Fin el Mundo - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Ellen Geus - WaarBenJij.nu Fin el Mundo - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

Fin el Mundo

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

12 Januari 2009 | Chili, Santiago de Chile

Hoi Allemaal
M´n eindpunt van het fietsen is bereikt. Maar wat er aan vooraf ging.
Vanuit Punta Arenas, waar we 1 dag gebleven zijn, ben ik naar de pinguin-collonie geweest, ontzetten leuk. Kon heel dichtbij de pinguins komen, zie de foto´s
Vanuit Punta Arenas zijn we met de boot naar Povenier verhuist en vandaar op de fiets verder. De weg is wederom onverhard en in het begin erg slecht. Ook het weer is in het begin niet erg veel beter. Buien en zon wisselen elkaar af. Later gelukkig steeds beter. De wind is in de rug en dus gunstig en de km gaan gestaag onder ons door. Na 112 km gaan we bij een estancia vragen of we mogen overnachten. Dat kan en we mogen zelfs binnen op stapelbedden slapen en er ook binnen koken. Sebastiaan , een jongen uit Duitsland is er ook bij en zijn nu met z´n zessen. Dat we binnen kunnen is wel fijn want de wind is behoorlijk sterk, hoewel het nog mee valt met de afgelopen dagen zei de boer. Toen stormde het zo hard dat je bijna niet buiten kon zijn.
De volgende dag staat San Sebastian op het programma, weer 100 km verder, hier gaan we de grens weer over naar Argentinie en verlaat ik Chili definitief. We vliegen er weer overheen. Waar het landschap in het begin nog wel afwisselend was omdat we langs het water fietsten (ESTRECHA DE MAGELHANES) wordt het later steeds saaier en alleen maar pampa met schapen. Dan is het lekker dat je met meerdere bent en nog een beetje afleiding met elkaar hebt. Rond 16u zijn we bij de grens en mogen daar in een wachtruimte overnachten, want er is verder niets en dan is de wind het grootste probleem. In de wachtruimte is een kachel en een gaspit waarop we kunnen koken, luxe dus. We vermaken ons met een spelletje pesten.
De volgende dag weer vroeg oppad naar Rio Grande, aan de kust, en weer 90 km verder. Het landschap brengt niet veel nieuws, al leek het in het begin wel zo. Grasland en koeien , geen hekken, maar al snel was het toch weer hetzelfde. Heb de hele dag m´n Ipod op m´n oren om even wat anders te horen. In Rio Grande kunnen we in een oude bokschool overnachten, en installeren ons daar op de vloer. Als we terug komen van boodschappen doen krijgen we bezoek van een aantal mensen die er s´avonds een soort reunie schijnen te hebben. Was de man die ons hier had uitgenodigd even vergeten. Dus wij onze spullen weer gepakt en naar de campsite verhuist. Prima plekken uit de wind en we kunnen warm douchen en binnen koken.
De volgende dag weer vroeg oppad, steeds rond 6.45 u opstaan, eten, spullen pakken en rond 8 u rijden we weer. Wat nou vakantie en uitslapen.
Vandaag Tolhuin, het landschap wordt weer wat afwisselender, meer bergen en bos en daar tussen vlakten waar Geuanacos grazen, erg mooi gezicht. Met onze trein van fietsen zijn we beziens waardigheid en vele automobilisten en vrachtwagens komen ons toeterend en zwaaiend voorbij. In Tolhuin gaan we eerst naar een panadaria (bakker) waar we ons volschransen met empanadas en andere lekkernijen. We zijn allemaal moe, want vandaag hadden we al iets meer zij-voor wind en tegen. We willen graag wilt-kamperen en vragen de policía of zij een mooie plek weten. Ze gaan ons voor tot aan het meer en kunnen daar in de luwte van bosjes staan. Prima plek en de volgende dag kunnen we via een korte doorsteek weer op de route komen.
De laatste etappe 10jan. , naar Ushuaia is nog 100 km. Maar vandaag zit de vaart er echt niet in, ook hebben we tegenwind, al is tie gelukkig niet zo heel sterk en de zon schijnt ook nog. We gaan weer klimmen en dalen en vlak voor we de pas overgaan worden we nog uitgenodigd iets te komen drinken bij de civiele rescu. Dan is het 8 km klimmen , gelukkig niet al te steil en vervlogens afdalen zeiden ze. Dat blijkt niet zo en we moeten nog steeds klimmen en dalen. We gaan steeds vaker rusten en besluiten, als we een mooi kampeerplek zien, gaan we daar nog een keer overnachten. 10 km voor Ushuaia zien we een soort picknick gebied met allemaal bbq-mogelijkheden aan een rivier. Helemaal goed en zetten daar de tent weer op, koken en liggen rond 21u al te slapen.
De volgende dag een klein stukje dus het is niet nodig vroeg op te staan. Toch zijn we om half 8 allemaal al weer wakker en dus eten, opruimen en weg. Nog geen half uur later rijden we Ushuaia binnen. We nemen uitgebreid foto´s bij het bord, fin del mundo en zoeken vervolgens de camping op . Daar staan we om half 11 op een fraaie plek tussen de lupines. Hier blijf ik tot de 23ste staan en ga dan naar het hostel. M´n maatjes zullen donderdag weer vertrekkken met de bus. We doen s´middags boodschappen en eten met z´n allen. BBQ en er gaat wel 4kg vlees doorheen, want dat is hier erg goedkoop, ook de wijn smaakt erg goed. Zo vieren we dat we onze eindbestemming hebben gehaald.
Zo jullie zijn weer bij. Morgen of overmorgen zet ik de foto´s erbij.

Groetjes allemaal en big hug.

Ellen

PS.
Marije gefeliceteerd.
Trudi, ja ik denk dat ik meer dan 10 kg weg gefietst heb. Alles zit ruim en de rolletjes zijn weg.

• 12 Januari 2009 - 19:37

Anneke:

ha zus jammer dat we niet kunnen skypen want ik zat toevallig achter de [c toen jij je berichtje erop zette. ga morgen maaike halen. kus van jezus

• 12 Januari 2009 - 19:47

Peter:

Ha tante!

Fin del Mundo.. Wat een ervaring! Leuk dat je zo'n fietsgroepje had, vast erg gezellig.
    Aqui esta fin del huilo!
    Er is veel geschaatst in Nederland, maar daar komt nu een einde aan.
    Morgen komt maaike weer terug. Die heeft er ook een avontuur opzitten zeg.
    Ik lees snel weer berichten van je!
    Besos, su primo

• 12 Januari 2009 - 20:44

Evert:

Goed gedaan! Hier is de dooi ingevallen dus daar mis je ook niets meer aan. Geniet ervan in Ushuaia en veel plezier op de Zuidpool! (Dat is echt voor het eerst dat ik dat iemand toe wens!)

Evert

• 12 Januari 2009 - 21:24

Marie-jose:

wat een reis heb jij gemaakt en nu nog verder naar de zuidpool. ik volg je graag via de berichten. groeten en liefs

• 12 Januari 2009 - 22:11

Lida:

Hoi El,
    Gefeliciteerd!! Hoeveel km heb je er nu op zitten?
    Vanavond ben ik voor het laatst naar koor geweest en zong de 'Rio Grande'..I'll sing you a song of the fish of the see...Oh Rio/ We're bound for the Rio Grande..
    Zondag treden wij op in Paradiso, in de grote zaal nog wel. Paradiso is 2 dagen het toneel van allemaal koren. Elk koor zingt een kwartier.
    Daar zingen wij o.a. dit lied.
    Geweldig dat je het einde van deze bijzondere fietsttocht met een paar andere gelijkgestemden hebt kunnen beleven. De foto met jullie vier ziet er indrukwekkend uit.
    Ik heb voor mijn kerstgeschenk een saunabon gekozen. Hij ligt hier voor je klaar!
    Veel plezier de komende tijd. Ik hoop dat je je pakket gauw ontvangt.
    Liefs Lida

• 12 Januari 2009 - 22:11

Ellen:

hoi meisje je bent er...
    goh gelukt en gezellig met een heel stel..
    nu nog even wachten
    en dan varen...
    groetjes uit Akersloot

• 13 Januari 2009 - 08:33

Sanne:

Je bent er!! Wat goed!!Xx Sanne

• 13 Januari 2009 - 12:07

Marijk Uit Akersloot:

Hee Ellen, goed hoor!! Heel leuk om zo je belevenisssen te volgen, zet ' m op!!

• 13 Januari 2009 - 12:19

Renate:

Gefeliciteerd!!! Gehaald!! pas op dat je niet van het einde van de wereld af valt!! Je weet de wereld is rond!! Geintje.....nu afwachten tot het grote avontuur naar de zuidpool gaat beginnen. Doe nog wel ff voorzichtig dat laatste stukkie want we willen je heel terug...dikke kussen ook van Trudy.

• 13 Januari 2009 - 17:11

Han:

Ziet er wel stoer uit die foto (s) , wel mooi om wat dichter bij de natuur te staan zo. Hoewel het klimaat wat minder vriendelijk lijkt te worden ... misschien een mooi einde van je fiets tocht / avontuur ..

Gr , veel plezier en geniet nog lekker van je trip ...

• 13 Januari 2009 - 17:19

Jan En Netty:

Hoi Ellen,

Gefeliciteerd dat je de fietstocht heb volbracht. Petje af. Wat een leuke foto's, vooral die van de pinguins zijn erg leuk. Dat je zo dichtbij kunt komen als ze een jong hebben, onvoorstelbaar. Heb nog even dit weekend geschaatst ondanks de slijmbeursontsteking in m'n heup. Ik kon het echt niet laten en moest toch zelf even van het natuurijs genieten. Veel plezier nog de komende weken. Dikke kus.

• 13 Januari 2009 - 17:56

Annette:

Foto's zijn zeer informatief zeg, geestdodende wegen, ik kon me er geen voorstelling maken totdat ik de foto zag! Zeker goed dat je de tocht met een groepje maakt, veel gezelliger! Van het weekend veel geschaatst, eilandspoldertocht, en een rondje mijzen (schermerhorn) het was geweldig. Ook het ijsselmeer lag dicht, je kon zo het ijsselmeer op schaatsen, echt een ervaring! Zo proberen we het hier ook nog een beetje avontuurlijk te maken. Veel plezier met je verdere avontuur, liefs Annette

• 14 Januari 2009 - 08:40

Ineke:

Supergeus, je bent er!!
    Nu op naar het laatste gedeelte van de reis.
    Je hebt nog maar 1/5e van je reis te gaan!
    Kun je alle indrukken nog wel verwerken of zit je harde schijf al vol?
    Het zag er goed uit al die geroutineerde fietsers, alles in goede harmonie?
    Hier is alle schaatspret voorbij en we zitten opgescheept met een bijna bejaarde dame(marije)
    Geniet nog maar veel van de laatste lootjes!!!
    Big Hug, Ineke

• 14 Januari 2009 - 17:18

Peter En Janny:

Hallo Ellen ,weer een mijlpaal bereikt ,veel succes met de laatste etappes.
    Groetjes Peter Janny en Maya

• 16 Januari 2009 - 14:45

Monique:

Ha die Ellen,
    Wat geweldig, ik vind het een fantastische prestatie. En weeer zulke mooie foto's. Leuk ook, lijkt mij, om met een clubje te zijn want dan kun je af en toe ook eens wat delen waarbij ik me kan voorstrellen dat je daar wel behoefte aan hebt met al die belevenissen. Een goede verdere reis en tot horens maar weer. Groetjes.

• 16 Januari 2009 - 18:39

Trudi & Jan:

Goh El, je bent er en wat een slanke benen!!! Jan en ik vinden je een kei! Nu nog even genieten van de vaste grond onder je voeten want straks moet je zeebenen krijgen (zoals Jan altijd zegt wanneer hij op de oceaan vaart: ahhum jaren geleden "wij jongens van de lange deining" .....
    Niet zeeziek worden gewoon naar de horizon blijven kijken en veel kaakjes of crackers eten, helpt altijd.
    Dag El doe voorzichtig en tot mails!!