Colca cañon, Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Ellen Geus - WaarBenJij.nu Colca cañon, Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

Colca cañon, Arequipa

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

14 December 2012 | Peru, Arequipa

Hola, daar is ze weer.
Jullie waren dus benieuwd hoe de cavia smaakte, nou voor mij niet voor herhaling vatbaar. Het was niet vies maar ook niet jammie. En daar lag hij dan opgedient met een peper in zijn bek. Dit was ons afscheidsdiner, Josh en Danika gingen terug naar Australie. Ik ben de volgende dag met een hele luxe bus teruggereden naar Puno. Vandaar met de bus naar Arequipa genomen daar het geen aantrekkelijk weer was, regen en wind en de weg niet heel boeiend was en weinig overnachtings mogelijkheden. Dus de fiets mocht weer in de bus en dat vond hij fijn. Ik vond het minder omdat ik ingeklemd zat tussen het raam en een mevrouw. De dames zijn hier nogal aanwezig, ze zijn bijna net zo breed als ze hoog zijn en met al die rokken en dekens om zijn ze nog steviger. Zelfs ik val in het niets.
Maar goed we hebben de rit weer overleeft en kwam na 6u in Arequipa aan. Fiets opgeladen en naar het oude centrum gefietst, ik kon het nog. Hostel gezocht dat ik aangeraden had gekregen en dat was inderdaad prima. De volgende dag maandag 10 dec. een tour geboekt naar de Colca cañon, postpakketje opgestuurd naar Nederland en naar het museum geweest waar Juanita ten toon gesteld is. Dit is een jong meisje die is geofferd 550 jaar geleden en in 1995 is gevonden in de krater van een vulkaan.
11 dec. 2.40u opstaan want om 3 u word ik opgehaald voor de tour naar de Colca cañon. We gaan zo vroeg omdat we tussen 8 en 10 bij de cruz de condor moeten zijn omdat dan de kans het grootst is om de condors te zien. Als we de pas gepasseert zijn (4900m) heb je een machtig uitzicht over de Colca vallei met in de diepte Chivay, de toegangsweg naar de cañon. Hier ontbijten we eerst en rijden dan door naar het condor uitzichtspunt. En jawel hoor daar zitten en vliegen ze. Het is een machtig mooi gezicht, het valt niet mee om een mooi plaatje te schieten maar het is toch gelukt. We hebben echt mazzel want het weer is goed, warm en dat vinden ze lekker, want dan hebben we veel termiek waarop ze kunnen zweven. Daarna gaan we door naar het vertrekpunt voor de hike. Daar ontmoet ik mijn groepsgenoten, Marie (duitsl), Selina (Ierland), Antoni en Gladies (Fr) en Maybel, onze gids. We dalen eerst 3 uur (6 km) af naar de bodem van de cañon. Ik ben blij dat ik stokken heb gehuurd (uit het jaar 0), maar het is wel prettig voor de knieën. Het pad is niet makkelijk, veel losse stenen en stof en zo nu en dan glij je zo weg, dus oppassen geblazen. Daarna is het nog een uurtje klimmen naar ons eerste hostel. Na de lunche ploffen we op bed en slapen tot 18 u om vervolgens weer te eten en weer in bed te eindigen. De volgende dag gaan we rond 7.30 oppad en doen het rustig aan. Het pad is op en neer en nog meer op en we komen door een paar dorpjes. We bezoeken een boertje die op een prachtige stek woont en veel fruit, groenten en kruiden verbouwd en verteld daarover. Hij opend ook even zijn bijenkorf met honderden bijen zonder enige bescherming. Daarna gaan we naar ons tweede onderkomen, de OASE. We hebben een prachtig uitzicht op deze plek maar moeten er nog wel naar afdalen. Het zwembad lonkt in de diepte. Maar na deze afdaling worden we dan ook ontvangen in ons eigen paradijs en duiken meteen het zwembad in, heerlijk. De rest van de middag relexen en Marie en ik spelen wat volleybal met een lekke bal.
De volgende dag is het wederom vroeg op, 4.45u en een kwartier later beginnen we aan onze 3 u durende klim de cañon uit.Het weer is goed en we lopen gelukkig in de schaduw van de berg. Het klimmen gaat me toch beter af en de knieën vinden dit ook fijner. We doen er 2.5 u over en dan is het weer vlak naar Cabanaconde waar we het ontbijt hebben. Vervolgens gaan we weer in het busje en komen weer langs de condors, maar helaas zijn ze er niet. Het is nu bewolkt en er is een koude wind en daar houden ze niet van. We rijden door naar Maca voor een toeristen stop en daarna naar nog een uitzichtspunt waar we prachtig de terrassen kunnen zien. Dan door naar de hotsprings voor een heerlijk bad en als we daar zijn begint het te regenen, maar dat is hier niet erg. We gebruiken de lunche in Chivay en rijden dan terug naar Arequipa. Onderweg stoppen we nog een keer om Lama´s, alpaca´s en vicuña´s te spotten. (3 van de 4 lama soorten) De stop op 4900m om de vulkanen te kunnen zien slaan we over omdat het helemaal dicht zit. Jammer, maar je kan niet altijd mazzel hebben en dat heb ik tot nu toe wel steeds gehad met al mijn tripjes. Rond 17u zijn we terug in Arequipa en ga terug naar m´n hostel. Eten ´s avonds nog met z´n drieën en plof moe in mijn bed. Vanmorgen de citytoer gedaan, maar die viel een beetje tegen.
Morgen ga ik weer fietsen richting de kust. Jullie horen later weer van me.
Saludes, Ellen

Zus, gefeliciteerd met je verjaardag morgen (15e)
Ellen Boots en Trudi ook gefeliciteerd en alle andere die in dec jarig zijn.

  • 14 December 2012 - 21:25

    Renate:

    Hoi, Lieve El,

    Ben ik nu de eerste die reageert? Weer een te gek verhaal....maken niet veel mensen mee allemaal wat jij nu weer meemaakt.
    Smul van je verhaal....jij niet van die cavia begrijp ik....moet er niet aan denken...doet me denken aan die zwarte eieren in Thailand....bah......
    Mylene komt morgen aan in Dominica en ze heeft het goed naar de zin...hebben ook al van alles gezien mn natuurlijk vliegende vissen, dolfijnen en walvissen.
    Morgen kerstinkopen doen want dat staat weer voor de deur...
    Nou tot horens!! En geniet er nog even van! Dikke kus van J en mij.

  • 14 December 2012 - 21:26

    Renate:

    Reageert - t!!

  • 14 December 2012 - 21:37

    Marjan:

    Hey Ellen,

    Heerlijk om steeds je verhalen te lezen! Wat een geweldige ervaring omdat allemaal mee te mogen maken! Na zo'n reis ben je aan vakantie toe!
    Lekker genieten van alles dan hebben wij wat te lezen!
    Groetjes Marjan Zuidhoek

  • 14 December 2012 - 21:39

    Rina :

    Hoi Ellen, Echt leuk om je reisverhalen te lezen! Gr. Rina

  • 14 December 2012 - 22:40

    Ineke:

    Hoi El,

    fijn dat je weer zo'n mooie tocht had! Zo te horen(lezen) ook wel pittig voor je oude knietjes,
    ze hebben wel weer wat rust verdiend! Je moet tenslotte ook nog fietsen!
    Genoten van je verhaal en de prachtige foto's.
    Liefs Ineke

  • 15 December 2012 - 08:12

    Jet De Veer:

    Echt wat een super mooie foto,s van die prachtige condors, ik begin toch een klein beetje jalours op jou te worden.
    Nee hoor, das een grapje geniet nog maar veel meer en maak ons deelgenoot van je reis, met verhalen en foto,s. Groetjes vanuit een regenachtig nederland!!

  • 15 December 2012 - 10:00

    Gretha Postma:

    Hoi Ellen,

    Gefeliciteerd met je zus, jullie zijn wel uithuizig hé. Wij genieten weer van je verhalen en foto's en blijven je volgen. Het is hier natuurlijk vergeleken wat jij allemaal doet en meemaakt maar saai, op een gestrande bultrug op de razende bol bij Texel na. Een iets zwaarder exemplaar (20 ton) dan die vliegende condors daar. Veel groeten en een goede kerst en nieuw jaar. Kus Gretha en Hans

  • 15 December 2012 - 11:09

    Trudi:

    Zo praten we met elkaar op skype afgelopen week (nog voor je trip naar de condors) en zo ben je weer toe aan je fietstocht richting de kust, wat gaat de tijd snel!, Prachtige foto El van de condor die net opvliegt (mmmmh opvliegt zeg ik dat wel goed?) Hier gaat alles goed, bedankt voor je felicitatie, morgen weer een jaartje erbij! Wel lekker genieten ik hoop dat je een leuk hotelletje met daarbij een mooi strandje aantreft om daar de Kerst door te gaan brengen! Take care en groetjes van Trudi (en Jan vanuit Aberdeen)

  • 15 December 2012 - 19:23

    Marja :

    Hoi Ellen,
    wat weer een herkenbaar verhaal. Ook ik was daar !!. Bij het lezen van je verslag ben ik ook weer even terug in Peru. Maarree... ik heb geen cavia gegeten... daar begon ik niet aan. Zoals je schrijft heb je regelmatig mazzel met het weer, niet onbelangrijk bij het maken van dergelijke tripjes. De foto van de machupicchu is erg mooi, en zeer herkenbaar, hangt ook bij mij in huis. Straks bij terugkomst de fotoboeken maar eens naast elkaar gaan leggen. Geniet verder van je trip. Groet Marja

  • 15 December 2012 - 23:13

    Monique:

    Ha die Ellen,

    Het staat allemaal weer bol van de avonturen, fantastisch. Dapper hoor van die cavia. Mooie foto's ook maar al met al doe ik het je niet na. Dat vroege opstaan lijkt niet zozeer vakantieachtig maar is wel voor het goede doel, maar toch het blijft midden in de nacht.
    Nog heel veel goeds met het vervolg, lekker fietsen, lopen en genieten.
    Groetjes,
    Monique

  • 16 December 2012 - 12:09

    Annette:

    Lieve Ellen,
    Prachtige foto van de vliegende condor, wat een spanwijdte, het is al indrukwekkend om zo op de foto te zien! Fijn dat djouw knieën het goed doen, je zult wel een bereconditie opbouwen daar, hoogte training etc.
    Hier staat de kerstboom sinds gisteren, nog een weekje en dan gaan we naar Frankrijk naar de sneeuw. Sneeuwcondities beloven goed te zijn daar.
    liefs van ons allemaal, Annette

  • 16 December 2012 - 16:42

    Marianne:

    hoi ellen, ik snap niet dat je de cavia niet zo lekker vond!. ja, het ziet er gek uit he?. Anton had destijds ook een grote mond dat hij hem zou eten, maar toen de dame het beestje met een hakblok het hoofd had platgeslagen en hij hem op zijn bord kreeg, wilde hij het niet. die tandjes zie je ook zo zitten he/. ik vond het een beetje vettig smaken. ja, in vallei hebben we toen ook de condors gezien, echt pracht beesten. mooie foto's heb je van ze, echt geweldig!! ga zo door... X marianne

  • 16 December 2012 - 22:31

    Ellen:

    hoi Ellen, dank voor je felicitatie, je bent de eerste...
    prachtig je foto/s Hoe groot is de spanwijdte van deze prachtige condors....
    we genieten weer....

    liefs

  • 17 December 2012 - 15:22

    Nanny:

    hoi Ellen hier wat uit Alphen aan den Rijn het gaat goed daar he ik heb je foto´s gezien het is daar wel heel mooi vond je de cavia niet lekker ik kan er ook niets bij voor stellen ik neen me petje voor je af dat jij dat zo maar doet. maar hoe lang ben je nu al weg het is bijna kerst dus ik hoop dat je toch een leuke kerst en Nieuwjaar daar heb ik drink een borrel op je veel liefs Nanny en Lude xx

  • 17 December 2012 - 15:22

    Nanny:

    hoi Ellen hier wat uit Alphen aan den Rijn het gaat goed daar he ik heb je foto´s gezien het is daar wel heel mooi vond je de cavia niet lekker ik kan er ook niets bij voor stellen ik neen me petje voor je af dat jij dat zo maar doet. maar hoe lang ben je nu al weg het is bijna kerst dus ik hoop dat je toch een leuke kerst en Nieuwjaar daar heb ik drink een borrel op je veel liefs Nanny en Lude xx

  • 17 December 2012 - 19:02

    Maaike En Bram:

    Met een beetje goeie saus vinden wij de cavia smaken naar stugge kip haha!
    Het ziet er gewoon niet uit en smaakt niet speciaal hè?! Super die condors en het klinkt als een leuke hike! Tot snel skypes, dikke x bram en Maaike

  • 21 December 2012 - 20:30

    Janny En Teun:

    Ellen,
    We reageren niet zo vaak, maar dat neemt niet weg dat we heel erg genieten van je prachtige reisverhalen. Ik print ze zelfs uit (ja, ik weet het: we zijn nog van voor de oorlog) ook al om ze aan de jongste kleindochter te laten zien, die ook op een aantal plaatsen is geweest die in jouw verhalen voorkomen.
    We wensen je fijne kerstdagen en een heel goed 2013 toe!
    Groeten, Janny en Teun

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Een spontane, ondernemende, bijzonder aardige, leuke vrouw. Daar is er maar één van en dol op fietsen all over the world. Het ultieme vrijheids gevoel is op de fiets daar waar de weg je brengt.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 649
Totaal aantal bezoekers 179604

Voorgaande reizen:

19 April 2022 - 05 Augustus 2022

Ciao Italië

03 December 2019 - 21 Maart 2020

Waar je ook gaat.....

14 Mei 2017 - 22 September 2017

The Great Divide Trail Noord- Amerika en Canada

04 November 2014 - 24 Februari 2015

Twee zien meer dan één!!!!

15 Oktober 2012 - 26 Januari 2013

Zuid-Amerika 2012-2013

28 Oktober 2010 - 23 Februari 2011

Fietsen in China, Laos en Cambodja

26 September 2008 - 23 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: