Heftig maar prachtig!!!! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ellen Geus - WaarBenJij.nu Heftig maar prachtig!!!! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

Heftig maar prachtig!!!!

Door: Ellen de Geus

Blijf op de hoogte en volg Ellen

19 Januari 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Hoi Allemaal

De di 11 jan nog een dagje gelummeld en een heerlijke massage ondergaan en s'avonds bij de Indier gegeten.
Wo 12 jan. 5.30 opgestaan, ja het moet niet gekker worden maar ik moet de boot halen van 7 uur en word om 6.15 opgehaald, als het goed is. Niet dus en word 3 kwartier later, er zitten al 4 mensen in de pick-up met bagage en wij zijn met 3 plus een fiets, dus dan is de auto vol, dachten we. Er komen echter steeds meer mensen bij en in onze ogen is het onmogelijk maar uiteindelijk gaan er 14 makke schapen met bagage en fiets op de pick-up. Als we bij de boot zijn en ingeladen worden gaat hij direct weg. We varen eerst een stuk over het meer en dan de rivier op. Het is een prachtige tocht langs drijvende dorpen en er is van alles gaande langs de waterkant, geweldig. Na 4 u hebben we een stop in één van de drijvende dorpen en een run op de wc, een hokje met een plank uit het midden, lachen, lekker doorspoelen dus. Zo'n dorp heeft echt alles, school, kerk, winkeltjes e een levendige handel, erg leuk om te zien. Dan weer verder voor nog eens 3 uur. Het is een lange zit maar de moeite waard. Guesthouse gezocht en nog even een rondje door Battambang gelopen. Hier wordt al meer gebedeld vooral als je buiten op een terrasje zit. Bij één van de tafeltjes wordt zelfs een flesje bier gegapt door een zwerfvrouw en het personeel duikt er direkt bovenop. Toch wel heftig.
do 13 jan. Bezoek eerst Phnom Sampeu, een heuvel met trieste herinneringen. Hier zijn vele Cambodjanen om gekomen, door de Khmer Rouge (KR) in de cave gegooit en gedood. De cave is als herinneringsmonument ingericht en herbergt nog botten en schedels van omgekomen mensen, erg triest en doet je toch wel wat als je het zo ziet. Vervolgens een prachtige binnendoorweg naar Phnom Banan, een tempel uit de Angkortijd boven op een heuvel (350 treden) mooi uitzicht. Via het platteland weer avonturen over de gravelwegen en kom weer door vele dorpen waar ze nog weinig Farang hebben gezien. In Thipadei drink ik wat bij een familie en word uitgenodigd voor de lunche. We eten rijst met bloemen, bloemkool en vele andere groenten die ik niet ken, maar het smaakt goed. Een hongerige fietser lust alles. Daarna volgt er weer een saaier stuk over de route 5 naar Muang Russei, al valt me de drukte nog mee. Soms passeren er auto's (nog net te herkennen aan de 4 wielen die er onderuit steken) met heel veel zooi erop en dan nog een berg mensen. Wat zaten wij nou te zeuren met z'n veertienen, er kan nog veel meer op. In MR nog een rondje over de markt, oftewel vuilnisbelt, werkelijk vreselijk en stinken. Kom een amerikaanse jongen tegen die vrijwilligerswerk doet en we kletsen even. Vraag hem of hij nog iets te eten weet en brengt me naar een vrouw die wat lekkers in elkaar flanst. Ook raad hij me aan voor donker binnen te zijn, dus doe ik dat maar. Er kwam ook nog een brommer met fam langs met een infuus aan een paal, aangsloten aan één van de kinderen. Kan hier allemaal.
vr 14 jan. Vroeg wakker door het gejeggel van de tempel en dus vroeg oppad. Kijken of het me weer gaat lukken de drukke weg te ontlopen/ontfietsen in dit geval. Maar ik word steeds weer de 5 opgestuurd als ik naar Prasat vraag. Later zie ik op de kaart dat er 2 van zijn, één in het binnenland die ik wilde hebben en de ander langs de 5 waar de bevolking me heen stuurde. Dus dan toch maar een stuk over de 5 naar Pursat. Vandaag hingen de kippen aan de poten aan de buitenzijde van de pick-up truck gezellig met elkaar te keuvelen. Blijven ze lekker vers. Geweldig toch?
Za 15 jan. 111 km 7,5 u op de fiets. Geweldig afzien vandaag. Het is me gelukt om de hele dag van de 5 af te blijven maar dat ging niet zomaar. Ik moest ervoor zorgen dat ik tussen de spoorlijn en de 5 zou blijven, dat was m'n houvast. Het spoor was snel gevonden het er liep een paadje langs, dus ik er in. Al snel kwam er een brommer en de meneer raadde me af erin te gaan. Ik deze keer eigenwijs en toch door. Als snel het spoor bijster en stond zo nu en dan bij een fam op het erf met een blaffen de hond, die me dan weer terug stuurden. Een jongen op de brommer haalt me tenslotte uit de stuiken, want door liep het paadje door. Hij keert om en ik begrijp dat ik hem moet volgen. We gaan dwars door het rijstveld en hoop dat er geen mijnen meer liggen. Uiteindelijk zet hij me weer op een pad dat door meer sporen is bereden. Dan volgen er nog zo'n 100 km over allerlei soorten wegen. Gravelwegen in allerlei soorten en maten, geulen en keulen soms van beton zo hard, zandpad in diverse gradaties, soms op de fiets en dan weer wegslippend en weer van de fiets, om mezelf en de fiets door het mulle zand te duwen. Ook moet ik zo nu en dan door een riviertje met of zonder brug/planken. Eén keer lagen er maar 2 planken naast elkaar, te smal om er naast de fiets overheen te kunnen. Dus eerst het voorwiel, toen ik met de voeten er dwars over heen schuivelend en dan het achterwiel. je had het moeten zien, maar het is weer gelukt. Als ik in een dorpje stop om iets te drinken staat meteen het halve dorp naast me. De vrouwen betasten en vegen over m'n armen en benen en lachen als ik m'n fietsarmen en benen laat zien. Zelf bedekken ze alles tegen de zon met een grote pet met klep en mondkapje en een HEMA-pyama in allerlei prints. Tussen Kdol en Phum Ta Sam is het echt een hel em moet constant van de fiets af. Hier rijden zelfs geen lokale brommertje meer, geen goed teken.Maar ik heb geen één keer het gevoel gehad dat het niet goed zo komen vandaag. Maar bij P Ta Sam is de weg weer goed,gravel en kan weer lekker doortrappen naar Kampong Chhnang, 30 km verderop. Er zit gelukkig nog genoeg power in het lijf al voel ik m'n achterste en schouders wel van het duwen, hobbelen en stoten. Op dit stuk passeer ik zeker 50 ossenkarren, zeker een wedstijd ergens, wie het meeste op kan laden. Rond 17u ben ik in het guesthouse en kom weer helemaal bij onder de koude douche. Na een goede maaltijd, friedrice voor de verandering plof ik moe maar voldaan in m'n bed.
zo 16 jan. Vandaag een rustdag genomen. Naar de haven gefietst en een beetje rondgehangen. Er is altijd van alles te zien en te doen op en langs het water. S'avonds komt er nog een stel ned aangefietst, Christa en Miesjel (hebben een jaar de tijd en zijn 4.5 mnd onderweg) Lekker mee zitten kletsen en gegeten.
ma 17 jan. Ga richting Romeas, om zo weer een binnendoor weg te pakken. Dit pakt echter niet goed uit. In Chiep waar een weg scherp naar links zou moeten zijn, is die er niet en fiets dus te ver door. Keer terug en zie dan toch het pad na veel navragen. Het is echter zo slecht dan ik het even probeer maar deze keer komt het niet goed met het gevoel erover. Keer dus snel om en fiets weer terug naar Romeas. Daar een "tukalok" (fruitmix) gedronken en het pad langs het spoor genomen naar Ou Roussei, erg mooi weer en dat maakt het allemaal weer goed. Vandaar door naar Udong waar ik overnacht. Weer een dag van 109 km. di 18 jan. Een bezoek aan de oude hoofdstad Phnom Udong staat op het program. Het zijn nu nog oude tempels en stupas boven op een berg. Valt een beetje tegen. Rij er nog een rondje omheen en ga dan terug naar de 5. Nog 39 km naar Phnom Penh. De weg wordt steeds drukker naarmate ik PP nader. In de stad is het met de stoom mee fietsen en omdenken om de tegenliggers aan de linkerkant maar ook aan de rechterkant. Zit nu in een heerlijk luxe guesthouse op de 6e verdieping met uitzicht over de stad, warm water, tv, koelkast, fan en een heerlijk balkon met schuifpui. Heerlijk. Inkopen gedaan voor de komende dagen, wijntje, brie, fris, joghurt, pinda's. Het is tenslotte vakantie. Loop s'middags nog een stuk door de stad en vraag bij de receptie of ze iets van vrijwilligerswerk weten. Blijk precies bij de juiste man te zijn. Hij brengt me in contact met mr Lee en heb voor de volgende morgen een afspraak met mr Vichetra Kong van de Komar Pikar Foundation. Een organisatie voor mensen met een handicap als ook een verstandelijke beperking.
Wo. 19 jan. Heb een gesprek met mr Vichetra. Hij verteld iets over de organisatie en ik over wat mijn ervaringen zijn en wat ik te bieden heb. Hij steld een contractje op met een aantal taken die ik zou kunnen doen. Sportactiviteiten met clienten, instructie aan personeel op motorisch als sensitief gebied, schenken van sport en spelmaterialen die nodig zijn. Morgen ga ik naar het project om te kijken hoe of wat en ga tot eind volgende week aan de slag.
De rest van de dag breng ik met mr Kong, de tuk-tuk driver door. Hij brengt me eerst naar the Royal Palace, valt een beetje tegen, vervolgens naar Choeung Ek genocidal center (Killing Fields). Hier krijg je een indruk van de barbaarse praktijken vd Khmer Rouge en Pol Pot Regime (1975-79) 20.000 onschuldige mensen zijn hier geëxecuteerd en vermoord in 129 massa graven. Daarna nog naar Tuol Sleng, voormalige school die is gebruikt als gevangenis voor mensen die daar op beestachtige wijze zijn gefolterd. Heel indrukwekkend en heftig allemaal en nog maar zo kort geleden. Dit moet ik allemaal even laten bezinken en doe de rest van de dag niet veel meer.

Zo, jullie zijn weer bijgepraat. Heb er nu 3808 km opzitten over 48 fietsdagen ( is 79,8 km pd)

Ik ga kijken of de foto's erbij gaan lukken en anders komen die mogend of het weekend erbij, moeten jullie maar kijken.

Degene die de komende tijd jarig zijn, gefeliceteerd alvast of nog.
Voor wie wil skypen in het weekend zal ik online zijn, rond jullie tijd 12 u (hier dan 6 u)Als je me zoekt op skype, wereldreiziger1959 (el2) We spreken elkaar.

Groetjes en dikke kus, Ellen

  • 19 Januari 2011 - 13:33

    Maarten,Ingrid,Sterr:

    Hoi Lieve Ellen, lang heb je niets van ons gehoord, maar we hebben wel je reisverhalen gelezen. geweldig.
    hier gaat alles goed. heel erg druk met de nieuwe praktijk wat ons letterlijk kopzorgen brengt. we hebben grote problemen met de verhuurder, die de afspraken niet na wil komen en we zitten nu op het nivo van advocaten met hun rond de tafel. kortom veel stress, maar we komen er wel uit. dit is natuurlijk een ver van je bed show en alles is relatief als je in dat soort landen reist. het nieuwjaarsontbijt van de zwemgroep was dit jaar een succes (in de Does zelf gehouden) en er zijn plannen om het van de zomer met jou over te doen, maar dan in de vorm van een BBQ in Zoeterwoude (zwembad). Ingrid heeft ongelooflijk hard gestudeerd en moet vandaag haar thesis/artikel en COPD protocol inleveren. als het goed is kan ze dan 4 februari afstuderen. de laatste loodjes dus. Sterre gaat als een volwaardige puber door het leven. ze vermaakt zich prima en et school en sport gaat het goed.
    lieve Ellen, geniet, erg leuk dat je nu je kunnen ook even kan laten zien aan de mensen daar, leuk om dat als vakantie te zien en de fietstochten als werk. de wereld staat echt op z'n kop bij jou.
    veel liefs
    Maarten,Ingrid en Sterre

  • 19 Januari 2011 - 14:13

    Hans+Heleen:

    ha tante!

    wat een verhaal weer. vind 80km per dag een prachtig gemiddelde. Zeker met die tochten van 100+ ertussen. Knap hoor! Erg avontuurlijk ook.

    Enjoy!

  • 19 Januari 2011 - 14:21

    Rob:

    Nou Ellen prachtig verhaal weer ben echt jaloers op je, wat zou ik graag met je meefietsen. Maar ja wordt daar toch te oud voor vrees ik. Geniet ervan knap hoor bijna 80 km per dag je bent toch ook geen 18 meer hahahahah Groetjes en hug

  • 19 Januari 2011 - 14:45

    Peter En Francis:

    Hou vol, goed op weg! Leuke avonturen allemaal.
    En ook al de 4000km in zicht, poe poe. Knap hoor!

    Liefs Peter en Francis

  • 19 Januari 2011 - 15:14

    Anneke:

    ha zus, heb vandaag 55 km gefietst maar wel in de zeikende regen, dus of je wilt ruilen. groetjes jezus
    we hebben elkaar gisteren gesproken.

  • 19 Januari 2011 - 18:28

    Marja:

    Hoi Ellen, het is weer genieten van je verslag. Kun je straks nog wel wennen in ons kikkerlandje ?? Maar voordat het zover is..... geniet daar nog maar lekker van je vrijheid.
    Groet Marja
    PS as zondag WK Sprint in Heerenveen.

  • 19 Januari 2011 - 18:56

    Jack En Marian:

    Hoi Ellen, lange tijd niet gezien, maar wauw Ellen, wat een verhalen. We hebben nog niet gereageerd maar lezen je verslagen wel. Geweldig om te lezen wat je meemaakt, een ware belevenis. Veel succes verder en geniet van deze enerverende reis. Groetjes van ons.
    Ps. Hebben afgelopen zondag Jaco en Ineke toevallig ontmoet tijdens het open huis van hun nieuwe buren, buurvrouw is mijn (Marian's) collega. Hebben zelfs een kijkje kunnen nemen in hun nieuwe huis, gaaf hoor.
    Was supergezellig elkaar weer eens te spreken. Hopen jou ook bij thuiskomst weer eens te zien.

  • 19 Januari 2011 - 20:16

    Urmi:

    Wat een mooi leven heb jij!
    En hoe sportief! Had niet anders van jou verwacht.
    Wij vertrekken 7 maart naar Thailand.
    Onze eerste kennismaking met Azie.
    Je hebt ons misschien toch een beetje aangestoken?!
    Leon en Urmi.

  • 19 Januari 2011 - 21:05

    Renate :

    Zou je niet gewoon gaan genieten even van je rust ipv te gaan werken?? Maar je kan na zo'n lange reis natuurlijk niet stilzitten. Nou ik en Bert zitten ook niet stil...hihi Morgen komt hij zijn foto's laten zien......komt ff bakkie doen en bijbeppen. Hoop dat het van de week lukt om op het werk via mobiel ff te skypen. Probeer rond 1200 online te gaan morgen en vrijdag...dikke kus en het schiet al op...als ik goed tel nog 4-5 weken!!!

  • 20 Januari 2011 - 07:33

    Ilse:

    Hoi Ellen,

    Ik geniet van je verhalen!! Het is moeilijk om het je allemaal voor te stellen als ik dan achter zo'n bureautje zit aan de Brasserskade nr 1...?! En eh.... diep respect voor je fietstochten en je geavonturier! Have fun, see ya soon! X Ilse

  • 20 Januari 2011 - 09:39

    Lydia:

    Hoi Ellen! ik ben weer onder de indruk van wat je meemaakt en hoe je het doet! en wat een prachtige foto's, geeft een goed beeld. De bloemen die je at?? lekker? misschien leuk voor een nieuw dieet? Succes met je vrijwilligerswerk! leuk dat je dat doet daar. liefs van Lydia

  • 20 Januari 2011 - 11:14

    Berna:

    He El, wat een avonturen beleef je weer! Krijg kippenvel van je foto's.
    Indrukwekkende ervaring.
    Leuk om steeds je verslagen te lezen.
    Nog heel veel plezier, ook van de zusters!
    Groet, Berna

  • 20 Januari 2011 - 11:58

    Rietje:

    Ellen, ik zei nog zo: niet van het pad af! Maar ik snap nu dat je dáár juist de leukste mensen tegen komt en dáár de meeste wegen liggen om af te zien. Ik heb je verslag weer met ingehouden adem gelezen, wat 'n geweldige culturele belevenissen.
    Nog een fijne reis en tot de volgende keer, Rietje

  • 20 Januari 2011 - 12:09

    Roietje:

    Ja dié foto's maken 'n bijzondere indruk. Maar zeker óók de foto's van de "wegen", de dorpen en de brommer met potjes !!
    Fijn dat je dit allemaal met ons wil delen. Ik geniet mee. Rietje

  • 20 Januari 2011 - 12:40

    Wendy:

    Hoi Ellen,

    Wat maak je weer veel mee zeg! Het lijkt me wel heel heftig om al die schedels van de slachtoffers van de Rode Khmer te zien en al die verhalen erover te horen!

    Wat goed dat je ook nog vrijwilligerswerk gaat doen! Had je dat van te voren al bedacht of had je er tijdens je reis over gehoord ofzo? In ieder geval heel veel succes!

    Zelf ga ik 19 februari naar Thailand, om weer te duiken! Kom jij aan het eind van je reis ook nog in Thailand?

    Groetjes,
    Wendy

  • 20 Januari 2011 - 17:53

    Annette:

    Wat een belevenissen, wat een prachtige verhalen en foto's! Leuk dat je vrijwilligerswerk gaat doen, leuk dat het zo op je pad komt.
    Liefs Annettte

  • 20 Januari 2011 - 19:03

    Monique:

    Ha die Ellen,
    Wat een verhalen weer zeg en allemaal zo spannend en dan die geweldige foto's. Inderdaad om kippenvel van te krijgen als je ziet wat er is gebeurd. Wat leuk dat je vrijwilligerswerk gaat doen, je bent toch niet van plan daar te blijven. Ik vind het wel een geweldige prestatie dat je in die fietsdagen zo'n afstand hebt afgelegd, petje af.
    Groet,
    Monique

  • 24 Januari 2011 - 08:14

    Trudi:

    Hoi Ellen,
    Dit was weer afzien zo te lezen maar wel wel met een heel goed gevoel!! Getracht je te bereiken via skype afgelopen zaterdag en zondag, helaas was je niet meer op skype. Ik ben donderdag de 27ste tot 8.45 thuis daarna weer rond 10.00 uur, kunnen we dan even skypen of ben je dan met je "nieuwe baan" bezig? Goh El over 4 weken ben je al weer thuis, let wel op dat je je kerstgeschenk voor 28 februari a.s. moet activeren anders vervalt het cadeau dit gaat dan naar een goed doel.
    El hou je haaks en misschien tot horens!!!!

  • 24 Januari 2011 - 08:15

    Trudi:

    Oh El ik vergeet mijn skypenaam dat is trudi.van.der.plas
    Toedeloe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Een spontane, ondernemende, bijzonder aardige, leuke vrouw. Daar is er maar één van en dol op fietsen all over the world. Het ultieme vrijheids gevoel is op de fiets daar waar de weg je brengt.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 515
Totaal aantal bezoekers 179377

Voorgaande reizen:

19 April 2022 - 05 Augustus 2022

Ciao Italië

03 December 2019 - 21 Maart 2020

Waar je ook gaat.....

14 Mei 2017 - 22 September 2017

The Great Divide Trail Noord- Amerika en Canada

04 November 2014 - 24 Februari 2015

Twee zien meer dan één!!!!

15 Oktober 2012 - 26 Januari 2013

Zuid-Amerika 2012-2013

28 Oktober 2010 - 23 Februari 2011

Fietsen in China, Laos en Cambodja

26 September 2008 - 23 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: