zoutvlakte,Uyuni - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Ellen Geus - WaarBenJij.nu zoutvlakte,Uyuni - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

zoutvlakte,Uyuni

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

03 November 2012 | Bolivia, Uyuni

Hola, daar ben ik weer.

De 3-daagse toer is fantastisch geweest. Woensdagmorgen vertrekken we rond 10.30 naar de Salar de Uyuni. M´n spullen en fiets blijven in het hotel achter. De groep bestaat uit 4 jonge gasten uit Canada/Australie en 1 vreemde eend uit NY, wel aardig maar eigenaardig. Eerst gaan we langs het treinkerkhof even buiten Uyuni. Eén grote hoop oud ijzer op een rij, gek gezicht zo in omgeving van zand. Daarna door naar het Salt hotel, vlak voordat je de vlakte op gaat. Helemaal gemaakt van zoutblokken. Omdat er geen jodium aan dit zout is toegevoegd, wordt het ook niet nat. Dan door naar het cactus-eiland waar we ook de lunche gebruiken. Het is wel een enorme toeristische bedoening, maar ja als je wat wilt zien dan is dat niet anders. De cactussen die hier groeien zijn enorm, heel gek zo midden op de vlakte. We vervolgen onze weg richting ons eerste onderkomen in Chuvica, maar voor we daar zijn maken we eerst een hele serie foto´s op de zoutvlakte. (of het gaat lukken dit nu bij het verhaal te zetten is afwachten) Ze zijn heel leuk geworden. In het onderkomen is ook alles van zout, zelfs de tafels, stoelen en bedden.

De volgende dag gaan we naar een prachtig uitzichtpunt op een semi actieve vulkaan de Ollague. Prachtig gezicht tegen de helder blauwe lucht. Als we hier weer weg rijden komen we in het zand vast te zitten met de jeep. Gelukkig zijn er nog vele andere jeeps en met wat hulp van vele anderen lukt het na 15 min om los te komen. Hele opluchting want het is hier best heet. We zitten tenslotte in de woestijn (Siloli) Daarna gaat we langs diverse lagunes, de één nog mooier dan de ander en bewoond door vele pelikanen. (laguna Cañapa, Edionda,Honda en Colarado) Deze laatste is werkelijk adembenemend mooi, rood gekleurd door een bepaald soort alg in combinatie met de wind. Komen nog een fietser tegen en ben onder de indruk, hier zo in de middle of nowhere met alleen maar zand en hitte. We passeren een rotspartij waar buchatchas (een konijnsoort met een krulstaart) zitten. Dan is er ook nog de boom van steen, gevormd door wind en erosie. We slapen in een shelter, wat erg basic is en dus ook koud ´s avonds.

We vertrekken de volgende dag al om 5u, dus wat nou vakantie, het is gewoon zwaar afzien in de kou. We rijden eerst langs de Geyser Sol de Mañana. Stoom spuit en modder prutteld in de aarde. Daarna naar de Agua Termales de Polgues, een heelijk warm bad wacht hier op ons en natuurlijk even lekker badderen in dit 38 graden warme bad in een prachtig decor. Na een uur gaan we weer verder en vertrekken naar Laguna Verde. En jawel, dit water ziet groen. Het is allemaal zo indrukwekkend mooi wat landschap betreft, bijna niet te beschrijven zo mooi. Hierna gaan we weer richting Uyuni en ik blijf me vergapen aan de uitzichten die steeds weer veranderen. We zien een pasgeboren lamababy, net een para uur oud, die probeert om te gaan staan. Heel schatig zo´n wollig beestje. Rond 15.30 zijn we weer terug in Uyuni en zo´n 1000km rond getrokken. Ben wel blij dat ik dit gezien heb met de auto, want dit zou voor mij op de fiets te heftig zijn, zeker alléén.

´s Avonds eet ik nog met de 4 jonge gasten (meneer eigenaardig hebben we onderweg achtergelaten, hij ging naar Chili) voordat zij met de bus naar La Paz vertrekken. Het was een schitterende tocht.

Vanmogen nog met een stel Franse fietsers staan praten en wat info uitgewisseld over de weg die ik nog ga afleggen, altijd prettig dat je een beetje weet wat je te wachten staat. Morgen ga ik verder in de richting van Oruro, dus het volgende verslag zal daar wel vandaan komen. Ik heb het gevoel dat ik wat lekkerder in mijn vel zit en het zeker gaat lukken daar op de fiets aan te komen. Ga zo nog wat eten inkopen en vooral water en dan ben ik er weer helemaal klaar voor.

