemaakt en kom weer een beetje op krachten. S'morgens is er volop handel op straat en een drukte van jewelste. Koop wat bananen en trek weer verder. De zon schijn vandaag, de dagen hiervoor was het steeds bewolkt en wel lekker fietsen. Nu is het warmer. Vandaag de hele dag onverhard klimmen en afdalen. Het is erg mooi en de mensen die ik tegenkom vallen stil van verbazing. In de kleine gehuchten is het vaak een giga bende en in eetbelegenheden ligt er net zoveel onder tafel dan er bovenop staat. Wat ze niet motten flikkeren ze gewoon onder tafel en roggelen er ook nog wat bij. Tegen 16u is het nog 15 km klimmen en m'n energie is aardig op. Besluit een lift te regelen en dat lukt. Twee jongens brengen me naar Xingping, mijn eigenlijke bestemming voor de dag erna. Ga in een luxe hotel en boek er voor twee nachen. Als ik s'avonds nog wat wil lezen, kom ik er achter dat m'n e-reader kapot is. Ik heb maar een half scherm, dus niet shockproef. Daar gaat voor 4 mnd leesvoer. Flink balen dus. Hoop dat ik morgen kan internetten. Nou niet dus, de volgende dag helpt de receptioniste me wel maar het lukt niet. Er worden weer leraren Engels bij gehaald en dat het wel iets makkelijker. Alleen komen bij de emoties los en zit er even flink door. Maar ik mag dat op de hotelcomputer een kort berichtje plaatsen en dat hebben jullie gehad.
De volgende dag wordt ik op de bus gezet naar Mojiang. Via via, maar wel erg mooi door een landschap met allemaal rijstterrassen. In Mojiang helpt de chauffeur me bij het inchecken bij een hotel tegenover het busstation. S'avond ga ik oppad voor iemand die engels spreekt. Dat lukt als is het gebrekkig. Ze helpt met het kopen van een kaartje voor morgen naar Jinghong. 11.50 vertrekken. Niet dus de fiets kan niet mee, wel om 15u dus nog langer wachten. Maar dan lukt het ook en ben ik s'avonds om half 9 in Jinghong. Fiets weer inelkaar gezet en achter een taxibrommer aan naar een hotel. Nu eindelijk een pc en wifi gevonden en dus een langer verhaal.
Jullie denken misschien wat zit we nou te mutsen. Ze wordt overal geholpen en dat is ook zo, maar het kostte zoveel energie. Zit nu wel beter in m'n vel en het zal goed komen.
Veel leesplezier en dikke kus, Ellen

  • 09 November 2010 - 06:39

    Marie-jose:

    je bent een toppertje.
    LIEFS

  • 09 November 2010 - 06:52

    Monique:

    Ha die Ellen,
    Nou mij hoor je niet over mutsen, je doet allemaal dingen die maar weinig mensen durven doen, ik vind je heel moedig en dapper. Leuke foto's trouwens en wat een avontuurlijke belevenissen maar je zit nog wel in China? Ik denk dat je nu overgaat op chinese boeken dus met de taal komt het wel goed, heel vervelend van die e-reader, ja die dingen moeten het wel doen. Ik ben blij dat het beter me je gaat, veel goeds op je verdere pad, toedeloe, monique

  • 09 November 2010 - 07:38

    Greet M.:

    Lieve Ellen,Ik vind het allemaal geweldig moedig.Ik bewonder je. En wat een interessant verhaal en mooie foto's. Wel om kippenvel van te krijgen. Ik zal toch de kaart nog eens bekijken om te zien of ik beter inzicht krijg. Heel veel liefs, ik print de verhalen uit, en wens je voorspoed op je verdere tocht.
    Greet

  • 09 November 2010 - 07:58

    Elsu:

    A joh wat nou mutsen, je bent gewoon een lekkere muts. Hou je haaks. Els

  • 09 November 2010 - 08:06

    Sandra:

    Hoi Ellen,

    Het klinkt enorm avontuurlijk. Ik kan me voorstellen dat je steeds op twee gedachten hinkt. Ik vind je verslagen spectaculair en zijn een genot om te lezen,
    groet, Sandra

  • 09 November 2010 - 08:14

    Onno Dekker:

    Hoi Ellen,
    Het is wel effe lastig met die taal, maar ja jij bent straks weer thuis. Wel bijzonder dat een land dat (zo lijkt het) van ver voor de oorlog is, zo'n economische grootmacht vormt. Kennelijk een giga kloof tussen waar jij fietst en de steden. Die E-reader is leuk voor op het strand als er niets gebeurt, maar volgens mij kan jij nu beter een boek schrijven dan E-lezen. Succes met de reis en zorg snel voor een nieuwe zadelsteun (in het land der fietsen moet dat toch kunnen) zonder zadel is het nog lastiger.
    Groetjes, Onno

  • 09 November 2010 - 08:15

    Rob:

    Hoi Ellen, dat weet je toch soms zit het mee en soms zit het tegen. Dat zal nog wel vaker gebeuren. Heb je geprobeert je reader te resetten? Wel vervelend als je hem niet maar aan de praat krijgt. Ik zou die zadelklem laten lassen er zijn vast kleine weldingtentjes succes en zet hem op.

  • 09 November 2010 - 08:34

    Rietje:

    Het leest als een documentaire van Discovery Cannel.
    Het ga je goed op je verdere pad, verhard of onverhard. Groetjes ook van gr.4

  • 09 November 2010 - 09:11

    Marja:

    Hoi Ellen,
    zoals ik gister al zei: ook in Chili was de start anders dan verwacht. Je bent een kanjer. Je pakt de draad weer op. En over een muts gesproken.... je mag op zijn tijd best even mutsen !!! Je bent echt in een hele andere wereld terecht gekomen. En dat is even wennen. Maar na deze gewenning komt het echt allemaal goed. Geniet van je verdere reis. Ik geniet van je verslagen. Groet Marja

  • 09 November 2010 - 09:27

    Yolanda En Sander:

    Hoi Ellen, nou petje af hoor. Erg balen van je e-reader, misschien toch onderweg ergens laten maken. Mooie reis verder.

  • 09 November 2010 - 09:42

    Evert:

    China voor gevorderden. En dat meteen aan het begin. Benieuwd naar je verdere tocht. Bestaat er naast de boekenwurm ook zoiets als een E-reader-wurm? Dan heb je daar last van!

    Groeten, Evert


  • 09 November 2010 - 09:42

    Bert:

    Ik ben blij dat je de boel weer op de rails hebt.En je zit niet te mutsen.Ik weet hoe moeilijk het is om daar rond te fietsen,helemaal als je alleen bent.Maar jij hebt het lef om dat wel te doen.En als ik je verhalen lees en je foto's bekijk,dan heb je al heel wat avonturen beleeft in zo'n korte tijd.Je bent een kanjer

  • 09 November 2010 - 10:31

    Berna:

    He muts, voorlopig lukt het je allemaal uiteindelijk wel!
    Vergeet niet om ook te genieten he!. Lees je verhslen met plezier.
    Liefs, Berna

  • 09 November 2010 - 11:04

    Dikke Leo:

    Ja goeiemiddag! Ik heb nog hele mooie handel. Kijk dit is een e-reader. Hij doet het heel goed. Eerst lees je de ene helft, en als je 'm dan omdraait lees je de andere helft.
    Goeiemidddag !

  • 09 November 2010 - 13:11

    Els:

    Dag lieve Ellen,

    dat krijg je er allemaal gratis bij he.
    Maar volgens mij gaat het helemaal goed komen.
    Je maakt hele mooie fotos en je verhalen zijn spannend genoeg.
    Je weet het, mij te ver weg allemaal. Maar zo krijg ik toch een goede indruk van verwegistan.
    Hou je haaks enne ik hou je in de gaten. Je hoort weer van me.
    Liefs Els

  • 09 November 2010 - 15:40

    Ellen:

    hoi Ellen, mooie foto's ik heb google earth bekeken en volgens mij een prachtige stad waar je nu zit, of zat... hier koud errug koud handschoenen weer. En de uitnodigingen voor de kerstworkshop de deur uit...en ja daar hoef jij je niet mee bezig te houden daar in China...Je komt er wel..en eh oh ja groetjes van Thijs (net aan de tel. gehad) en helemaal bedankt voor je verjaardagskado...

    liefs uit akersloot

  • 09 November 2010 - 16:14

    Jezus:

    ha zus toffe zus!!!
    grandioos, zit in de nacht dus net uit bed en je verhaal gelezen. ja heb ook op google de plaatsen bekeken prachtig en die foto's van jou pico bello.
    hoop dat het resetten wat helpt wat hans gepingt heeft. groetjes van iets minder stoere zus.

  • 10 November 2010 - 10:18

    Annette:

    hey Uzi, Bedankt voor je indrukwekkende reisverslag, wat een ervaring weer! Fijn te horen dat je op zoveel manieren het toch weer weet te redden! Wij denken hier aan je en bewonderen je! Niemand heeft het hier over mutsen!
    Nu weet ik hoe een echte peking eend eruit ziet, prachtige foto's!
    En je blijft ook daar gewoon nog even lesgeven!
    liefs

  • 10 November 2010 - 18:57

    Claes:

    Hoi Ellen, fijn dat het weer beter gaat! Knap dat je je weer weet op te peppen, zo in je eentje. Wat maak je weer een prachtige foto's, erg leuk om je verslagen te lezen. Groetjes uit een regenachtig Holland, Claes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Een spontane, ondernemende, bijzonder aardige, leuke vrouw. Daar is er maar één van en dol op fietsen all over the world. Het ultieme vrijheids gevoel is op de fiets daar waar de weg je brengt.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 179711

Voorgaande reizen:

19 April 2022 - 05 Augustus 2022

Ciao Italië

03 December 2019 - 21 Maart 2020

Waar je ook gaat.....

14 Mei 2017 - 22 September 2017

The Great Divide Trail Noord- Amerika en Canada

04 November 2014 - 24 Februari 2015

Twee zien meer dan één!!!!

15 Oktober 2012 - 26 Januari 2013

Zuid-Amerika 2012-2013

28 Oktober 2010 - 23 Februari 2011

Fietsen in China, Laos en Cambodja

26 September 2008 - 23 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: