Weer voet op vaste bodem en een beetje er boven!! - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Ellen Geus - WaarBenJij.nu Weer voet op vaste bodem en een beetje er boven!! - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

Weer voet op vaste bodem en een beetje er boven!!

Door: Ellen de Geus

Blijf op de hoogte en volg Ellen

18 Februari 2009 | Argentinië, Ushuaia

Hoi lieve mensen

Ik ben weer terug aan de vaste wal. Wat is het een onvergetelijk, adembenemende, fantastiche reis geweest.
Jullie hebben op de site van de bark Europa kunnen volgen wat we per dag gedaan hebben dus daar ga ik het niet meer over hebben. Ik wil de sfeer en mijn beleving proberen in beeld te brengen door woorden maar ook door foto´s.
We werden op 27 jan ontvangen op de boot door de vaste crew met koffie en thee. Het was even wennen en ieder maakte voorzichtig kennis met elkaar. Je hoort dan zoveel namen dat je denkt dit wordt nooit wat. Maar ook dat valt mee, je hut genoten gaan als eerste en de rest volgt vanzelf.
De volgende dag begonnen we aan de oversteek. In het begin nog rustig maar op de Drake passage werd het toch al aardig onrustig en vielen de eerste slachtoffer wat betreft zeeziekte.Zelf heb ik ook één keer overgegeven en daarna was het misselijke gevoel over en kon ik verder. We waren in wachten ingedeeld en moesten dus ook s´nachts aan de bak. Het groepje waarmee je wacht liep kende je daardoor ook wat sneller. Onderweg al heel veel verschillen soorten vogels gezien. Onze gids Bart, wist daar heel veel over te vertellen.
De sfeer op het schip was super goed. Mede dankzij de perfect werkende randvoorwaarden, zoals fantastiche maaltijden, vriendelijke crew, diverse activiteiten en mogelijkheden. Echt helemaal af en dan is er dus ook weinig te zeiken.
De voorspelling van de data wanneer de eerste ijsberg gezien zou worden heb ik gewonnen, diverse gasten moesten om mijn voorspelling lachen maar kwam toch uit. Ha ha dacht ik.
De landingen op het land waren ongelooflijk mooi. Uren kan je naar die pinguins blijven kijken. Er gebeurt zo ontzettend veel in zo´n kolonie dat verveeld nooit. Echt lachen hoe ze met hun ongemakkelijke lijven achter elkaar aan kunnen hollen. Het lijkt soms wel een slapstick. Maar ook de landschappen zijn buitengewoon bijzonder.De zodiac toeren tussen de ijsbergen, heel bijzonder. De zeeleeuwen die er lui op uitgestald liggen, fantastisch. En ijsmassa´s zo ontzettend groots en imposant dat het je soms de adem benam. Walvissen die in de buurt spuiten en hun rug en staart laten zien. Geweldig.
Het was op één van deze dagen dat ik de as van mijn ouders uitgestrooid heb. Windstil, zonneschijn en iedereen was doodstil van bewondering. Een heel bijzonder en speciaal moment dat ik gedeeld heb met eén van de gastcrew. Zij heeft er ook foto´s van gemaakt. Ik zal dit moment nooit vergeten. Wat zouden ze dit mooi gevonden hebben.

De sfeer in de groep was geweldig en de bar werd s´avond dan ook rijkelijk bezocht met veel lol en gezuip. We hebben twee keer een bbq aan boord gehad met muziek en dans. Echt fantastisch.
Ja en dan gaat de tijd snel en maak je de laatste landing. We zijn één dag eerder aan de terugreis begonnen omdat de weersvoorspellingen slecht waren.Windkracht 10 was er voorspeld en dat wel je echt niet meemaken. Dus was het een goede beslissing. Het was terug evengoed al weer heftig en waren velen zeeziek. Ook nu heb ik weer een keer mee gedaan en daarna was het weer goed. Het geschommel waren de meeste mensen op het laatst wel zat en werd iedereen wel wat stiller.Eenmaal in het beagle kanaal keerde de rust weer terug en kwam iedereen weer tot leven. We hebben nog een dagje doorgebracht op estancia Haberton, nu een onderzoeks centrum voor aangespoelde dode beesten.
Ik heb op deze reis weer een heleboel bijzondere en interessante mensen ontmoet waardoor de toch nog bijzonderderder is geworden.
Het afscheid afgelopen dindag was daarom ook best emotioneel, het schip en zijn bemanning gaven je toch een beetje een familie gevoel.
Nu weer op het vaste land zijn er nog een aantal die ook nog in Ushuaia verblijven en spreken dan ook vaak af om nog te eten of andere dingen te ondernemen. Maar iedere dag gaan er weer een paar weg. Ik zal als een van de laatste het strijdtoneel verlaten komende zondag.
Het was een geweldige ervaring en hoop er jullie er ook een beetje van mee genoten hebben. Ik zal er nog wat foto´s bij doen, maar zoals het werkelijk is geweest.... daarvoor moet je er geweest zijn.

Dikke kus, Ellen

• 18 Februari 2009 - 19:28

Peter:

Hoi tanten,

wat een geweldige ervaring moet jij gehad hebben. En dat is ook te lezen in al je verhalen. Welkom terug in de bewoonde wereld trouwens, de wereld van "koud in nederland" "kredietcrisis" en "Geert Wilders"
    Nee, daar heb je niks aan gemist.
    Hopelijk wordt het niet TE eenzaam daar voor je als iedereen maar vertrekt en anders denk je maar terug aan de leuke tijd die je daar met iedereen hebt gehad.

Groetjes uit Utrecht,

je neefje!

• 18 Februari 2009 - 19:31

Lydia:

Lieve Ellen,

Wat heerlijk voor je dat je zo'n mooie bijzondere reis hebt gehad. Ik zie je glunderen. Fijn ook dat je weer veilig aan wal bent, nu nog de grote oversteek deze kant op en dan zien we je binnenkort weer op het RRC?!
    geniet nog maar van de komende dagen, sterkt met afscheid nemen van het continent.

groeten van Lydia

• 18 Februari 2009 - 19:32

Marieke:

Wat een beleving, geniet nog van de laatste dagen. Marieke

• 18 Februari 2009 - 19:40

Claes:

Hoi Ellen,
    Fijn om je mooie reisverslag te lezen, het lijkt me heel speciaal om zo'n tocht tussen de ijsschotsen en de dieren door te maken. Tot gauw, groetjes, Claes

• 18 Februari 2009 - 19:45

Lida:

Fijn dat je er weer bent!!Ik had al in de gaten dat het schip eerder terug zou zijn. Op de site van de bark bleven jullie steken op 14 febr. en waren jullie heel dicht bij Ushuaia.
    Geweldige ervaring heb je erbij. Heb nog een paar heerlijke dagen en sterkte met afscheid nemen.
    Tot maandag!!!

• 18 Februari 2009 - 19:46

Annette:

We hebben zeker meegenoten met jouw beeldende reisverslagen! Wat moet het bijzonder zijn geweest voor jou, je missie, fijn dat je het hebt kunnen delen met een van de gastcrew! Je ouders zullen het zeker mooi vinden dat ze nu op deze manier ook op een unieke plek zijn!
    Lieve Ellen, tot heel snel, het moment komt nu snel dichtbij dat je weer in dit kikkerlandje komt. Sterkte met afscheid nemen. Ik verheug me erop je weer te zien, dikke knuffel van ons allemaal x x x x

• 18 Februari 2009 - 19:54

Lida:

Heb je je pakketje nog in ontvangst kunnen nemen? Ik hoop het wel en anders heb je nu nog een paar dagen om er achter aan te gaan.

• 18 Februari 2009 - 19:57

Lida:

Jeh Ellen, ik blijf nog even zitten want de foto's komen nu door. Wat is die P1010753 PRACHTIG! Zit jij nu ook nog te werken op deze pagina?

• 18 Februari 2009 - 21:20

Evert:

Ha die Ellen,

Prachtige plaatjes van een ongetwijfeld onvergetelijke reis. Ik ben jaloers! De kroonprins en Maxima nog ontmoet daar op de Zuidpool?

Tot binnenkort in ons vlakland. Groeten, Evert & Geeske

• 18 Februari 2009 - 22:23

Helene:

Wow, wat moet dit bijzonder en gaaf geweest zijn! We gaan zondag je huisje lekker poetsen.. Geniet van je laatste dagen en alvast een goede reis terug.
    Groetjes, Helene

PS: het dan wel koud in Nederland maar de ketel werkt nog hoor! ;)

• 19 Februari 2009 - 07:06

Dick:

He Ellen,

Wat een fantastische trip zeg!! Super! Ik beb erg benieuwd naar je andere foto's en je verhalen.
    Even een vraagje en misschien overvalt het je een beetje. Vrijdag 27 februari is de laatste werkdag voor Vered bij ons op de afdeling. Zij krijgt dan een borrel en 's avonds gaan we met de trainingsstaf even een hapje eten. Dus als je zin en tijd hebt. Laat het me dan maar even weten. Groet Dick

• 19 Februari 2009 - 08:06

Romy:

Wat een leuke foto's! Gaaf dat jij het in het echt gezien hebt hoor! Succes weer met het wennen in Nederland!
    Groetjes, Romy

• 19 Februari 2009 - 08:17

Marie-jose:

wat een reis, wat een reis. ik hoor graag nog meer van je als je thuis bent. groeten van ons

• 19 Februari 2009 - 09:44

Monique:

Ha die Ellen,
    Het klinkt allemaal heel erg goed en zo te horen lijkt het wel aan je verwachtingen te hebben voldaan. Nog een goed laatste verblijf en een goede terugreis gewenst. Sterkte met het inburgeren, zal wel een kultuurshock zijn.
    Groetjes,
    Monique

• 19 Februari 2009 - 15:47

Mieke:

hoi ,goed gedaan ellen,volgens mij vinden gre en piet het goed zo. vreselijk mooi.dat is bijna niet uit te leggen.
    fijn dat je een maat heb die er voor je is op dat moment. liefs Mieke

• 19 Februari 2009 - 15:50

Geeske:

Wauw Ellen wat een mooi verslag van je zuidpooltocht. Die foto's zijn ook om van te smullen; prachtig! Geniet nog van de dagen en indrukken daaro. Groetjes oet Zwollie van mij en Evert.

• 19 Februari 2009 - 16:32

Peter En Janny:

Hoi Ellen,
    Goed om te horen dat alles zo geweest is als je gehoopt had.
    Kijken uit naar de dag dat je weer thuis bent.
    Groetjes Peter, Janny en Maya

• 19 Februari 2009 - 16:41

Jan En Netty:

Hoi Ellen,

Fijn dat je weer vaste bodem onder je voeten hebt. Wat was dat een mooie afsluiting van je reis zo'n zeiltocht en dan het bijzondere moment met het uitstrooien van de as...
    We weten zeker dat ze het helemaal geweldig zouden hebben gevonden. Nu nog even nagenieten en dan wensen we jou een heel goeie terugreis. We spreken elkaar weer.

Dikke kus

• 19 Februari 2009 - 18:01

Denise En Rutger:

Ha die Ellen, goed weergegeven die sfeer! Wij hebben nog een beetje last van landziekte gehad, maar nu is het weer ok. Zijn gisteren laat aangekomen in Puerto Natales, klaar voor het volgende avontuur. Tot mails!! liefs van ons

• 19 Februari 2009 - 19:17

Jan Hopman:

Ha Ellen,
    t Zal wel zeer doen om daar weg te gaan,wat een mooie fotos!
    Goede reis terug en tot gauw.
    Big hug
    Jan.

• 19 Februari 2009 - 19:37

Ellen:

Je blijft ons verbazen....goeie reis weer naar huis, zal nu vast wel spannend zijn. We zijn benieuwd tot de 24e

Gerard en Ellen

• 19 Februari 2009 - 20:05

Leon En Urmi:

Wat een fantastische belevenis! We hebben genoten. Geniet nog van je laatste dagen.
    Tot snel!

• 20 Februari 2009 - 16:54

Ellen H.:

Jeemie Ellen, wat gaat het toch weer supersnel! Had het er nog met Trudie over op werk, maanden vliegen voorbij, óók als je werkt! Wat een práchtige afsluiting van een geweldige reis,is maar weinig voor nodig om te begrijpen dat je erg veel gezien én genoten hebt! Hou dat gevoel nog ff goed vast want je weet hoe snel dat verdwijnt.
    Wel thuis en tot snel ziens op werk.
    Groetjes, ELlen H.

• 22 Februari 2009 - 10:09

Trudi:

El,
    Misschien zit je al in de plane maar alvast een goede vlucht toegewenst en tot morgennnnnn!!!!!

• 22 Februari 2009 - 15:36

Sanne:

Wat een prachtige reis! En super leuke foto's, wat een droppies die pinquins! :)

Tot snel! kus Sanne

• 23 Februari 2009 - 09:05

Wim AB:

Ha Ellen,

Net terug van weekje skieen met kids, ben ik gelijk in jou verhaal en foto's gedoken. Heftig!
    Als je daar daar in die uithoek van de wereld de natuur zo mag beleven als jij hebt gedaan, hoor je bij een klein clubje bevoorrechte mensen.

groet, Wim