Yosemiti Valley and Nelder Grove campground - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Ellen Geus - WaarBenJij.nu Yosemiti Valley and Nelder Grove campground - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

Yosemiti Valley and Nelder Grove campground

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

23 Juni 2017 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

Hoi medereizigers en voor degene die hier nog naar toe gaan.

De zondag vroeg opgestaan en richting Oakhurst vertrokken. Allereerst een slaapplaats. In het park is alles hutje mutje vol. Als ik dat later ook zie, ze staan op elkaar gepakt en betalen daar grof voor en al een jaar van te voren geboekt. De juffrouw adviseert me een campground buiten het park, Nelder Grove. Het is een hele kleine, free rate, campground 20 mile van de ingang van het park. Er is gelukkig nog plek, 1 van de 5 plekken is bezet, dus kan ruim uitzoeken. Plant mijn tentje 20meter van de rivier en vermaak me die middag met verschillende trailer in de buurt. De camphost kom ik op één van de trailer tegen en verteld heel veel over de bomen en het beheer van het bos. Heel interessant en leerzaam. Ook geeft hij nog een tip om naar de Grandad te lopen. Dat is op de Graveyard of the Giants trail. Ook hier weer diverse sequoia's waaronder de Grandad. Als ik s'avonds nog een rondje maak en een mooie eekhoorn wij fotograven word ik opgevreten door de muggen, heb er nu nog steeds plezier van.
De host vertelde ook dat er in geen jaren zoveel sneeuw is gevallen, zelfs die maandag nog, dat de rivieren op dit ogenblik bulken van het water en de watervallen sinds jaren niet meer zo heftig zijn geweest. Dat is dus mazzel, zeker met de hittegolf gaat het smelten van de sneeuw nog sneller en dus nog meer water. Nadeel is dat iedereen dat weet en dus allemaal naar het park gaan om dit te zien, ook veel Amerikanen uit de buurt.
Zaak is dus weer heel vroeg op, moet bijna 2 u rijden om in Yosemiti Valley te komen. 5 u op om rond 7 u daar te zijn om de ergste drukte voor te zijn.Als je door de tunnel komt dan zie je de beroemde tunnelview, dat is uitzicht op de bekende klimwand El Capitan en Half Dome. Voor een mooie foto moet je er eigenlijk s'middags zijn omdat de zon in de ochtend precies in je lens staat. Ook hier verplaats je je weer met shuttle bussen. Parkeerplekken bij de trails zijn zo vol, dus niet te veel verplaatsen die auto.
Ga eerst via de Misttrail naar de Vernal Fall en kom allemaal natte mensen tegen. Wat blijkt, je loopt zo dicht langs de waterval en zeker nu er zoveel water naar beneden komt denderen, word je zeiknat. Gelukkig is het lekker warm en eenmaal boven de Fall en in de zon ben je zo weer droog.
De tweede is de Nevada Fall, hier is het een stuk rustiger want het is weer verder omhoog lopen. Het is onvoorstelbaar hoeveel water er langs bulderd in een minuut en het gaat maar door met veel lawaai. Prachtig.
Loop via de John Muir trail weer terug en waar ik al bang voor was, een giga rij voor de bus. En dan sta je zomaar een uur te wachten, baal baal.
Later nog naar Mirror Lake gelopen, vlakke trail vergeleken bij de andere trail. En weer 2 uur terug rijden, lange dagen dus. Maak s'avonds een kampvuur om niet weer opgevreten te worden door de muggen.
Volgende dag weer vroeg, half 6 en neem dan de tent mee omdat ik een andere kant het park uit ga om richting San Francisco te gaan. Ga nu naar Glacier Point, prachtig uitzicht over de Valley en de 2 eerder bezochte watervallen. Hier loop ik de Panorama trail tot de rivier en terug. Ook dit is weer een mooie trail met een prachtige waterval.
Later op de dag rij ik het park uit en zoek weer een campground, ook aan deze kant zit alles bomvol. Gelukkig lukt het uiteindelijk toch, op een rustige kleine groepssite waar geen groep was. Prima.

Zo, klaar weer voor vandaag. Ook ja, deze uitspraak vond ik wel grappig van een tiener tegen haar moeder. "I don' t like walking this trail because I' am hurting my legs". En toen ging ze zitten.

• 23 Juni 2017 - 08:00

Jacqueline En Guus:

Hai Ellen....
    Geweldige trails loop je.....wat een natuur!!!!
    Wat kan je je als mens klein voelen te midden daarvan.
    Zo te lezen heb je je draai wel gevonden in het land van Uncle Sam

• 23 Juni 2017 - 08:18

Jet De Veer:

Hoi Ellen wat een machtig gezicht die watervallen!!!
    Wat is de natuur toch prachtig! En de bloemen die je op de foto zetten is de witte zeker weten
    een orchidee nl het Venus schoentje!!
    Nog een mooie reis geweest!!

• 23 Juni 2017 - 14:02

Monique:

Ha die Ellen,
    Wat is het daar toch prachtig, wanneer je bent ontsnapt aan de drukte. Een loop/autovakantie weer eens wat anders maar zo te horen nog voldoende avonturen of vergis ik me daarin. Een goede reis verder. Groetjes.

• 23 Juni 2017 - 14:02

Monique:

Ha die Ellen,

• 23 Juni 2017 - 15:49

Urmi:

Hoi Ellen, wat een prachtige natuur!
    mooie foto's!
    Liefs Urmi

• 23 Juni 2017 - 19:10

Cock Wissenburg:

Prachtig. Wat een natuurgeweld.
    Heel indrukwekkend. Groet

• 23 Juni 2017 - 20:20

Marijke K:

Wauw Ellen, wat een geweld, die watervallen. Lijkt me overweldigend om te zien. Lieve groet van mij uit Akersloot

• 23 Juni 2017 - 22:36

Elsie:

Zo das weer effe wat anders dan n rondje vlietland. Wel veel water en erg hoog brrr. Ziet er prachtig uit. Bereid je maar voor op warm Barcelona. Tegen de 40 graden. Goede vlucht.