We verlaten China via Hekou - Reisverslag uit Hekou, China van Ellen Geus - WaarBenJij.nu We verlaten China via Hekou - Reisverslag uit Hekou, China van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

We verlaten China via Hekou

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

21 November 2014 | China, Hekou

Hallo Allemaal.
Hier zijn we weer voor het laatst vanuit China.
We waren gebleven in Yuanyeng waar we een dag langer waren ivm Bert zijn ongesteldheid. Maar gelukkig is hij weer helemaal beter en zijn we de volgende dag weer oppad gegaan. Hoewel hij nog wat slapjes was toch weer 68 km gefietst naar Man hao. De weg is niet al te heftig, we rijden langs de Rode rivier en het gaat licht glooiend op en neer. We doen het op ons dooie gemakje en pauzeren regelmatig. Onderweg zien we nog een vervelend incident. Het lijkt een volksvermaak maar voor ons een brug te ver. We zien hoe iemand een hond aan een ketting vasthoud en een ander er met een stuk hout op los slaat om hem dood te knuppelen. Wat zijn het toch een stel hersenloze misdadigers soms.
De volgende dag vertrekken we in de regen en dat gaat de hele dag min of meer door. Na ongeveer 30 km langs de rivier gaan we de berg op voor een klim van 39 km naar Pingbian. De weg is under construction en waar auto's weer moeten wachten kunnen wij door. Het water loopt inmiddels mijn mouwen uit en dat is niet alleen door de regen maar van het zweet dat door de klim uit me gutst. Na 15 km klimmen zeg ik tegen Bert dat ik dit niet nog 25 km vol ga houden en besluit een lift te nemen met een minibusje. Fiets en bagage gaan er in en ik word vervolgens in Pingbian afgezet. Wat ben ik blij dat ik dit heb gedaan. De weg werd alleen maar slechter en modderiger. Bert gaat wel verder. Ik zoek een hotel en ga lekker onder de warme douche. Rond half 5 loop ik naar het begin van de stad en net als ik bij de rotonde aan kom, komt Bert aan fietsen. Helemaal onder de bagger. We laten zijn fiets en hem zelf afspuiten bij een schoonspuit punt en gaan naar het hotel. Prima besluit geweest.
We blijven hier weer een dagje en bezoeken een waterval, nou de WC doorspoelen is nog spuctaculairder.
De volgende dag vertrekken we weer op de fiets richting Hekou dat 111 km verderop ligt. We fietsen het eerste stuk omhoog en daarna is het een lange afdaling met tot slot een klimmetje toe lang een rivier. Deze weg slingert langs bananenplantages en annanasvelden. De bananen worden massaal geoogst. Ezeltjes halen de bananentrossen van de berghellingen en worden in grote vrachtwagens in dozen naar de Jumbo vervoerd.
Rond 15 u zijn we in Hekou en zoeken een hotel voor 2 dagen want we mogen de 22ste pas Vietnam in.
We sluiten China af met gemengde gevoelens. Er zijn enorme tegenstellingen. In de dorpjes zie je mensen op ezels rond rijden en in de stad in dikke bmw's en mercedessen. Er wordt veel gebouwd in China met meer kleur dan vroeger. Maar de mensen spreken nog steeds geen tot enkele woorden Engels. Het communiseren blijft moeizaam en de mensen willen je wel helpen maar ze leggen geen verbanden als je ze woordjes laat zien.

We hebben in China 600km gefietst. Het volgende verslag zal vanuit Vietnam zijn.
Groetjes, Ellen en Bert.

• 21 November 2014 - 08:29

Wim:

Ha, nog even en jullie zijn in een ander rijstetend land. Maar ik weet dat je daar ook veel andere en lekkere dingen kunt eten. Vooral de koffieshops zijn erg in trek. Vanaf zondag zullen we een stuk dichter bij elkaar zijn. Dan ben ik in Thailand. In Holland gaat de volgende week de temp verder naar beneden........
    Groeten W&W

• 21 November 2014 - 10:03

Renate:

China... Land wat toonaangevend is in de wereld! Beschaving dus ver te zoeken! En maar investeren in dit soort landen! Stoppen daar mee zou ik zeggen...maar ja wie ben ik?
    Top om te horen dat het goed met jullie gaat. Geniet maar van de warmte want hier gaat het koud wordend! Dikke kus voor beide en tot horens!
    Ps. hier gebeurd weinig spectaculairs.....helemaal ivm waar jullie zijn....

• 21 November 2014 - 12:19

Ineke:

Aha! Op naar de Vietnamese loempia's !
    Gelukkig kunnen jullie China nu achter jullie laten maar zal het beter zijn in Vietnam ? Ook hier waarschijnlijk veel verschil tussen arm en rijk! Taaltechnisch misschien iets beter....
    Heel veel plezier nog!

• 21 November 2014 - 15:12

Dikke Leo:

Ja, goeiemiddag. Ik heb nog hele mooie handel. Ik heb een hele mooie waterval te koop. Je hoeft maar aan het touwtje te trekken .....
    Goeiemiddag...!

• 21 November 2014 - 16:50

Elsie:

Hallo El en Bert, eten honden ook Chinees? Kus Elsie

• 21 November 2014 - 23:50

Andere Bert:

Als jullie er nou toch zijn....ook nog naar de Son Doong grot?

Mooie reis verder!

Grt,
    Brt.

• 22 November 2014 - 13:55

Maaike (uit A'dam):

Hi Ellen, wat een land! Mooi dat jullie erdoor zijn, al klonk je verslag 10x beter dan je vorige tripje daar.
    Dat van die hond is helaas erg herkenbaar... wij hebben na een zelfde gebeurtenis in het zuiden van China spontaan alleen nog maar vegetarisch gegeten. Je weet maar nooit wat ze door de noedels roeren...
    Veel plezier in Vietnam!
    Liefs, Maaike
    PS Tijs heeft in z'n mooie tuinbroek z'n eerste stapjes gezet. Zou het aan de broek liggen?

• 23 November 2014 - 17:39

Ineke:

Bert en Ellen, gelukkig hebben jullie China op tijd verlaten! Er was een zware aardbeving in de provincie Sinchuan! Nog iets van meegekregen?
    Doe voorzichtig!
    Ineke

• 23 November 2014 - 22:26

Trudi En Jan:

Ha Ellen en Bert

Fijn om te lezen dat het goed met jullie gaat dat jullie verdere trip richting Vietnam ook spoedig verloopt, ja alles over de chinezen is hierboven al gezegd behalve het spreekwoord 'dat een Chinees alles eet wat vliegt, behalve een vliegtuig en alles eet wat poten heeft, behalve een tafel' (heb ik niet van mezelf maar van mijn chinese wijsgeer Jan ( heeft in Saudi 5 maanden met Chinezen gewerkt). Hou je haaks en take care allebei!! Op naar het volgende verslag -:)