Peter: beterschap, blij te horen dat het weer goed gaat.

Alle jarige van de afgelopen dagen, gefeliciteerd.

Hoop dat de foto´s plaatsen gaat lukken en anders de volgende keer.



Tot horens, knuffel, Ellen

  • 03 November 2012 - 21:01

    Bert:

    Hola carino, Blij dat ik je net weer even gesproken heb.Als ik hoor wat je allemaal weer beleeft heb de laatste dagen,dan besef ik weer wat voor saai leven wij hier thuis hebben.Ik ga snel weer een nieuw avontuur in elkaar draaien.
    Dat je Oruro fietsend haalt,daar twijfel ik niet aan,en zo niet dan niet.Niks moet,alles mag.

    Beso grande.

  • 03 November 2012 - 23:00

    Erik:

    Hey tante,

    Altijd leuk als er 'eigenaardige' mensen zijn, dan weet je weer dat niet iedereen hetzelfde is :)
    Ik heb vandaag h&h geholpen met verhuizen naar A'dam. Heel mooi (net niet) grachtenpand.
    Veel seplier in de tin- en zilvermijn stad!

    Groeten Erik en Nicky

  • 04 November 2012 - 08:07

    W&W:

    Sawadee Krab Ellen,

    Ik word helemaal enthousiast bij het lezen van je verslag, voor over de zoutvlakte. Prachtig, zou dat zelf ook graag zien. Ben heel nieuwsgierig naar de foto's. Kan me heel goed voorstellen dat je onder de indruk bent. Ook goed te horen dat je je beter in je vel gaat voelen.

    Wil is aan zijn oog geopereerd; de operatie is goed geslaagd. Hij is nu weer thuis en herstellende.
    Warda gaat binnenkort met Aaf naar een tuincentrum om de Kerstsfeer op te snuiven.
    In Holland is de eerste sneeuw gevallen, maar de temperaturen zijn inmiddels weer opgelopen. Hoor over veel wind en regen.

    สวัสดี คุณเอแลน สบายดีมั้ยครับ เที่ยวให้สนุก (How are you and enjoy your trip) Wiwat.

    Houd je goed en knuffels van ons,
    W&W


  • 04 November 2012 - 09:14

    Renate En Jeroen:

    Hallo daar in het verre westen!
    Onder de indruk van je avontuur! Goed dat je het niet op de fiets heb gedaan, weet niet of je dan net zo enthousiast was geweest! Ik had niet anders verwacht van jou dat je je steeds lekkerder gaat voelen! Je hebt altijd ff tijd nodig om van het snelle leven hier los te komen!
    Ben benieuwd naar de rest van je avonturen!
    Dikke knuffel van ons!

  • 04 November 2012 - 12:11

    Agnes Den Elsen:

    het gaat goed zo ellen geniet van alles een prachtig verslag we volgen je op de fiets gr.otto agnes

  • 04 November 2012 - 12:19

    Lenie :

    Dag lieve Ellen,

    Mens, wát heb ik een bewondering voor je!! Heb zelf ooit het genoegen gehad om de zoutvlaktes in Chili te bewandelen; en weet hoe zwaar het voelt om je op die hoogte te bewegen. En jij doet dat op je fiets! Gelukkig kun je je eigen tempo aanhouden en je grenzen bewaken. Heel goed! Want je hart zo op hol laten slaan lijkt me heftig. Zeker als je nog wel een heel aantal kilometers hebt af te leggen.
    Prachtig avontuur weer Ellen! Alle goeds!
    Zoen van Frits en Lenie

  • 04 November 2012 - 19:22

    Jet De Veer ( Moeder Can Bram) :

    Mooi om je zo tevolgen,op je stoere tocht. Zet hem op goede reis verder!

  • 04 November 2012 - 22:34

    Lida Beumer:

    Hoi Ellen, Fijn dat je je wat beter in je vel voelt. Gun ik je van harte!!!! Volgens mij begin je je (ondanks de extreme omstandigheden daar) wat 'thuis' te voelen. Ik hoop (en weet het wel zeker) dat je langzaamaan je weg weer zult vinden.
    Vanavond in een boerenschuur in Zunderdorp (Boergondineren) 2 mensen uit Akersloot gesproken. Zij kennen jou niet, hebben wel van de Geus gehoord. Zijn net in de 40 en komen niet helemaal daar vandaan. Leuk om dan toch weet te hebben van Akersloot. Ook veel raakvlakken in Alkmaar en omstreken. Ook hier kun je bijzondere mensen ontmoeten.
    Veel plezier de komende tijd!!!!

  • 05 November 2012 - 11:27

    Dikke Leo:

    Ja goeiemiddag, hier is Leo en ik heb weer hele mooie handel! Ik heb, speciaal voor in die warme zoutvlakte, een hartstikke mooie uitvinding: Water in poedervorm! Dat is hartstikke handig en scheelt een hoop gesleep. Het is veel lichter en neemt een stuk minder ruimte in op die fiets van je. En als je dorst krijgt neem je wat poeder, meng je dat met water en klaar! Goeiemiddag!

  • 05 November 2012 - 11:54

    Inke:

    Lieve colleeg. Wat een prachtig avontuur weer. Heerlijk om je verslagen te lezen! Je omschrijft het allemaal zo mooi! Geniet er lekker van. Knuf van Inke

  • 05 November 2012 - 11:54

    Inke:

    Lieve colleeg. Wat een prachtig avontuur weer. Heerlijk om je verslagen te lezen! Je omschrijft het allemaal zo mooi! Geniet er lekker van. Knuf van Inke

  • 05 November 2012 - 12:57

    Wendy Moerland:

    Hoi Ellen,
    Klinkt fantastisch, je trip naar de zoutvakte! Dit was toch ook wel 1 van de redenen om naar Bolivia te willen? Ben heel benieuwd naar de foto's! En begrijp ik goed dat je hebt geslapen op een bed van zout? Haha, uniek!
    Groetjes en geniet van je volgende avonturen!
    Wendy

  • 05 November 2012 - 19:17

    Theejaa:

    Halo Ellen, mijn complimenten voor de uitgebreide reisverslagen die je ons toestuurt.
    Als ik nu 's morgens een eitje eet en er zout op doe denk ik aan jou!!!

  • 05 November 2012 - 20:39

    Maaike:

    Ha die Ellen,
    Wat klink je enthousiast! En je reisbeschrijving is prachtig...
    Is het nou weer afzien op de fiets? (ik dacht toen ik het kaartje zag dat je de verkeerde kant op ging, maar Peru zit zeker later in 't programma?)
    Ik mis je wel hoor, het is maar stil bij de buren. Sinds je weg bent gebeurt er ook vanalles, de afdeling voor pampus met een verkoudsvirusje, jubilea, mensen die weg gaan, mensen die weer terug komen, een symposium en dat allemaal zonder jouw creatieve inbreng, het is afzien hier :-)
    Heel veel plezier en goeie benen voor de bergen!
    Maaike

  • 06 November 2012 - 07:33

    Monique Godefrooij:

    Ha die Ellen,
    Benijdenswaardig die fantastische avonturen. Dat is wel een schril contrast met de donkere regenachtige novemberdagen hier. Het klink echt geweldig wat je allemaal beleeft. Ja het leven daar kan ook had zijn zo begrijp ik, vroeg opstaan, warm en vastlopende auto maar dat laatse doen ze volgens mij met opzet omdat iedereen toch voor het avontuur komt en zo kom je zeker aan je trekken. Nog heel veel plezier en ik kijk uit naar het vervolg.
    Groetjes,
    Monique

  • 06 November 2012 - 08:48

    Peter:

    Hoi tante!

    Ik ben weer thuis sinds gistermiddag. Het gaat wel weer stukken beter, maar het volledige herstel zal nog wel even duren.
    Veel plezier nog verder op je trippie!

    Gr. Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Een spontane, ondernemende, bijzonder aardige, leuke vrouw. Daar is er maar één van en dol op fietsen all over the world. Het ultieme vrijheids gevoel is op de fiets daar waar de weg je brengt.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 738
Totaal aantal bezoekers 179589

Voorgaande reizen:

19 April 2022 - 05 Augustus 2022

Ciao Italië

03 December 2019 - 21 Maart 2020

Waar je ook gaat.....

14 Mei 2017 - 22 September 2017

The Great Divide Trail Noord- Amerika en Canada

04 November 2014 - 24 Februari 2015

Twee zien meer dan één!!!!

15 Oktober 2012 - 26 Januari 2013

Zuid-Amerika 2012-2013

28 Oktober 2010 - 23 Februari 2011

Fietsen in China, Laos en Cambodja

26 September 2008 - 23 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: