3 februari 2009 - Reisverslag uit McMurdo Station, Antarctica van Ellen Geus - WaarBenJij.nu 3 februari 2009 - Reisverslag uit McMurdo Station, Antarctica van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

3 februari 2009

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

06 Februari 2009 | Antarctica, McMurdo Station

Deception Island

Nadat het anker al weer vroeg op gehaald is komen we rond 8 u aan bij Deception Island en gaan voor anker in de telefonbay. Na het ontbijt maakt iedereen zich gereed om aan land te gaan. Het is een vulkaaneiland en zo nu en dan nog aktief. De zwarte ondergrond vormt een prachtig contrast met de sneeuw en dus fraaie plaatjes. We lopen naar een topje, van waar we een prachtig overzicht hebben over de baai, het landschap en de droge kraters.

s' Middags verhuizen we naar het acuut verlaten Noorse walvisstation in Whalersbay. Dit vanwege een eruptie waarbij een lavastroom dwars door het dorp liep. Er werden hier zo'n 3000 walvissen per jaar afgeslacht en dat gedurende 61 jaar. De inmiddels vervallen gebouwen laten een kleine indruk na hoe het geweest is.

Hier is ook een mogelijkheid om te gaan zwemmen, nadat een aantal bemanningsleden een bad hebben gegraven op de waterlijn van het strand.

Aarzelend gaan de eersten erin en al snel zit het hele bad vol. De wisselbaden in de sauna zijn er niets bij.

Bij "Neptunes window", een mooi uitzichtpunt, wordt de eerste ijsberg gespot door Henk. Hij verdient hiermee het glas whisky on the rocks. Ellen wint de fles wijn met haar juist voorspelde data de ijsberg te zien.

s'Avonds is er wederom een mogelijkheid om aan land te gaan. Het weer is slechter geworden en de sneeuw komt inmiddels horizontaal voorbij de ramen van het dekhuis.

Ellen, gastcrew

• 07 Februari 2009 - 06:52

Annette:

hier in nederland is zoals al eerder genoemd antartica ook voor het grote publiek belangrijk nieuws geworden, alexander en maxima komen jou achterna.Zo kunnen we misschien ook nog een glimp van jou opvangen, hi hi! Eindelijk is het dan zover, we zullen je volgen via de link van Ellen uit Akersloot, bedankt voor de tip Ellen!
    Heel veel plezier, wat een enorme ervaring zal het zijn en natuurlijk ook sterkte met je missie
    liefs van Annette en fam

• 07 Februari 2009 - 11:43

Josephine/ HLR RRC:

Wat een ontzettend bijzondere finale zal het zijn! (geworden)!
    In gedachte bij je! Je hoort nog wel waarom nu helemaal speciaal.
    Succes en sterkte!