Afscheid Sjirk - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ellen Geus - WaarBenJij.nu Afscheid Sjirk - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

Afscheid Sjirk

Door: Ellen de Geus

Blijf op de hoogte en volg Ellen

14 November 2010 | Laos, Vientiane

Sabaidi Allemaal

Ja ik ben in Laos. Maar eerst even wat eraan vooraf ging.
Na het bezoek aan de markt ging ik s'avonds weer bij Bannas cafe wat eten en skypen, daar ontmoette ik Sjirk Meijer (www.sjirkmeijer.nl) Een man uit Nederland komen fietsen en al 7 mnd onderweg (15.000km) Hij gaat ook naar Laos en besluiten om samen een paar dagen te fietsen. Dus de volgende dag weer oppad vanuit Jinghong vertrekken we de eerste 27 km langs de Mekong rivier. Erg mooi en indrukwekkend, om mijn rode draad hier op te pakken. De weg is klimmen en dalen en stoppen regelmatig voor een drink/fruit/eetpauze. Het is wel leuk zo want Sjirk heeft een hoop te vertellen over zijn avonturen door de landen die hij reeds doorkruist heeft. In Mengxing zoeken we een kamer en delen deze (ja, Bert ieder een eigen bed) 89 km gefietst.
Rond 23u, we liggen al te slapen, wordt er op de deur gebonkt. Eerst de hoteleigenaar en later de Politie. Ze moeten de paspoorten zien en formulieren invullen, waar we vandaan komen en waar we heen gaan. Een kwartier later is het weer rustig.
De volgende dag is een dag van veeeel klimmen en dalen. 2x een Mont Ventaux met bepakking deze keer en nog een kleintje toe. Een goede maaltijd tussendoor was zeker nodig anders hadden we die laatste heuvel niet over gekomen. 79 km gefietst en in Meng La aangekomen. Een grote stad en erg druk. S'avonds naar de opening van de Asian-games gekeken en erg gelachen. Het is wel erg lawaaiig, er is nl een karaokebar in het hotel die we even over het hoofd hadden gezien. Stond vast op de gevel in het Chinees.Maar oordoppen doen wonderen.
13 nov. We gaan vandaag naar Laos. Eerst 58 km naar Mohan. We passeren giga bananenplantages en theeplantages tegen de heuvels op en diverse Dai-dorpen. Houten huizen op palen. Onder is opslag en stalling en boven wordt er geleefd. Erg leuk om te zien. Vlak voor de grens eten we ons laatste Chineese maal en halen de uitreisstempel voor China dan door naar de Laos kant en ook dat verloopt vlotjes. Wat formulieren invullen en we krijgen voor 30 dgn een visum. Kan dus rustig aan richting Vientiane (hoofdstad van Laos)Het ziet meteen al anders. De huizen zijn wat armoediger maar de mensen des te vriendelijker. Het geeft meteen een goed gevoel. Helemaal als we Margo en Ben tegen komen. Ze zijn laaiend enthausiast over Laos. Zij zijn halverwege hun trip van Nieuw Zeeland naar Schotland, ook al 7 mnd onderweg. Sjirk wisseld voornamelijk wat info uit en ze krijgen zijn kaarten van China. We rijden door naar Na Teuy waar we een guesthouse scoren voor 40.000 kip (is 3 euro 60) voor een 2-persoons kamer.10.000 kippen is 90 eurocent. Dus dat is wel even diep in de buidel tasten. De kamer is wel minder luxe en de badkamer (groot woord) is op de gang. De mensen zijn zo vriendelijk en zwaaien en roepen, sabaidii/ hello en soms bon jour. Het is om 18u donker (klok is een uur terug in de tijd, verschil met Ned is nu 6 u)We scoren een laatste avond maal met elkaar en hebben er allebei zin in om Laos te verkennen.
Vandaag ben ik dus weer alleen oppad en dat is ook weer goed. Vanmorgen is Sjirk richting Luang Prabang gegaan en ik dus naar Luang NamTha. Hier blijf ik 2 nachten en ga kijken of ik morgen een dagje kan kayaken/raften op de NamTha. Het was dus een kort stukje vandaag maar wel heel leuk. De zon schijn heerlijk, maar niet te warm. Het is voor Laos begrippen nu winter. Zo jullie zijn weer bij. Ik zal nog een paar marktfoto's toevoegen aan het vorige verhaal en nieuwe aan dit verhaal.
Tot de volgende keer, dikke kus, Ellen

  • 14 November 2010 - 06:26

    Rob:

    Hoi Ellen,
    leuk als je zo een paar dagen met iemand op kunt trekken. Ik heb overigens hier maar een foto lol. Veel plezier met kajakken

  • 14 November 2010 - 07:37

    Marie-jose En Jan:

    nou je bent nu dus lekker op dreef en je humor zit er ook weer in.
    We moeten wel lachen om je verhalen. Geniet er lekker van. We horen weer van je.

  • 14 November 2010 - 07:40

    Monique:

    Dag Ellen,
    Weer alles anders en vol verrassingen, je klinkt weer enthousiast en weer van die mooie foto's. Zo'n nachtelijke controle lijkt me wel eng trouwens maar goed afgelopen gelukkig. Zal wel weer even wennen zijn alleen te fietsen. Hier waait en regent het steeds dus geniet er van daar. Heel veel plezier en tot de volgende keer, toedeloe, Monique

  • 14 November 2010 - 08:34

    Peter En Janny:

    Mooie verhalen en leuk om te horen dat je regelmatig mensen tegen komt die ook zo ondernemend zijn. We blijven je volgen.
    Groetjes Peter ,Janny en Maya.

  • 14 November 2010 - 09:52

    Peter En Francis:

    Leuk dat je ook nu weer Nederlanders tegenkomt. En gezellig ook natuurlijk.
    Beetje gekke manier van paspoort controle, maarja, vergeten in te checken zeker bij het hotel? ;)

    Groeten!!

  • 14 November 2010 - 10:04

    Bert:

    Gave foto's.Ik ben blij dat je nu wat meer westerlingen tegen komt waar je mee op kan fietsen.Wel in je eigen bed blijven slapen natuurlijk,want ik maakte mij al een beetje zorgen.Veel plezier in Laos,en we spreken elkaar binnenkort weer,mazzel

  • 14 November 2010 - 11:23

    Ellen:

    Heerlijk om die blije lach van je op de foto te zien...

    groetjes uit Akersloot

  • 14 November 2010 - 11:51

    Urmi.:

    Wat een leuk reisverslag.
    Prachtige foto's!
    Ik geniet met je mee.
    Hou je haaks!

  • 14 November 2010 - 12:42

    Lida :

    Heavy foto's bij het marktverhaal. Foto van de Laos kids doet mij denken aan de kids in het noorden van Thailand. Ligt geloof ik niet zo ver uit elkaar.Fijn te lezen dat je goed op weg bent.Heb op FB een bericht geschreven, lees je dat of moet ik persoonlijke zaken naar een ander mailadres sturen?

  • 14 November 2010 - 14:12

    Maaike:

    he avonturier! mooi verhaal weer, leuk om te zien dat er weer veel plezier is! en idd gezellig om zo ff samen te fietsen. Ik vond Laos ook super, de mensen vond ik erg lui maar ja zo vriendelijk dat je je er niet zo druk om kan maken! geniet! tot snel horens! x

  • 14 November 2010 - 15:13

    Marianne:

    Hoi ellen, gelukig ben je weer in rustig vaarwater aangekomen. Zo kom je wel vreemde vogels tegen, maar onze lieve heer heeft vreemde kostgangers. Sjirk houdt wel van fietsen, zie ik, en leuk dat je zo even kunt opfietsen, en zo te zien gaat het nog best, oudje (ik zie dat je mannelijke partner er jonger uitziet), maar ik had niet anders verwacht. Je zult wel weer slank zijn als je bij mij aan komt zodat ik je moet bijvoeden met nederlandse kaas.
    Laos is inderdaad een stuk armer dan China zo te zien, daar mogen onze nederlandse kindjes wel eens een weekje naar toe.. ha ha

  • 14 November 2010 - 19:12

    Jezus:

    ha zus, alles weer op de rit, zo te lezen.
    lekker bezig zo. dikke kus van jezus

  • 15 November 2010 - 12:30

    Els U:

    Was even twee dagen vrij en gelijk staat de mail weer vol met je verhalen. P:rachtig hoor. En een lekker ding joh die Sjirk. Dikke kus els

  • 15 November 2010 - 17:46

    Rietje:

    Voor mij deze week geen klimmen en dalen.De accu is even leeg.Geweldig zo'n spontaan gezelschap. Goede reis verder en ga niet van het pad af.
    Rietje

  • 15 November 2010 - 20:57

    Renate:

    Hoi lieve schat....ik lees net met verbazing al je avonturen tot nu toe. Mijn reis met auto zeer luxe is niet te vergelijken met wat jij allemaal meemaakt!! Heb grote bewondering voor je en je weet het ik doe het je niet na. Vakantie Zuid Afika was super! Prima naar de zin gehad! Doe voorzichtig en ben benieuwd naar je volgende avontuur.
    ps ook de groetjes van Jeroen. Dikke knuffel en kus.

  • 17 November 2010 - 18:07

    Tanja:

    Hoi Ellen,

    Ik vind je verhalen prachtig.
    Wat een mooie foto`s kan jij nemen zeg!.
    Met spanning wachten we weer op het volgende verslag.
    Geniet en pas goed op jezelf.

    dikke knuffel Tanja

  • 18 November 2010 - 08:17

    Marja:

    Hoi Ellen, Ik ben weer terug in Nederland, weekje zon - Tenerife. Heerlijk, maar niet zo spannend als jou avontuur. Ik lees ze weer met veel plezier. Het ziet er allemaal weer goed uit, prachtige foto's. Volgens mij gaat het weer goed met je! Houden zo. Groet en tot je volgende verslag, Marja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Een spontane, ondernemende, bijzonder aardige, leuke vrouw. Daar is er maar één van en dol op fietsen all over the world. Het ultieme vrijheids gevoel is op de fiets daar waar de weg je brengt.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 575
Totaal aantal bezoekers 179360

Voorgaande reizen:

19 April 2022 - 05 Augustus 2022

Ciao Italië

03 December 2019 - 21 Maart 2020

Waar je ook gaat.....

14 Mei 2017 - 22 September 2017

The Great Divide Trail Noord- Amerika en Canada

04 November 2014 - 24 Februari 2015

Twee zien meer dan één!!!!

15 Oktober 2012 - 26 Januari 2013

Zuid-Amerika 2012-2013

28 Oktober 2010 - 23 Februari 2011

Fietsen in China, Laos en Cambodja

26 September 2008 - 23 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: