Pampa en Jungle (rainforest) - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Ellen Geus - WaarBenJij.nu Pampa en Jungle (rainforest) - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

Pampa en Jungle (rainforest)

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

21 November 2012 | Bolivia, Uyuni

Hola, wat een geweldige week heb ik achter de rug en wat was het heerlijk rustig met alleen de geluiden uit de jungle en geen verkeer.

Om 5u stond de taxi klaar en nog geen half uur later stond ik op het vliegveld militar van Tam. Alles gaat lekker primitief en controle is er weinig. Is ook niet interessant voor zo´n klein vluchtje. Na 50 min zijn we in Rurrenabaque. Daar begint het al goed, want de auto waarmee we naar de Pampa gaan start niet, gelukkig was dit geen voorbode voor de rest van de trip. Na een andere accu gehaald te hebben en daarmee de auto gestart, liep de tocht verder goed. We hobbelen 3 u in de auto over een stoffige weg richting de Pampa en zien onderweg een luiaard, redelijk bijzonder. We zijn met zo´n 3en, ik kende de meiden van de death road, en dat is wel fijn voor de uitstapjes. De Balatours lodge is geweldig en worden ontvangen met een drankje en daarna naar de kamers, prive met badroom, helemaal goed.
´S middags meteen de eerste boodtocht, een houten kano met stoelen, zit goed. We zien kaaimannen van diverse afmetingen, schildpadden, capibara´s, pink dolphins, apen en diverse vogelsoorten groot en klein, echt geweldig. Het is smoorheet want je bent weer een stuk lager en het zweet loopt net zo hard uit je lijf als dat je er vocht in giet. Koud douchen help 5 sec.. Als ik ´s avonds mijn tanden sta te poetsen en m´n mond leeg spuug komt er een kikker uit de afvoer, ook goede nacht.
Om half 7 word ik gewekt door een of andere zot die het bos loopt aan te vegen, dat is hier gewoon. Als ik een kuch geluid maak en hola roep, stopt hij en maakt verontschuldigingen. Na het ontbijt, stoom opwaarts en ook nu weer hele fam Capibara´s, black kaaiman en andere kaaimannen en vrouwen, schilpadden die polonaise lopen en pink dolphins die zich moeilijk laten fotograveren. Je kijkt je ogen uit, werkelijk fantastisch. Na de lunche en siësta gaan we vissen met redmeat op pyranjas. Ik vang er 6 en een aal. wat hebben ze lekkere scherpe tanden. Tijdens de avondtocht zien we vele paren kaaimanogen net boven het wateroppervlak en vuurvliegjes in de bomen, net Kerstlichtjes.
De volgende dag gaan we voor een anaconda-hike, helaas er staat te weinig water in de poeletjes in het achterland. Ook is het hier zo heet dat we besluiten terug te gaan en nog een stuk door het bos lopen. Daar zien we nog een spidermonkey (zwart met hele lange armen en benen), mooie grote vlinders en andere insekten. In de namiddag terug naar Rurrenabaque. Daar een nachtje in een hotel en de volgende dag met Chalalantours naar de jungle. We zijn met z´n vieren, Yad (gids en spreekt een beetje Ned, heeft Ned vriendin en is in All you need is love geweest) en een brits stel, zij gaan maar voor 2 nachten en daarna ben ik alleen met de gids. Helemaal goed want dan zie je veel meer en is het rustiger. Het is 5 u varen en daar de rivier laag is moet er zeer secuur gevaren worden, maar de bootmannen kunnen de rivier perfect lezen. We varen over de Beni en Tuichi river.Na aankomst op land is het nog een half uur lopen naar de lodge, maar dan ben je ook midden in de jungle. Ook hier weer een geweldig ontvangst, iedereen is zeer vriendelijk en behulpzaam. M´n kamer is wederom prive en hoef mijn badkamer niet te delen omdat er geen andere zijn aan mijn kant. De lodge ligt in het Madidi Nat Park aan lake Chalalan. Na de lunch maken we een korte wandeling en dan met een kano terug naar de lodge. Maar wat zien we al veel en verteld Yad over het regenwoud en de diverse bomen en hun medische bijdrage. We zien 3 soorten apen, Red hawlermonkey, brown capucinmonkey en yellow squirrelmonkey. vogels (hoatzin is een 20 sec kan ik vliegen vogel want ik eet te veel bladeren ook wel cowbird, heeft 4 magen en kan rumineren met als een koe) Het is een feest om naar te kijken en te zien hoe de kleine apen door de bomen springen, slingeren, spelen, stoeien en glijden.
Na het eten gaan we op nachttocht. Als ik mijn trapje af loop is mijn eerste confrontatie met de tarantula daar. De schrik van m´n leven en sprint de trap weer op, haal mijn fototoestel en weer terug. Hij zit er nog en neem een foto op gepaste afstand. Dan zeer opgewonden naar de staf met mijn verhaal, maar die worden hier niet warm of koud van want het is vrij normaal hier. Ja natuurlijk, beetje naïef van mij in m´n enthousiastme. De gids weet pricies waar ze zitten en op die wandeling zien we er nog diverse en ook kikkers en andere spinsoorten. Ik loop alleen maar naar beneden te kijken of er niets op m´n pad loopt het is nog even wennen zo in het donker.
De volgende morgen gaan het britse koppel weg en zijn er 4 anderen, maar die hebben een andere gids. Dus nu alleen met Yad oppad. Hij weet zo veel van de jugle en gespecialiseerd in vogels. En zo gaan we steeds oppad in de ochtend, 3 a 4 uur, dan lunche en siësta, in de namiddag weer een tripje lopend of met de kano en na het avondeten een nightwalk. Echt geweldig. Wat we zoal zien, de apen, kikkers, spinnen, wilde varkens,vele soorten paddestoelen, toekan´s, ara´s, vruchten wel of niet door dieren aangevreten, plantensoorten, varens, giga bomen, bloemen. Kortom te veel om op te noemen. En als je dan ´s avonds in je bed ligt onder de klamboe en je hoort alleen de geluiden van de jungle dan mag je je zelf toch wel een geluksvogel noemen dat je dit mag meemaken. Bang voor de tarantula ben ik niet meer mits gepaste afstand,maar heb zelfs met Mara gespeelt, heb haar zo genoemd omdat ze voor mijn cabin haar hol heeft. Toch is het opletten geblazen als je ´s nachts naar de wc moet, goed schijnen met de lantaarn, niet zomaar iets beet pakken, eerst goed kijken en ook met het aantrekken van je schoenen. Tijdens wandelingen ook niet zomaar aan een boom of tak vasthouden want er kunnen stekels of andere haakjes aangroeien die soms giftig zijn. Maar alles wend en wordt de jungle steeds interessanter. Zit inmiddels wel aardig onder de insektebeten ondanks de lange mouwen en lange broek met sokken over de pijpen en veel deedgebruik. Ben ook al een week aan de diaree, heb de bijsluiter van de malarone gelezen en jawel dat is de boosdoener. Ben er onmiddelijk mee gestopt daar er ook geen malaria is hier. Ook nog op 2 prachtige uitkijkpunten geweest zodat je over de jungle uit kan kijken, prachtig al die diverse soorten boomtoppen. Heb ook nog een dag regen gehad, maar dat hoort bij het rainforest en heeft ook zo zijn scharmes, regenkleedje aan en gaan. Kortom het was een geweldige ervaring. Op de terugweg nog een tapir gezien, die aan het badderen was. Alleen vond hij het niet zo leuk dat wij er waren en raakte lichtelijk in paniek en tenslotte kon hij de buch weer in vluchten. Terug in Rur. blijkt mijn vlucht omgezet te zijn omdat tam niet heeft gevlogen de laatste 2 dagen. Ga nu met amazonas, maar als het vliegjtuig is geland heeft het een lekke band en er is even geen andere. Ze landen gewoon op gras nl. Dus wachten bijna 2.5 u en gelukkig heeft een ander vliegtuig uit La Paz en andere band meegenomen en konden we weg na montage.
Nu weer terug in La Paz, was weer even wennen aan die drukte. Hoewel het vandaag nat. koppenteldag is en iedereen binnnen moet blijven. Er is geen verkeer en alles is dicht, heel bizar voor zo´n drukke stad. Je zien alleen de tellers op straat en politie op motoren die toezicht op het straatverbod houden. Echt bizar. Ik word ook geteld en moet een formulier invullen.
Nou dit was het weer, vrijdag ga ik weer met de fiets oppad richting Cococabana. Dus vandaar mijn volgende bericht denk ik. Geniet van de foto´s, hebben jullie een beetje een indruk van hoe het was.
Hasta luego, Ellen

Wendy Moerland:

Prachtige foto's Ellen! Gaaf! Geniet van je verdere reis (dat komt volgens mij wel goed)!!

• 21 November 2012 - 17:25

Wendy Moerland:

Waarom plaatst ie m'n reactie nou 4x???????? :-)

• 21 November 2012 - 18:08

Lianne:

Mooie plaatjes, geeft beeld bij je verhaal.

• 21 November 2012 - 18:32

Marie-jose:

you have been in paradise, wat een prachtige foto's. Alleen die spin he.........moedig om voor haar
    hol te slapen.

• 21 November 2012 - 18:47

W&W:

Hoi Ellen - je prachtige foto's vertellen eigenlijk het verhaal dat je schrijft. Kan me voorstellen dat dit zo overweldigend is, dat een verslag zonder foto's niet volstaat. Heel mooi. Hebben er wederom van genoten.

• 21 November 2012 - 18:48

Ineke:

Heey Ellen,

Wat een bijzondere tocht door de jungle , als ik deze dieren wil zien ga ik gewoon naar de dierentuin!! Veel dichterbij!!
    Op deze manier kom je wel van je spinnenangst af zeker met deze knoepers bij je in de buurt. Brrrrrrrrr!
    Zo te horen heb je het prima naar je zin, er zit een goede 'klank' in je verhaal, heerlijk voor je!
    Groetjes van ons allemaal.

• 21 November 2012 - 19:14

Bert:

Hey tarzan,
    wat een gave trip is dat geweest zeg,en wat een mooie foto's.
    Zo'n jungle is toch wel super mooi,vooral al die dieren die je ziet.
    Je bent weer een ervaring rijker.
    Ik hoop je morgen weer te spreken,als je weer buiten mag komen.

Gr

• 21 November 2012 - 19:18

Berna:

Hoi Ellen, wat een avontuur en wat een prachtige foto's heb je gemaakt. Ik begrijp dat je er soms een beetje stil van kan worden en het supermooi is om mee te maken. Ga vooral verder met genieten van je reis.
    Groet van mij, (en de familie natuurlijk

• 21 November 2012 - 20:43

Anneke:

ha zus, wat een fantastische ervaring heb je weer in the pocket!! geniet en tot de volgende prachtige foto's!! kus van jezus

• 21 November 2012 - 20:43

Anneke:

• 21 November 2012 - 20:47

Thea:

Hoi Ellen, je bent niet alleen een "tarzan" op de fiets, maar je schrijft zulke mooie email verslagen,
    dat wij het in Zoeterwoude "voor ons zien" wat jij daar allemaal in de jungle beleeft.
    Bedankt hiervoor.
    Groetjes en tot mails.

Denise:

Wat heerlijk om je verhalen te lezen, net alsof we er zelf bijzijn! Blijf genieten! Groetjes uit Utrecht!

Denise:

Ellen:

Hoi Ellen, onvoorstelbaar dat je al deze dieren echt gezienhebt..... heb je de spin zelf platgesl...... of deed hij het nog. Prachtig verslag en geweldige foto's. Ik heb vandaag gewoon getennist en ben lekker naar de kapper geweest.... we zijn in volle verwachting van de verjaardag van de Sint....
    liefs uit Akersloot

• 21 November 2012 - 21:32

Rodrigo:

Ik kap ermee! Met dat lezen en foto's van jou bekijken. Word er zó jaloers van ...... ;-)

• 21 November 2012 - 22:47

Boudewijn:

Ha die El, zelfs in de jungle nog gelakte nagels? Word je ook vervoerd in een auto met AA kenteken? Ik heb nieuwe diersoorten ontdekt op jouw foto's ...

• 22 November 2012 - 09:34

Randi En Albert:

!Hola Ellen!

Als dat geen genieten is dan weten wij het niet meer...vakantie in optima forma! Je begrijpt dat je verhaal en wederwaardigheden aldaar ons bekend in de oren klinken; door jouw enthousiast verslag worden we er zelf ook weer op een fantastische manier aan herinnerd, ga zo door!!!, we kijken uit naar je vervolg-activiteiten.

Abrasos,

Randi y Albert(h)

• 22 November 2012 - 10:58

Maaike:

Wow yo! Wat een avontuur, heb de mazzel dat ik een beetje ook die ervaring heb maar toch blijven de foto s elke keer weer jaloers makend! Zo mooi wat een super trip. En ja die foto van die groene kikker heb je natuurlijk uit een boekje van national geogaphic gepikt want die is echt te vet!!,

Geniet meer weer lekker verder en hopelijk tot snel spreeks! X
    X ook van Tiny!

• 22 November 2012 - 12:31

Urmi:

Hoi Ellen, Wat geweldig allemaal om mee te maken.
    Ik wil ook wel een tijdje naar de jungle! Maar dat zit er niet in want ik ben net terug
    uit Egypte, gesnorkeld en Sophie heeft gedoken. De onderwaterwereld is daar zo mooi!
    Geniet van Cococabana, xx

• 22 November 2012 - 14:46

Greet:

Geweldig weer zo'n spannend reisverhaal te horen. Ik beleef dit soort dingen alleen voor de t.v..
    Wij ontvangen ook vacantie-verhalen van mijn zus en zwager, die een geweldige rondreis maken door Marokko. Heel lang geleden waren wij daar ook. Fotoboek erop nageslagen maar de foto's zijn verkleurd en van veel mindere kwaliteit dan die je nu met je toestel maakt.
    Zondag, 2 december vieren we Sint in Zutphen. Ik ben nog niet klaar met mijn cadeautjes. De echte Sint komt op bezoek. We vieren het 's middags met 4 kinderen, waarvan één van 3, dus spanning, één lijkt begin van twijfel, één echt twijfelend en de oudste is daar echt overheen. Jouw berichten zijn erlke keer zo verrassend, blij met het levensteken, je verhaal en de mooie foto's. Dankjewel. Alle goeds, blijf nog even genieten en dan een behouden thuiskomst. Het is hier echt wel een beetje koud. Zal een groot verschil voor je zijn. Greet

• 22 November 2012 - 15:44

Renate:

Hi Jane!

Bert volgens mij is El een meissie! Wat een stoere verhalen weer! Knap van je zo in de jungle! Te gekke foto's!
    Tot horens! Zet Skype aan! Lig weer eens ziek in bed!
    Dikke kus ook van Jeroen.

• 22 November 2012 - 19:40

Mieke:

he ellen,l de spin moet wel heel spannend voor je zijn kijk vooral je tassen goed na deze kanjer wil je daar mooi laten. ff over gerard en oma; gerard gaat goed heb van de week fotos gezien van voor en na de chemo zie enorme vooruitgang.nu zie je ook dat he allemaal wel heel ernstig was.oma gaat ook redelijk ze is blij met de thuiszorg (ik ook) het zijn prima meiden en we hebben goed contact over het wel en wee
    de gehoorapp. liggen lekker in de kast de de vollume knop gaat op de hoogste stand.buiten horen we al wat ze volgt op tv. vorige week de tent opgehaald uit belgie,alles weer in de winterstand achter gelaten.
    de muizen doen wel vreselijk hun best om in de caravan te gaan overwinteren ik hoop dat we het muis proof hebben achter gelaten. we genieten weer van je verhalen en je mooie fotos
    tot volgende keer groet uit oosthuizen!

• 22 November 2012 - 20:00

Lida:

Hoi Jane,
    Je hebt het weer helemaal naar je zin he? Leuk om te lezen en te kijken! Laatste keer in Thailand ging ik ook mee met een nachtwandeling.....bij de eerste stop keken de begeleiders onder een bladerenpak. lag een kleine slang. Ik keerde meteen rechtsom terug naar de hutten en ben echt niet meegegaan. Was echter het enige bijzondere wat ze gezien hadden. Herken je reactie op de spin.
    Het is hier al aardig herfst en af en toe een beetje winters gevoel. Morgen weer schaatsen en op koor zijn wij al met kerstliederen in de weer. Vanavond mijn stemlijst voor de top 2000 gepost....wordt weer uitgezonden tussen kerst en nieuwjaar. Lekker luisteren.
    Liefs van mij

• 25 November 2012 - 08:46

W&W:

Nog even het volgende n.a.v. ons telefoongesprek. Wij waren eens in de binnenlanden van Sulawesi in een armoedig resort dat ook niet al te schoon was. Voor het slapen gaan nog even naar het toilet. En ja hoor, daar zat een heeeeele grote zwarte spin met grote harige poten in de hoek van het mandihok (badkamer) naar mij te staren. Heel voorzichtig ben ik het mandihok uitgeslopen en als een speer, met mijn onderbroek op mijn hielen, hulp gaan halen. Met z'n allen terug naar het mandihok en iedereen viel om van het lachen, behalve ik. Niets aan de hand dus. Een van de vele spinnensoorten die daar voorkomen.
    Roze dolfijnen komen zowel voor in zoet als in zout water. De populaties in zoet water zijn gering in aantal en en sommige worden met uitsterven bedreigd. Op de Mahakan rivier in Indonesië hebben wij geprobeerd ze te zien, maar ze waren zo schuw, dat wij wel de plek hebben gevonden (veel beweging in het water), maar de dolfijnen lieten zich niet zien. Enige tijd daarvoor waren er twee gevangen en naar de dierentuin overgebracht, waar ze korte tijd later zijn overleden. Zodra ze maar het gepuf van een buitenboordmotor horen, verdwijnen ze. In de tachtiger jaren van de vorige eeuw leefden er nog zo ongeveer 40 exemplaren. Daar moet je dan vooral op gaan jagen en gevangen nemen .............
    In Thailand in de omgeving van Khanom, dit ligt in Nakhon si Thammarat dichtbij Surat thani, leven ook roze dolfijnen (zout water).

• 25 November 2012 - 21:20

Trudi:

Hola jungleprincess, alweer een prachtig verhaal en wat ben je ontzettend stoer brrrr ik moet er niet aan denken aan al die spinnen en al dat andere kruipende gedierte mijn haren staan recht overeind! Hier is alles goed, we hebben vandaag de eerste najaarsstorm gehad (windkracht 9) lekker wezen uitwaaien met Jan op de Boulevard en een gratid scrupje! Wel ik zie je volgende verhaal tegemoet en ik zal kijken of je op skype zit! Take care Trudi en Jan

• 26 November 2012 - 22:39

Marja:

Hoi ellen,
    weer een super stoer verslag van een super stoere trip.
    Een onvergetelijke ervaring moet dit geweest zijn.
    Op naar het volgende verslag.
    Groet Marja

• 27 November 2012 - 15:22

Marianne:

Hoi Ellen, hartstikke leuk om je verhaal te lezen. Ik herken veel, maar jij hebt daar wel hele mooie dieren gezien!. Het lijkt wel of de schildpadden speciaal in een rijtje gaan voor jou...echt super goed!. kijk uit voor de kikkers, die zijn echt giftig hoor...