Van Kunming naar Tong hai - Reisverslag uit Zoeterwoude-Dorp, Nederland van Ellen Geus - WaarBenJij.nu Van Kunming naar Tong hai - Reisverslag uit Zoeterwoude-Dorp, Nederland van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

Van Kunming naar Tong hai

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

10 November 2014 | Nederland, Zoeterwoude-Dorp

Hallo daar ben ik weer.

We zijn inmiddels 3 dagen onderweg en al weer veel avonturen beleeft. Wat kent China toch een enorme tegenstellingen. De moderne rijke grote steden ten opzichte van het platteland waar je terug gaat in de tijd.

Zaterdag zijn we vertrokken uit Kunming richting het zuiden over jawel fietspaden die hier in beslag worden genomen door elektrische scooters en andere vrachtfietsen. Ha ha want die rijden hier soms met enorme vrachten. Chenggong is onze eerste bestemming aan het meer dat onder Kunming ligt.(dit voor de kaartlezers)

We krijgen gezelschap van een fietschinees die ons de volgende dag een stuk door een heel nieuw district zal gidsen. In Chenggong zijn wij de attractie als we in de middag door de stad lopen. Op een plein is het een drukte van jewelste en een vreselijke herrie. Moderne karaoke en traditionele chineese jengel muziek nemen het tegen elkaar op. Kan hier uren naar kijken en neem heel wat oude Chinezen op de foto. Prachtig.

Het hotel is super, lekkere bedden en luxe voor weinig. 24 euro voor een 2-pers kamer.

De volende dag staat onze gids om 9u gereed en we rijden door die nieuwe wijk, zelf hadden we er nooit gekoemen. Na 20 km gaat hij terug en fietsen wij verder. Daar ze nog nieuwe stukken weg aanleggen is er soms wel eens een stuk niet klaar en onder de bagger, zo ook hier. We fietsen nu berg op en dat is wel even wennen. Bert fiets zo bij me weg, maar ik kom er wel. Tijdens de afdaling rij ik door een gat en dat geeft zo'n enorme klap, dat ik even dacht dat m'n hele voorwiel aan diggelen lag. Maar nee daar was niets mee, wel een gat in mijn waterfles door de druk en later had ik pas door dat mijn kilometerteller er af was geslagen. Maar toen waren we al een stuk verder en zijn niet teruggegaan. Hij deed het toch al niet zo lekker.

Ons volgende onderkomen is in Lu chong aan het water. Weer top. We bezoeken een tempel boven op een berg en moeten tig-trappen op. Het uitzicht is prachtig. Als we terug zijn lopen we nog even rond en zien dat er een rat wordt uitgekleed bij een restaurant. Daar gaan we vanavond niet eten. De restaurants hebben allemaal lage tafels en kleine krukjes. We voelen ons net meneer en mevrouw de Bok die uiteten gaan (schets van Andre van Duin). Na 10 min beginnen onze benen langzaam af te sterven en moeten af en toe even staan om het bloed weer te laten stomen. Het bestellen van eten gaat redelijk. We hebben een paar zinnen op laten schrijven in het Chinees en ons vertaalboekje doet het goed. Ook aanwijzen helpt nog wel eens. Tot nu toe hebben we steeds nog te eten gehad.

Vandaag zijn we dus inTong hai aangekomen na een prachtige tocht langs het meer over een hele rustige weg. Dit was even een gok omdat we niet zeker wisten of het goed zou komen waar we heen wilden. Maar dat was een hele goede gok. We zijn door prachtige oude dorpen gefietst terug in de tijd. Waar de meeste boeren nog met de hand het land bewerken en hun groenten oogsten. De mensen zijn zeer vriendelijk en behulpzaam, echt supper.We pauzeren regelmatig en eten dan even een paar koekjes of banaan. De lunche was uitgebreid met lekkere rijst en bijgerechten. Want eten dat kunnen die Chinezen wel, enorm zeg. Maar het moet niet te heet want dan slaan de vlammer uit je ....

Van het rustige platteland nu weer in de stad is wel even wennen. We blijven hier een dagje want er schijnt een kloof te zijn met pagodes. We gaan opzoek morgen.

Foto's ga er ik later bij zetten want dat duurt zo lang. Wel jammer want we hebben al hele mooie plaatjes gemaakt. Nou dit was het voor nu, tot de volgende keer.

Groetjes, Ellen en Bert.

• 10 November 2014 - 16:52

Elsie:

Ach joh el, in Mexico eten ze gefrituurde marmot. Draai je toch je hand niet om voor een ratje. Haha wie weet hoe lekker dat is.
    Benieuwd naar de foto's

• 10 November 2014 - 17:13

Renate:

Hoi,

Genoeg te beleven weer! Top dat het goed gaat....joh Bert versla je aan het eind Vd vakantie! Moet hij achter jou aan....
    Dikke knuffel van Jeroen en mij!

• 10 November 2014 - 17:47

Lydia:

Super Ellen, dat het zo goed gaat.
    tot nu toe doen jullie de naam van je blog eer aan.
    Had je toch zomaar rat gegeten...
    maar hoe weet je nou dat je het toch niet al een keer gegeten hebt?
    Kijk uit naar je foto,s vooral van het eten! Haha
    Onze Mathijs en Reinout zijn nu in Japan (en hebben walvis gegeten...)
    Heb het goed samen, groeten van Lydia

• 10 November 2014 - 17:54

Jezus:

ha bert en e....
    je weet wel wie. Ja dat eten van de bokjes...hebben jullie ook zo gelachen of alleen maar lekker gegeten?? geniet maar lekker toch weer veel andere dingen te zien dan de vorige keer. kus jezus

• 10 November 2014 - 20:49

Rita Bakker:

Hoi Ellen en Bert
    Leuk om te lezen dat het goed gaat.
    Ik ben erg benieuwd naar je foto's
    Geniet van je reis

• 10 November 2014 - 21:17

Evert:

Ha Ellen en Bert,
    Veel plezier daar bij de Chinees. We volgen je weer.
    Groeten, Evert, Geeske en Emiel

• 11 November 2014 - 19:58

Monique:

Wow Ellen, wat gaaf .Zag je verslag via Lida op Facebook. Ga het af en toe lezen hoor. Heel veel plezier.
    Groetjes Monique

• 15 November 2014 - 11:53

Ellen:

Hoi reizigers. Wij genieten in een druilerig donker akersloot van jullie verhaal. Liefs