Activiteiten in Nasca - Reisverslag uit Nazca, Peru van Ellen Geus - WaarBenJij.nu Activiteiten in Nasca - Reisverslag uit Nazca, Peru van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

Activiteiten in Nasca

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

26 December 2012 | Peru, Nazca

Hola
Nasca, je schrijft het met een s of een z, het kan beiden net als Cus(z)co. Dit komt omdat ze in het Quetshua, de andere taal die hier gesproken wordt, de z niet kennen. Zo hebben jullie weer iets nieuws geleerd.
Zo zijn jullie de Kerstdagen een beetje goed doorgekomen? Ik wel, lekker rustig en heerlijk warm zonnetje, soms zelf te warm. Heb de afgelopen dagen allerlei activiteiten ondernomen. Zo ben ik ´lijken wezen kijken´ in Cementario de Chachilla uit de pre-inkatijd. Hier liggen mummies in goed gerestaureerde tombes. Veel sjamaanen, hoge priesters, met nog hele lange haren. Echt bizar om te zien. Het terrein ligt bezaait met botten (al zouden ze die er ook later neergelegd kunnen hebben) De mummies zijn goed ingepakt in stoffen die verbluffend goed zijn gebleven voor de tijd waaruit ze komen.
Daarna naar een pottenbakkerij, waar ze nog geheel volgens de tradities uit de inkatijd. Natuurlijke grondstoffen/mineralen worden voor de kleuren gebruikt. Voor de dag erna heb ik een bezoek naar de Piramides de CAhuachi gepland. Het zijn piramides die in opdracht van hoge priesters zijn gebouwd voor overledenen die aanzien hadden. Ze hebben er nu een 2-tal gerestaureerd en de andere laten ze voor wat het is. (zal ook wel geldgebrek zijn).
´s avonds zit ik weer in het planetarium bij een lezing die over de Nascalijnen gaan onderzocht door Maria Reiche. Een vrouw die veel betekenis heeft hier in Nasca. Ze heeft veel onderzoek gedaan naar de lijnen en deze in verband gebracht met astrologie. En zo heeft iedere theorie over de nascalijnen wel zijn eigen aanhangers en tegenstanders. Maar eigenlijk zijn ze er nog steeds niet helemaal uit waarom ze hier liggen en welke betekenis ze hebben.
En gister heb ik op het sandboard gestaan op de hoge zandduinen hier in de buurt. We gingen er met een soort buggy heen, knijter hard ging dat, je zit in een soort kooiconstructie en dan maar hopen dat je niet omrold. Een paar rondjes door het zand gescheurd en toen op de plank, echt gaaf. Het ging best lekker. Eerst op de bibs, dan op de buik,(lekker zand happen) en daarna in de houding. Ff wennen maar het ging best goed.
En vandaag niks, straks m{n tassen weer pakken en nog wat fruit kopen voor de rit van morgen.
Dus ik ga jullie weer spreken als ik over een paar dagen aan de kust in Paragas ben. Hier zal mijn fietsavontuur uiteindelijk eindigen. Tot nu toe heb ik 17 fietdagen gehad en 1045,62km gefietst. En er zullen nog 3 dgn bijkomen.
Hasta luego en allemaal een mooi uiteinde en goed begin van het nieuwe jaar dat, hoop ik, weer veel mooie avonturen zal brengen.
Groet, Ellen

! Schrik niet van de mummies.

  • 26 December 2012 - 23:29

    Lianne:

    Hoi Ellen,

    Wat een bijzondere reis is dit. Mooi om te volgen. Veel geluk in ' 13.

  • 27 December 2012 - 08:15

    Jet De Veer :

    Prachtig verhaal weer en nog prachtigere foto,s! Jij zult in iedere geval een andere jaarwisseling hebben dan je gewend bent, geniet ervan en nog een goede reis verder. Groetjes vanuit Nuland.

  • 27 December 2012 - 09:09

    Sandra:

    Hoi Ellen,

    Prachtige verhalen!

    Een bijzonder uiteinde en alle goeds met veel avontuur voor 2013.

    groet, Sandra

  • 27 December 2012 - 09:24

    Francis:

    Hoi Ellen,

    Leuk je gister even gesproken te hebben! Peter is vandaag weer werken ik heb nog even vrij, heerlijk!
    Wat bijzonder die mummies die zitten.
    In Australië heb ik ook gesandboard, heel leuk! Wel zwaar om steeds die heuvel weer op te lopen door het losse zand en in de hete zon.
    Veel plezier verder en tot volgend jaar!

  • 27 December 2012 - 10:09

    Renate:

    Hoi,

    Wat een foto's!
    Zou het allemaal echt zijn of?
    Wel weer een belevenis denk ik en wat een aparte indrukken doe je weer op!
    Iedere reis is weet te gek! Tot snel! Xxx

  • 27 December 2012 - 10:17

    Maarten, Ingrid En Sterre:

    lieve Ellen,
    wat een mooie verhalen weer. Regelmatig zijn we toch wel een beetje jaloers op je. Bijzonder hoe alle volkeren op aarde hun eigen wijsheden hebben, die allemaal wel een bron van (wetenschappelijke) waarheid hebben. gelukkig is de wereld niet vergaan :).
    Geniet er nog van en wij zullen een glaasje champagne tijdens het nieuwjaarsontbijt op jouw gezondheid nemen.
    groet

  • 27 December 2012 - 10:25

    Rita:

    Hoi.

    Wat een zand vlakte zeg. Je ziet wel veel aparte dingen.
    Jij ook een goed uiteinde en een super start.
    Groet Rita

  • 27 December 2012 - 15:58

    Jack En Marianne (+ Fleur):

    We kunnen niet alle fotos zien, maar het lijkt erop dat je een leuke reis hebt. Prettige Kerst en een Gelukkig Nieuw Jaar.

  • 28 December 2012 - 09:24

    Harry:

    Hey Ellen,

    Dank voor al je verslagen. Ik reageer niet altijd maar volg je op de voet. Hoop dat je er goed van geniet. Groetjes van ons en een fijne jaarwisseling!

    Harry

  • 28 December 2012 - 10:03

    Greet Mus:

    Lieve Ellen,

    Wij hadden heerlijke kerstdagen, fijn met de familie en derde kerstdag Verlicht Deventer bekeken en daar gegeten met zus en zwagerf. Jouw verhalen zijn wseer heel geweldig. Wij wensen je een goed uiteinde en een heel gelukkig Nieuwjaar!!
    Greet

  • 28 December 2012 - 10:29

    Lenie Turk :

    Dag lieve Ellen,

    Bijzonder om de Kerst in de zon door te brengen. Ik ken het genoegen en het besef dat Kerst een wereldwijd feest is, wat overal ter wereld gevierd wordt. Het maakt niet uit waar je bent. Je denkt aan een ieder, die je dierbaar is. Wat een verhalen weer Ellen. Ik heb gehuiverd bij je verhaal van de fietstunnel en de vrachtauto's die je achterop in het donker kwamen. Doodeng! Ik kan me helemaal voorstellen, dat je ingestort bent na het klimmen en de hartkloppingen.
    Mooie foto's van de condors! Ik wens je een mooie jaarwisseling, met de mensen in je omgeving daar!
    Met een zoen van Frits en Lenie

  • 28 December 2012 - 19:32

    Berna:

    He Ellen, gaaf weer te lezen hoe het met je gaat! Wij wensen jou een goede jaarwisseling en heel veel plezier daar. Ben benieuwd hoe je het gaat vieren. Een heel goed 2013! Dikke kus van ons, Peter,Berna,Maaike en Guus

  • 29 December 2012 - 13:36

    Denise:

    Hè Ellen,
    Wat ben je toch een stoere chica, zo op dat sandboard! Goed uiteinde!
    Groetjes Denise

  • 29 December 2012 - 22:41

    Monique:

    Ha die Ellen,
    Die mannen op de foto zien er iets anders uit dan ons kerstkindje.
    De kerst weer voorbij en op naar oud-nieuwviering.
    Ik wens je een leuke jaarwisseling, waar en met wie dan ook, maak er iets goeds van; dat zal je vast lukken.
    Groetjes,
    Monique

  • 30 December 2012 - 10:24

    Marja:

    Hoi Ellen,
    Bij het lezen van je verslag ben ik weer even - terug - in Peru. Ik heb de mummies ook gezien. Ik ben ook met de sandbuggy's aan het sjeesen geweest. En Nasca, daar heb ik ook een hele leuke tijd gehad. We gaan weer foto's vergelijken.
    De Kerstdrukte zit er weer op en we hebben nog 2 dagen te gaan, dan is 2012 voorbij.
    Nog geen sprake van schaatsen op natuurijs. De temperaturen zijn hoog voor de tijd van het jaar. Dan houden wij ons nog maar even bezig op de kunstijsbanen.
    Ik wil je een mooie en gezellige jaarwisseling wensen en alle goeds voor 2013. Nog veel plezier met je (laatste) fietskilometers. Geniet er nog even van.
    Groet Marja

  • 30 December 2012 - 15:41

    Elsie:

    He ellebel, Martin vreeken stond net onder aan mijn flat. Hij is herstellende van een lichte hersenbloeding en het ging met arm, been en spraak niet goed. Heeft een aantal weken op jou werk intern gezeten en gaat vanaf half januari naar de dagbehandeling. Ik was blij hem te zien lopen, weliswaar met een stok en behoorlijk moeizaam maar hij is positief en het gaat de goede kant weer op. Geniet van de jaarwisseling in peru en blijf zoeken naar een mooi hek. Niet zo hoog alstublieft . Kussies

  • 30 December 2012 - 16:44

    Jacqueline Van Der Kolk:

    Hoi die Ellebel!!!

    Gaaf, heb je verhalen gelezen en wat geweldig weer!!!
    Peru is mooi he? Nasca-lijnen staan ook nog wel op mijn bucketlist!
    Hele goede jaarwisseling en goed begin van 2013. aan we je daarna weer zien!!

    Dikke knuffel, Jacq

  • 31 December 2012 - 17:46

    Maaike K:

    Hi Ellen,
    Wat een foto's van die mummie's en cool, jij op een sandboard! Ben je ook nog in de vliegtuigjes geweest om de lijnen te zien? Ik hoorde van Rolf dat je bijna een 'kots-spoor' kan zien van alle toeristen voor je ;-)
    Heb je nog lekker gefietst op je tochtje naar de kust? Ik hoop dat je een leuke plek en gezellige mensen om je heen hebt vanavond om op het nieuwe jaar te proosten. Hier in Amsterdam is het knallen al flink begonnen, als ik geen klok had zou je haast denken dat het al 12 uur is. Fijne jaarwisseling en alvast een gelukkig nieuwjaar! En veel plezier op de eilanden!
    Lieve groeten, Maaike

  • 01 Januari 2013 - 14:53

    Ans Michon:

    Hoi Ellen

    Wat een prachtige verhalen joh. Geniet elke keer weer als ik het lees. Wens jou een fantastische eindspurt, nog een leuke boottocht en een behouden vlucht terug. Mooie woorden voor begin 2013 he!
    Lieve groet Ans

  • 01 Januari 2013 - 20:42

    Peter:

    Hoi tante!

    Gelukkig nieuwjaar! Veel geluk, liefde en gezondheid toegewenst van mij en Francis :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Een spontane, ondernemende, bijzonder aardige, leuke vrouw. Daar is er maar één van en dol op fietsen all over the world. Het ultieme vrijheids gevoel is op de fiets daar waar de weg je brengt.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 620
Totaal aantal bezoekers 179367

Voorgaande reizen:

19 April 2022 - 05 Augustus 2022

Ciao Italië

03 December 2019 - 21 Maart 2020

Waar je ook gaat.....

14 Mei 2017 - 22 September 2017

The Great Divide Trail Noord- Amerika en Canada

04 November 2014 - 24 Februari 2015

Twee zien meer dan één!!!!

15 Oktober 2012 - 26 Januari 2013

Zuid-Amerika 2012-2013

28 Oktober 2010 - 23 Februari 2011

Fietsen in China, Laos en Cambodja

26 September 2008 - 23 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: