Nat. Parc Torres del Paine - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Ellen Geus - WaarBenJij.nu Nat. Parc Torres del Paine - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

Nat. Parc Torres del Paine

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

02 Januari 2009 | Chili, Santiago de Chile

Zo daar ben ik weer.
Allemaal bedankt voor jullie nieuwjaars wensen en voor jullie natuurlijk ook een: Prospero año neuvo en een reislustig 2009

Nat. Parc Torres del Paine.
28dec. 7.40 met de bus naar het park. De rugzak zit vol geladen met eten en na 2 u zijn we bij de ingang. Betalen en dan krijg je een kaartje van de W-treck. Op de boot over lago Pehoe ontmoet ik een aantal mensen waar ik de rest van de treck mee verder zal lopen, gezellig. Rond 13.u starten we met lopen, het is wel even wennen met die zware rugzak op. Gelukkig is het vandaag maar 4u lopen naar refugio Grey. Het weer is goed en de wind strak. Als we over een top komen hebben we een schitterend uitzicht op glacier Grey, fantastisch en indrukwekkend. Als we op de campsite zijn lopen we nog naar een uitzichtspunt, met een nog mooier uitzicht. s´Avonds zitten we gezellig met z´n vieren rond de pick nick tafel te eten, ieder zijn eigen potje.
ma 29 dec. Na een granen ontbijt met melkpoeder en warme melk kan ik er weer tegen vandaag.We lopen eerst nog een stukje zonder rugzak naar de glacier om nog iets dichterbij te komen. Als we terug komen zien we een ¨red head woodpacker¨, echt onwijs gaaf om te zien. Deze is zo druk met pikken dat hij zich makkelijk laat fotograveren op een 10 m afstand.
We besluiten te splitsen met lopen, Tony en ik gaan samen door en Claudia en Katrien gaan samen verder, zij lopen een stuk langzamer en hebben maar drie dagen of slapen in refugio´s. In 3 u zijn we terug in ref. Pehoe en drinken een warme choco, dan door naar camp Italiano. De wind is zo sterk dat we waterhozen op het meer zien, heel heftig. Zo loop je en zo waai je bijna om, je moet je echt schrap zetten. De laatste 2 u begint de energie een beetje op te raken en doen m´n schouders, heupen, knieën zeer en een blaar zit er aan te komen op z´n li hiel. Vooral omhoog protesteren de benen extra. We hebben vandaag 7 u gelopen ex pauzes. Om 5 u lig ik ff lekker in m´n tent te dutten. Het weer wordt ook slechter en de regen neemt toe. Nodig Tony uit om iets warms te komen drinken want hij vriest bijna dood in z´n standtent zonder kookspullen. Lekker voorbereid.
Hij is een beetje een alles al gedaan type. Zoveel jaar geleden ook al eens hier gelopen en dat gedaan en ect. Dan denk ik dan weet je wat je te wachten staat en bereid je goed voor, maar nee hoor. Beetje jammer.Om half 9 jaag ik hem de tent weer uit en ga slapen.
Di 30 dec.
Lag vannacht naar alle geluiden uit de natuur te luisteren. Het ruisen van de wind door de boomtoppen en de druppels die dan extra op je tent vallen. De razend stromende rivier e het afbreken van ijsbrokken van de glacier met een donderend geluid. Je denkt echt dat ie straks de tent in komt rollen. S´morgens laten we de tent nog even staan want die is toch zeik nat. We lopen een stuk omhoog en na een uur besluiten we terug te gaan daar het weer alleen maar slechter wordt en de verwachting op een beter zicht is er niet. Terug bij de tent, breken we af en gaan richting Camp los Cuernos. Het pad is makkelijk en het weer knapt langzaam op. We drinken weer een warme choco en gaan door voor de 4u lange treck richting Hos las Torres.Daar het weer steeds zonniger wordt besluiten we gelijk door te gaan naar Camp Chileno. Als we deze poot van de W inlopen gaan we behoorlijk omhoog en dat is wel even afzien na al 6 u gelope te hebben. Maar we komen in een zo vreselijk mooi dal met een uitzicht op een rivier die diep beneden ons ligt. Fantastisch. Wel is het uitkijken met de wind, voor je het weet lig je ook beneden. Na 21 km gelopen te hebben vandaag en 9,5 uuur zuivere looptijd, zijn we er. Snel de tent opgezet om te drogen. Het is heel rustig op dit plekje en verderop staan heel veel tenten. Als snel weten we waarom. Er is hier stront aan de knikker, het ruikt nl een beetje naar riool. Gelukkig bij vlagen en je went er aan. Hier een heerlijke warme douche genomen na 3 dagen en toen even relaxed in het zonnetje.
wo 31 dec. Uitgeslapen, we gaan vandaag één camp verder en die ligt op anderhalf uur lopen over een prachtig pad, wel flink omhoog. Op camp del Torres de tent weer opgezet en naar de torens geklommen. Jammergenoeg zitten de toppen in de wolken. Maar toch indrukwekkend. Na een uur wachten, want het kan per 5 min veranderen, gaan we weer naar beneden. De rest van de middag breng ik in de tent door, beetje lezen, sudoko en een wijntje erbij met pinda en salami, lekker hoor.
Einde van de middag komt Tony weer dat het helder is. Ik klim een stuk omhoog maar zie dat de toppen nog steeds in de wolken zitten en ga terug. Morgen vroeg dan maar. Kook m´n potje en ga vroeg slapen. Rond middernacht ben ik wakker en wens in gedachten iedereen een goed 2009 en slaap weer verder.
do 1 jan.2009
4.30 uit de veren en klim weer naar de toppen voor de zonsopgang in het rood. Nou niet dus. weer wolken en na een poosje wachten kleurt het even rood maar niet op de torens, alleen op de wolken. Het is evengoed erg mooi. 6.40 lig ik weer in de slaapzak en pit nog even tot half 9. Dan spullen pakken en afdalen naar ref. de torres. We komen weer langs camp Chileno en drinken daar nog een choco met een aantal bekenden die we steeds op de treck tegen kwamen. We spreken af om s´avonds in Pto Natales met elkaar te gaan eten als afsluiting van deze prachtige tocht van 4 nachten, 5 dagen. Het weer is weer prachtig en geniet van de laatste afdaling. Beneden wachten we 2,5 u op de mini bus die ons naar de grote bus brengt om terug te keren naar Pto Natales. Daar om 17 u weer terug en breng de rugzak weer terug. Lekkere douche en ff rust. Half 9 eten we gezellig met elkaar en praten over reizen.
Het was een prachtige indrukwekkende wandeltocht waarbij de knieën wel weer iets meer vocht bevatten dan normaal maar dat fiets ik er de komende dagen wel weer uit.
Zo jullie zijn weer bij, ik ga morgen richting Puenta Arenas. Vandaar bericht ik weel weer.

Groetjes en tot horens,
dikke kus, Ellen

  • 03 Januari 2009 - 00:45

    Anneke:

    ja zus de allerbeste wensen en dat het maar een mooi jaar mag worden!!! maar veel mooier kan het voor jou niet denk ik. kus van jezus

  • 03 Januari 2009 - 08:52

    Mieke:

    hoi ellen,
    van ons allemaal de beste wensen voor het nieuwe jaar!gister rondje zeevang gedaan met de honden.bijna overal kan je nu schaatsen, hoop dat het nog even blijft.wat heb je weer mooie fotos gemaakt. groetjes en tot volgende keer!

  • 03 Januari 2009 - 09:11

    Monique:

    Ha die Ellen,
    Heel veel goeds in 2009 met veel plezier en gezondheid. En weer prachtige foto's en ene leuk verhaal over je reis. Het is hier echt winter met ijs, schaatsen op natuurijs en kou. De dagen zijn gelukkig weer gewoon na de feestdagen. Goede reis verder en tot de volgende keer. Groet.

  • 03 Januari 2009 - 10:10

    Ton:

    Hoi Ellen,
    De beste wensen voor 2009 en dat je nog veel kunt genieten tijdens je reis.
    Het is voor mij al weer 10 jaar geleden dat ik bij Torre del Paine was. Als ik jouw foto's zie krijg ik echt weer heimwee.
    Groeten.

  • 03 Januari 2009 - 11:14

    Cora En Kees:

    Hoi Ellen de allerbeste wensen voor 2009 en je verhalen zijn heel leuk om te lezen en wat een prachtige foto's. Groetjes uit Akersloot

  • 03 Januari 2009 - 11:27

    Peter & Francis:

    Hoi Ellen,
    Wouw, wat een mooie omgeving! Peter en ik wensen je het allerbeste voor het nieuwe jaar. Een goed begin is zo te lezen al gemaakt.

    Groetjes uit Utrecht!

  • 03 Januari 2009 - 11:43

    Sanne:

    Happy New Year!!!

    Xx Sanne

  • 03 Januari 2009 - 12:07

    Ellen:

    we genieten met je mee...
    kus uit Akersloot

  • 03 Januari 2009 - 12:08

    Lianne:

    Hoi Ellen, een mooi nieuw jaar. Mooie plaatjes, genieten. groeten lianne

  • 03 Januari 2009 - 13:41

    Gerard:

    hoi ellen
    alle goedewensen voor 2009 bij ons alles goed . goede jaarwisseling gehad wij wel erggezellig
    liefs en kus

  • 03 Januari 2009 - 14:02

    Margreeth:

    Hoi Ellen, wat kan je mooi beeldend schrijven. Ik geniet van je verhalen en de prachtige foto's. George en ik wensen je een prachtig 2009! Groeten uit Voorschoten

  • 03 Januari 2009 - 14:37

    Berna:

    He El, de allerbeste wensen. Ik hoop een goed, gezellig, gezond 2009 voor je. Je hebt het nu geweldig dus houden zo. Liefs en een dikke kus, Berna

  • 03 Januari 2009 - 15:11

    Trudi & Jan:

    Wel Ellen, nogmaals al het goede voor het nieuwe jaar toegewenst. Jan en ik zitten je bericht te lezen, en op een gegeven moment zegt Jan "goeie genade om 4.30 uur op, dat noemen ze vakantie, voor mijn werk wil ik dit nog wel doen maar ...."!! Wel Ellen ik vind het hardstikke stoer van je en je ontmoet ook nog allerlei pluimage zal ik maar zeggen. Mijn zus en zwager hebben de orka's en pinguins gezien bij antartica, ze waren erg onder de indruk en vonden het een fantastische ervaring dus je hebt straks nog veel meer om van te genieten op de boot!
    Dag Ellen tot het volgende bericht

  • 03 Januari 2009 - 17:20

    Marianne:

    Hi die ellen.
    mellieurs voeux!. mooie foto's zeg!. ik ben weer blij dat de dagen voorbij zijn. die dagen zit je vooral bij familie en meestal kom je kilo's aan en jij niet.
    je ziet er goed uit op de foto's. wel leuk dat je ziet dat de wind enorm is.ik kan mij voorstellen dat het weer wennen is te lopen ipv fietsen. Vandaag zijn we naar mont pilat geweest op 1400 mtr hoogte. binnen 40 minuten rijden sneeuw. niet zo spectaculair als bij jouw maar fleur vond het geweldig> op de slee heeeeel hard naar beneden!maandag beginnen de lessen frans weer en ik heb lekker niets gedaan die 2 weken. desolee, maar tampi. het spijt mij maar het kan mij niet veel schelen in de vrije vertaling.
    wanneer kom je eigenlijk weer terug?. ik vind dat je eindeloos weg blijft.
    liefs marianne uit Lyon

  • 04 Januari 2009 - 10:36

    Schoutentjes:

    hey Ellen, wij zijn weer terug uit Denemarken en hebben aan je gedacht tijdens de jaarwisseling! Een heeeeel gelukkig nieuwjaar Ellen van ons allemaal. Wat zul jij een conditie krijgen van al dat wandelen, wat een prachtige tocht. Leuk om je ook zo te zien genieten met flesje in de zon, ook heel belangrijk! Dikke knuffels van c, a, e en d x x x x

  • 04 Januari 2009 - 11:47

    Marja:

    Allereerst ook een fantastisch 2009 !!!
    Hier is het jaar ook bijzonder goed begonnen. We hebben weer geschaatst. Veld 11 is al 4 dagen open geweest. In de Kerstvakantie, dat is toch fantastisch.
    Je verhaal doet me denken aan de Inca Trail !!! Alleen hadden wij dragers bij ons die werkelijk geweldig voor ons gekookt hebben. Om zo een paar dagen in de natuurlijk te "ploeteren" is echt helemaal het einde. Blijf genieten. dat doe ik ook van je reisverslagen. gr. Marja

  • 04 Januari 2009 - 12:30

    Hans:

    Nog de allerbeste wensen. Hele gave wandeltocht zo te lezen. Wel een beetje afzien, hoop dat je er met fietsen geen last van hebt (dan misschien weer een blaar op je kont ipv hiel).
    Veel succes en plezier !

  • 05 Januari 2009 - 12:55

    Lida:

    Hoi Ellen, het is al een paar dagen geleden...toen konden wij niet het net op..dan maar nu!! Een heel goed 2009 voor jou. Het is in ieder geval goed begonnen voor jou. Je hebt de laatste dagen van vorig jaar besteed aan een bijzondere trektocht. Voor jou dus niet alleen een goed 2009 maar ook ADEMBENEMEND,GENIETEND,INSPANNEND, ZONNIG,BAGGEREND EN ONTDEKKEND 2009.
    Nog 2 weken en dan ben je op het'eindpunt'van dit werelddeel. Veel plezier verder.
    Wij hebben een heerlijke,zonnige week gehad in de Franse Alpen. De kids hebben genoten van het skien
    Wij ook.Liefs van LIda

  • 05 Januari 2009 - 19:16

    Coby Katwijk:

    hoi ellen een heel goed 2009 en het blijft een feest jou berichten te leezen heel vaak liggen ze al in de koffie kamer dus zit dan niet op de site maar ben nu thuis virussje weer maar een goeie leg al 6 dagen maar zal wel weer over gaan hoop dat je de resterende weken ook zo naar je zin zal hebben spieren zat in je kuiten zie ik ha ha ha heelveel groetje en kijk goed uit

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Een spontane, ondernemende, bijzonder aardige, leuke vrouw. Daar is er maar één van en dol op fietsen all over the world. Het ultieme vrijheids gevoel is op de fiets daar waar de weg je brengt.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 445
Totaal aantal bezoekers 179873

Voorgaande reizen:

19 April 2022 - 05 Augustus 2022

Ciao Italië

03 December 2019 - 21 Maart 2020

Waar je ook gaat.....

14 Mei 2017 - 22 September 2017

The Great Divide Trail Noord- Amerika en Canada

04 November 2014 - 24 Februari 2015

Twee zien meer dan één!!!!

15 Oktober 2012 - 26 Januari 2013

Zuid-Amerika 2012-2013

28 Oktober 2010 - 23 Februari 2011

Fietsen in China, Laos en Cambodja

26 September 2008 - 23 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: