Weerzien met de Mekong - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ellen Geus - WaarBenJij.nu Weerzien met de Mekong - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

Weerzien met de Mekong

Door: Ellen de Geus

Blijf op de hoogte en volg Ellen

19 November 2010 | Laos, Vientiane

Daar zijn we weer, hoi allemaal.

We waren gebleven in Luang NamTha want ik ging een dagje kayakken. Er waren nog 2 deelnemers en dus met 2 boten, wel zo leuk. Het waren Chris en Kasia uit Schotland. Het begin ging rustig aan en weinig spektakel. We kregen geen enkele instructie, niet dat het echt nodig was maar Chris had nog nooit in een kayak gezeten. Maar het ging prima en we kabbelden rustig voort. Bij een klein dorpje werden we even gedropt voor een siteseeing en evt wat kopen bij de plaatselijke bevolking, de nodige prullaria. Niet dus. Daarna door naar de lunchstop. Er werd een vuur aangelegd en de verse vis die we s'morgens nog op de markt hadden gekocht werd schoongemaakt en tussen bamboe stokjes bij het vuur gelegd. Een soort van bbq zeg maar. Van bananen bladeren werd een tafel gemaakt en daar werd de rest van de maaltijd op uitgestald. Lekker eten dus. Na de lunch werd het iets spektaculairder. De boot lag regelmatig vol met water en dus zeiknat alles. Maar dat is bij temperaturen rond de 30 gr niet zo erg. Einde van de middag werden we met de tuk-tuk opgehaald en teruggebracht naar het guesthouse. S'avonds nog met elkaar gegeten ter afsluiting.
De volgende dag weer op de fiets na een fruit-muesli ontbijt. Krijg dus echt geen warmeten door m'n keel s'morgens. Het is nog een beetje nevelig in de ochtend maar dat is heerlijk om te fietsen. De weg is goed en sliggert door het landschap, tropisch regenwoud. Erg mooi. Ik passeer vele kleine dorpjes en als je zien, Falang, Falang roepen de kinderen, rennen naar de weg en zwaaien. Sommige houden gepaste afstand want het is ook best een beetje eng. Onderweg bezoek ik nog een grot. Het mannetje gaat mee als gids en het is er echt pikke donker, erg mooi en niet toeristisch. Na een half uur weer terug op de fiets. Er stopt een brommer en die pakt iets op van de grond, blijkt het een hele dikke kikker te zijn. Die is voor vanavond voor de maaltijd zeggen ze, er zaten er nog 2 in het plastic zakje. Hadden ze maar geen kikker moeten worden in Laos. In VingPoukha breng ik de nacht door in een bamboe-hutje aan een beekje, heel idyllisch plekje, geweldig. Voor 30.000 kip (2.70euro)Dat zijn nog eens prijzen. De volgende dag door naar Donchai, een dorp van niets maar met een slaapgelegenheid. Het is vandaag een klimdag met diverse hellingen van 10% en dus werken. Kom zonder te geuzen boven. Ben rond de middag al op de plek van bestemming en geniet van een lekker noodle soepie, daar kom je weer helemaal van bij. Ook hier is het weer veel armoe. Maar de beesten hebben het hier goed, ze zitten niet in hokken maar scharrelen lekker rond, hangbuik zwijntjes in alle soorten en maten, kippen maar ook koeien. Rond 6 uur is het donker en gaat de generator aan endan is er licht in de duisternis. Net als ik m'n tanden heb gepoest en de wc heb bezocht gaat het licht weer uit en is het stil (half 10) Had ik even mazzel.
Rond 7 u zit ik al weer op de fiets. Het keiharde bed is niet ten goede gekomen aan mijn nachtrust. Zere heupen en veel liggen draaien.
Mijn ontbijt bestond uit muesli krokante met melkpoeder. Het eerste stuk is weer flink klimmen en stof happen. De weg is regelmatig opgebroken en als er dan een auto komt is het raak. Snel een mondkapje scoren. In Phimonsin neem ik een soepie en drink veel. De zon was er nl al weer vrij vroeg bij en dus zweten. Vanaf hier is de weg vrij vlak en na 70 km rij ik Houay Xia binnen en zie de Mekong weer terug. Een guesthouse is snel gevonden en er zijn hier weer westerse toeristen. Die komen veel uit Thailand of gaan erheen. Lekker douchen en het plaatsje verkennen. Later op de dag ga ik voor een massage bij het redcross. Heerlijk even kneden inclusief hoofd, soort van droog haren wassen. Lekker hoor een uur voor 3,20 euro. Waar vind je het nog. Eet pizza, weer eens wat anders dan rijst.
Vanmorgen bij de boatlanding geweest om te kijken hoe het er aan toe gaat. Morgen met de boot naar Pakbeng. Zo jullie zijn weer bij.
Renate: Vertel eens wat meer smeuiige verhalen over je trip met Jeroen en heb je veel beesten gezien? Is je huis al klaar?
Alle jarigen deze maand, gefeliceteerd.
Hoe staat het met schaatsen? Mar, hou je me een beetje op de hoogte.
Ineke en Jaco, zijn jullie al verhuist? We hebben volgend jaar een volkstuin.

Groetjes, en dikke kus, Ellen

  • 19 November 2010 - 08:14

    Els U:

    Samen met collega ingrid even je verhaal gelezen. Ben benieuwd of je nu ook zelf kikkers gaat vangen om tussen bamboestokjes te barbequen. ha ha dikke zoen

  • 19 November 2010 - 08:28

    Marja:

    Hoi Ellen, weer een leuk verslag.
    Ik zal je op de hoogte brengen / houden van het schaatsen. Vorige week was de eerste WC in Heerenveen. Ik was er toen ook niet, zat op Tenerife. Dit weekend een WC in Berlijn. Met een ploegenachtervolging. Leuk om weer te horen wie er mogen rijden, altijd een eneorme discussie. Er is werkelijk nog niets veranderd. Ik zal je na het weekend mailen hoe alles is gegaan. Op dit moment doet Bob de Jong het heel goed.
    Groet Marja

  • 19 November 2010 - 11:37

    Jezus:

    ja zus, ben net terug uit senegal, over armoede gesproken!!! drama daar.
    het was offerfeest en ik kan geen geslacht schaap meer ruiken.
    vanavond richting bali en di weer terug.
    mooi verhaal weer heerlijk genieten!! heb je de kaart al opengemaakt??
    kus van jezus

  • 19 November 2010 - 12:17

    Rob:

    Leuk verhaal weer Ellen. Toch maar mooi genieten zo, ja die massages neem ik regelmatig ook 3 euro per uur heheheh. Die kiker heb je hem ook geproeft? Hier maken ze daar portemonnees van er hangen er een paar aan de Galderseweg ook lol als het goed is. Nu geniet ze weer het volgende traject we kijken weer uit naar het volgende verhaal hug

  • 19 November 2010 - 12:55

    Bert:

    Zo te lezen heb je weer leuke avonturen beleeft.Waar ik nu erg jaloers op begin te worden,zijn de temperaturen bij jou.Ik heb trouwens vergeten om je planten water te geven,ze zagen er opeens een beetje droevig uit.Ik ben druk bezig om er weer wat leven in te krijgen.Voor de rest heb ik alles onder contrlole hier.Ik hoop je binnenkort weer te spreken.mazzel

  • 19 November 2010 - 14:06

    Wiwat En Wim:

    Hoi Ellen, de reactie ging wat te vlug. Voor de geïnteresseerden heb ik op Wikipedia wat gegevens opgezocht over de Mekong Rivier. Deze wormt ook voor een groot gedeelte de grens tussen Thailand en Laos.
    Geniet ze. Groetjes W&W

  • 19 November 2010 - 14:09

    W&W:

    Nou, de gegevens zijn verdwenen, dus nog een poging gewaagd. W&W

    De Mekong (In het Vietnamees Mê Kông en in het Chinees Méigng Hé ) is een rivier in Zuidoost-Azië. De rivier is 4909 kilometer lang (sommige bronnen geven een korte lengte van 4350 km) en wordt beschouwd als één van de belangrijke rivieren in Azië. De rivier loopt achtereenvolgens door de landen China, Myanmar, Laos, Thailand, Cambodja en Vietnam.

    De Mekong ontspringt in het Tanglagebergte in China en mondt met een delta (Mekong-delta) uit in de Zuid-Chinese Zee. De rivier kent sterk wisselende waterstanden. Het Tonlé Sap meer, waarmee de Mekong door de Tonlé Sap rivier verbonden is, heeft een belangrijke regulerende functie.

    In de rivier leeft de grootste soort meerval ter wereld, die met uitsterven bedreigd wordt en waar in gedeeltes van Thailand ondanks een verbod op wordt gevist.

    In de boven- en middenloop is de rivier gedeeltelijk bevaarbaar, in de benedenloop is de rivier bevaarbaar tot Luang Prabang in Laos. De Khone-watervallen zijn van belang voor energiewinning; de delta is zeer vruchtbaar voor de rijstbouw.


  • 19 November 2010 - 17:01

    Lida:

    Hoi, goed om weer van je te horen, El.
    Hier in Amsterdam is het weer lekker rustig. Vanmorgen lekker in, een zwak zonnetje, in de tuin gewerkt. Vanmiddag een werkplekje in mijn slaapkamer gecreeerd (met een minibureautje van Ikea en dito stoel). Met Wes en Robin in huis, mis ik wel eens een rustig werkplekje. Dat heb ik nu. Nu nog mijn eigen laptop. Liefs van Lida

  • 19 November 2010 - 17:11

    Netty:

    Hoi Ellen,
    Leuk om je verslag weer te lezen. Zie het al voor me, die grote kikker. Vroeger gingen Anneke en ik bij opa en oma in de silo kikkers vangen en die zetten we op de rand met een plank erop. Als we klaar waren met vangen, dan mochten ze weer terug in de silo. Zo ben je lekker bezig.
    Leuke foto's heb je gemaakt.
    Dikke kus uit Alkmaar

  • 19 November 2010 - 17:29

    André Kok:

    Hallo Ellen, even een berichtje uit Alphen a/dRijn, ik moet je allereerst de hartelijke groetjes doen van de revalidanten van Groep twee, we hopen dat alles voorspoedig gaat, en dat je maar geen lekke banden mag krijgen, ik heb uit een verslag gelezen dat je zadel stuk is, is dat al gerepareerd ?lijkt me wel zo handig. Ik blijf je volgen en af en toe wat schrijfen als dat goed is. Nog een hele fijne vakantie, en tot ziens. André Kok

  • 19 November 2010 - 19:52

    Janny En Teun:

    Ellen,
    We reageren niet zo vaak, maar genieten wel erg van je verhalen en foto's.
    Janny volgt je reis op de voet via de grote Times atlas. Heel leuk.
    Goeie reis verder!

  • 19 November 2010 - 20:07

    Peter En Francis:

    Hoi tante, leuk verhaal? Ga je zelf ook een keer kikker proberen denk je?
    Iedereen hier slijpt de schaatsen er komt veel kou aan maar nog net niet koud genoeg denk ik.
    Liefs!

  • 19 November 2010 - 21:00

    Ineke:

    Je verhalen zijn weer leuk en opgewekt. We genieten er van.
    Volkstuintje vanaf wanneer?
    Als je nog bijzondere stekjes ziet....
    Verhuizen doen we voorlopig nog niet, wel druk met de muurverf in de weer!
    De grote kikker van de foto doet me denken aan de grote pad die wij een keer in de meidentent hadden, Marije gilde de hele camping bij elkaar. Leuk!

  • 20 November 2010 - 10:12

    Renate:

    Hoi,

    Weer hier in het koude kikkerland!! Verlang weer terug naar de warmte. Ben dan ook jaloers op jou....alleen mbt de temperaturen dan ....je begrijpt me wel...haha. Stuur je later ff ons reisverslag met paar fotootjes....maar helemaal te gek gehad..... Op werk??? Veranderd niks dus dan weet je het wel. Huis is zo goed als klaar en is helemaal naar de zin. Dikke knuffel...ps ook van Jeroen.

  • 20 November 2010 - 18:31

    Rietje:

    Fijn om weer te lezen dat het je goed gaat. Hier ook hoor, 'n 6 minuten record gelopen in het EMC, heb jij me mee geholpen ! mijn spieren zijn nu transplantproof. Jij geen spierpijn ??
    Groetjes, ook van Aad.

  • 21 November 2010 - 14:18

    Marianne:

    Ha die Ellen, leuk verhaal weer. Inderdaad is het daar erg goedkoop. helaas in Thailand liggen de prijzen voor massage iets hoger. eenvoudig 7,50 euro en luxe, met olie, zo'n 20, 25 euro. Ik ga er van uit dat je alweer een paar kg kwijt bent in die hitte.
    Ik heb vandaag een paar palmbomentakken omgezaagd en bij elkaar gebonden. Het zweet gutste mijn bilnaad in en ik had bekijks dat een farang (blanke) dat doet. Wat een mooie foto van die kikker, laat ik aan fleur zien. vandaag naar loi katrong geweest, is feest van het water. Er worden kleine bootjes gemaakt, die ze op de rivier laten drijven. Fleur had vele aandacht vanwege haar thai costuum en haar lampion. ze was er zo boos om omdat de mensen haar steeds aanraakten alsof ze een godin was.

  • 22 November 2010 - 10:34

    Monique:

    Ha die Ellen,
    Wat betreft die kikkers: neem er een mee en je weet wat er kan gebeuren, ze kunnen veranderen in een prins. Niet dat ik weet wat je daar dan mee moet doen maar wel spannend. Voor jou misschien wat teveel want aan avontuur geen gebrek zo lees ik. Klinkt allemaal goed, leuke verhalen. Dat masseren lijkt me ook heerlijk en ook wel nodig met alle ontberingen.
    Het ga je goed en tot je volgende verslag. Groet, Monique

  • 22 November 2010 - 11:37

    Erica:

    Hoi,

    wat een heerlijke verhalen. we zijn gisteren even bij Sawadee geweest en hebben een presentatie van Laos en Cambodja gezien, om te kijken wat jij zou kunnen meemaken. Wat zijn dit mooie landen. Ga je nog kleinere stammen bekijken in de bergen? dit zou je te voet moeten doen. Geniet van alles! groet,

    Erica

  • 23 November 2010 - 21:48

    Annette:

    Goed te horen dat je geniet en je ontspanning zoekt: welverdiende massages, klinkt erg goed!
    Hier in Nederland is sneeuw op komst. Ik kreeg net een fotootje uit Denemarken via de mail, daar is nu alles wit! Wat een verschil bij jou he?
    liefs Annette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Een spontane, ondernemende, bijzonder aardige, leuke vrouw. Daar is er maar één van en dol op fietsen all over the world. Het ultieme vrijheids gevoel is op de fiets daar waar de weg je brengt.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 549
Totaal aantal bezoekers 179720

Voorgaande reizen:

19 April 2022 - 05 Augustus 2022

Ciao Italië

03 December 2019 - 21 Maart 2020

Waar je ook gaat.....

14 Mei 2017 - 22 September 2017

The Great Divide Trail Noord- Amerika en Canada

04 November 2014 - 24 Februari 2015

Twee zien meer dan één!!!!

15 Oktober 2012 - 26 Januari 2013

Zuid-Amerika 2012-2013

28 Oktober 2010 - 23 Februari 2011

Fietsen in China, Laos en Cambodja

26 September 2008 - 23 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: