Hitte, horsfly´s en wasborden - Reisverslag uit Cochrane, Chili van Ellen Geus - WaarBenJij.nu Hitte, horsfly´s en wasborden - Reisverslag uit Cochrane, Chili van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

Hitte, horsfly´s en wasborden

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

11 December 2008 | Chili, Cochrane

Zo we zijn weer 4 dgn verder en de temperatuur blijft steigen, zo ook de bergen en het aantal horsfly´s. Wat nou slecht weer, regen en storm, soms verlang ik er stiekum naar. De warmte vreed nl energie. Ook de dagen worden steeds langer naar mate ik meer naar het zuiden zak. s´Morgens om 6 uur is het licht en pas rond 22.30 gaat het langzaam weer uit. Heerlijk hoor die lange dagen.
zo. 7 dec. Vroeg op pad want dan is het nog niet zo warm. Na 28 km kom ik Bert van Diermen tegen, een ned. jongen opweg naar Alaska, heeft dus nog even te gaan en wisselen wat ervaringen uit. Trek weer verder naar nat park Cerro Castillo want daar is een camping. De weg er naar toe is goed, ik rij nog op verharde weg maar pittig in de klim. Als je even wilt stoppen voor een pauze dan heb je onmiddelijk 30 vrienden om je heen, gek word je daarvan. Ben toch vroeg op de campsite en word gelijk uitgenodigt door een Belgisch stel om mee te eten, super want ik sterf van de honger. Zij rijden met een jeep rond en geven tips over Torres del Pain. Er zijn veel mensen op deze campsite, voor het eerst dat ik deze drukte mee maak. Heb m´n eigen plek met huisje, bank en vuurplaats. s´Avond m´n eigen vuurtje gemaakt.
ma 8 dec. Na een goede maaltijd, crackers met kaas en avocado, thee en een appel gaat de weg geleidelijk omhoog maar niet te heftig, daarna volgt er een prachtige afdaling. Het is steeds weer een verassing welk dal je in gaat. In combinatie met de rivieren en de bergen is het fantastisch. Maar dan gaan we de ¨unpaved road¨ weer op. En die is slecht de eerste 10 km, veel losse stenen en later los zand en stenen waarin je wegzakt. Of je op lekke banden rijdt en een emmer water achter je aan sleept. Kom een engelse jongen tegen en terwijl we staan te praten moeten we blijven bewegen want de vrienden zijn er ook weer. Op een gegeven moment gaan we maar weer snel op de fiets anders word je echt gestoord. Nou moet je dat toch wel een beetje zijn als je deze weg fietst. Maar het wordt beter en ga door een enorm dal maar wel met een prak tegenwind. Na 70 km hou ik het voor gezien en vraag bij een boer of ik kan kamperen. Mag en heb een prima plek uit de wind. Wassen bij de beek, ff een tuckie en een beetje koken.
di. 9 dec. Het weer is wederom mooi en de wind een stuk minder. Begin met 15 km klimmen en daarna afzakken tot de volgende vallei. De weg is wonderbaarlijk goed en kan soms 20 rijden. Haal een stel uit Zwitserland in. (zij komt uit colombia)Ze zijn al anderhalf jaar onderweg door heel Z-Amerika.(16.000km) We lunchen samen en daarna ga ik verder want ze zijn veel langzamer en wil niet weer steeds wachten ivm de vliegvrienden. Zal ze wel in Rio Tranquilo zien. Vanaf hier rij je langs het Lago General Carrera. Een van de grootste en diepste meren van Z-Am.Een prachtig turquois kleurig meer, echt schitteren alleen de weg erlangs is vreselijk, heel veel wasbord. Je zit werkelijk uren achter elkaar de stuiteren op de fiets. Dat alles er nog aan en opzit is een wonder. (goede spullen) Er schiet wel 2x een tas los, maar die klikken we aan en gaan weer verder. Het is steeds zoeken waar het het beste fietsen is, dan weer li, mi of re. Maar het lijkt wel of je steeds het verkeerde pad kiest. Na 80 km rij ik Rio Tranquilo binnen en wordt eerst gezoend door een aangeschoten wegwerker die ik iets wilde vragen. Maar veel wijzer word ik niet van hem. Ga in een hospedaje en kan er ook koken en weer een lekkere douche en bed. Heb een hele zere kont van al dat gestuiter en zal er flink wat vaseline op smeren.
wo.10 dec Net als ik weg wil rijden komen er 2 andere fietsers aan. Een nederland stel (gepensioneerd) voor 11 mnd onderweg naar Venezuela vanuit Ushuaia. Ze vertellen over de komende dagrit en de overtocht bij Villa O´higgins. Daar hebben ze over 20km anderhalve dag werk gehad. Steeds tassen van de fiets en fiets dragen over bomen etc. Goed vooruitzicht dus. Ik zie het wel en jullie horen het wel.
Fiets langs prachtige vergezichten en het meer is zo ongelooflijk mooi van kleur. Rij een stuk over een soort zout, het is net asfalt, zo vlak. Maar dat is natuurlijk niet voor lang en dan beginnen de stenen weer en een klim. Eet nog wat in een luxe lodge en dat is maar goed ook want de energie heb ik hard nodig voor die klim. Maar de warmte begint steeds op te breken in de middag en dan is iedere klim er één te veel. Schreeuw ook even dat ik niet meer wil klimmen. Zo´n laatste 15 km daar doe je dan gewoon 2 u over. Steeds weer van de fiets af en duwen en fly´s dood slaan. Na 63 km Puerto Bertrand, ga weer in een hospedaje en laat voor me koken en s´morgens een ontbijt voor 15 euro. Is een kopie voor Ned begrippen. De horsfly´s waren vandaag het ergst.
do. 11 dec. Vanmorgen half 9 op de fiets, dan is het nog niet zo warm en er is nog redelijk schaduw om in te fietsen. Het is 53 km naar Cochrane en in het begin gaat het lekker vlot. Rij langs de rio Baker, echt fantastisch weer. Maar dan begint het klimmen weer en moet diverse keren lopen. Als ik nog 18 km moet geef ik het op en vraag een pickup me naar Cochrane te brengen. Dat is goed en de fiets gaat achterin bij het lammetje, waarschijnlijk zijn laatsjte ritje. Ben dus rond 12 u al op de plaats van bestemming. Hier blijf ik een dag om te rusten voor ik het laatste stuk naar Villa O´Higgins ga beginnen.
De weersverwachtingen voor de komen de dagen zijn nog steeds warm. Vandaag was het meer dan 30 graden. Vet afzien dus, was blij met m´n lift besluit, en zeker mijn achterste.
Voor de cijferfreaks: M´n gemiddelde ligt rond de 12,5 km per uur, soms iets meer, soms iets minder. M´n snelste afdaling lag op 70km p/u. Super hard. Totaal heb ik nu bijna 1500 km afgelegd.
Dit was het weer, ik ga proberen nog wat foto´s te plaatsen maar de pc is zeer zeer langzaam dus ik weet niet of het gaat lukken, dat zien jullie vanzelf wel.
Allemaal de groetjes en mochten jullie mij een kaartje of briefje willen sturen als ik op mijn eindbestemming ben dan is dit het adres: Martin Fierro B&B
Calle 9 de Julio 175 Ushuaia, Argentinië. De post doet er zo´n 15 dagen over. En ik vertrek er de 27ste jan, maar kom er de 17e feb weer terug. Zou leuk zijn, een zak vol post na zo´n lange tijd.

Doei Allemaal en tot mails xxx

  • 11 December 2008 - 22:21

    Jaco:

    Alles is relatief, zelfs het weer! Het is hier winderig, koud (0-4 gr) en nat! Zo slecht heb je het dus niet... Geniet van de warmte! En van de uitzichten, het dalen en de vaseline!

    Groet,
    Jaco

  • 11 December 2008 - 23:51

    Ellen:

    had je misschien je haar een andere kleur moeten geven.... had je die horsfly's wat af kunnen schrikken....
    Wat spreek je een mensen zeg...leuk hoor...
    onthoud wat je doet op deze bijzondere dag.
    denk aan je en aan al het andere..

  • 12 December 2008 - 02:06

    Anneke:

    ha zus, op deze speciale dag gaan we een jaar terug. Alleen maar goede herinneringen!! samen in bed. jezus

  • 12 December 2008 - 09:18

    Hans:

    Ha tante!
    fraaie fikkie :)
    Verder weer goede verhalen en mooie foto's. Idd koud hier. Geniet van het weer (en een houten kont)
    groetjes je neefje

  • 12 December 2008 - 16:38

    Peter:

    Hoi Ellen,
    Lange dagen, daar kunnen we hier alleen maar van dromen. En het weer is hier ook niet echt alles.
    Je bent er daar volop van aan het genieten zo te lezen. Hou dat vol.
    Geniet van alles!
    Mooie foto's trouwens ook.

    Groetjes Peter

  • 12 December 2008 - 17:42

    Lida:

    Wat een wereld van verschil he El. Hier koud, glad(ben toch gevallen met de fiets afg. woensdag,balen!!spierpijn de volgende dag)donker, stampotten,kerstversiering en liedjes met de kids op school. Bij jou warmte,licht,chileens eten,hitte, hoogte,kamperen horse flies..
    Moet natuurlijk ook aan vorig jaar denken. Voor jou en je familie een hele bijzondere tijd. Ik denk aan je en ben blij dat het je goed gaat. Go your own way...to Ushuaia
    Liefs Lida

  • 12 December 2008 - 22:18

    Dikke Leo:

    Ja, hallo. Ik heb nog hele mooie handel...... Een hele grote pot vaseline. Eerst haal je het zadel eraf en dan smeer je de zadelpen daarmee in ..... als je dan gaat fietsen, jòh! Weg zadelpijn! Goeiemiddag...!!

  • 13 December 2008 - 11:29

    Han:

    Ziet er weer super uit , wil best ruilen .. neem ik het afzien erbij. Zo'n mooie natuur, daar moet je ook iets voor over hebben.
    Is ook het leuke van zo'n trip je zorgen gaan terug tot wat en hoe eet en drink ik vandaag en hoe kom ik de berg over ? Zolang je kunt genieten op z'n tijd is het ok. Heb na je mail snel de huur overgemaakt ... oeps vergeten , kun je nog effe lekker lunchen , veel plezier en een leuke tijd gewenst.

  • 13 December 2008 - 22:48

    Urmi:

    Gisteren een heel bijzondere dag voor je. Wat is dit jaar toch snel gegaan!
    Ik geloof dat deze reis voor jou in het teken staat van genieten en afzien. Wij genieten hier nog altijd van je verhalen en foto,s. Ook al reageren we niet op ieder bericht- hou er rekening mee dat wij iets minder spannende verhalen te vertellen hebben!
    Ik heb je net een mail gestuurd.
    Hou je goed, dappere Ellen!

  • 14 December 2008 - 12:52

    Jan En Netty:

    Hoi Ellen,
    Wat een prachtige verhalen, we genieten ervan, net als de mooie foto's. We kunnen ons voorstellen dat het vooral deze tijd soms erg moeilijk voor je is en dat je alles eruit gooit door te zwoegen met je fiets, berg op en af. Hier gaat alles goed. Steijn is al een pond gegroeid sinds z'n geboorte op 17 nov.
    Vorige week hebben we Sonja en Ernst verhuisd. De rust keert weer een beetje terug. Hou je haaks en dikke kus.

  • 14 December 2008 - 20:00

    MARIANNE:

    ja, ja, we horen het wel. ik zou zo tekenen voor warm weer. hier is het in dat grote huis amper warm te stoken, iedere avond een paar stronken hout en nooit meer zonder onderhemd en exstra wollen sokken lopen...ik bewonder je vechtlust en je onderzijde na al dat bonken op de fiets. ik zag aan de foto dat je al aardig wat afgevallen was. nu ik zelf amper kan sporten begin ik nu aan te komen. een aardige bijkomstigheid in ieder geval dat je na een reis lekker slank bent!. het doet me goed dat je het naar je zin hebt, al kan ik mij voorstellen dat je af en toe wat privacy wilt. Nu even uitrusten. ben moei want frans praten kost me erg veel energie. dinsadag een tentamen.
    dan krijg ik 10 min om mij voor te bereiden en dan moet ik de verleden tijd lullen...normaal gaat dat goed in het Nlds, maar nu niet haha!
    liefs et bisous, marianne


  • 15 December 2008 - 08:07

    Sandra:

    Het is iedere keer weer genieten om je reisverslag te lezen en de foto's te bekijken,


  • 15 December 2008 - 10:17

    Sanne:

    Hey!!

    Wat een tocht zeg, lekker fietsen in die hitte en hobbels! De vergezichten zien er prachtig uit op de foto's! Geniet er lekker van!

    Kus Sanne

  • 16 December 2008 - 17:38

    Marja:

    Weer genieten van je prachtige reisverslag en je mooie foto's.
    Wij hier in de kou voor de drukke kerstdagen en jij daar lekker genieten.
    Ook alvast bijzondere kerstdagen. Maak er wel iets speciaals van. Gr. Marja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Een spontane, ondernemende, bijzonder aardige, leuke vrouw. Daar is er maar één van en dol op fietsen all over the world. Het ultieme vrijheids gevoel is op de fiets daar waar de weg je brengt.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 464
Totaal aantal bezoekers 179366

Voorgaande reizen:

19 April 2022 - 05 Augustus 2022

Ciao Italië

03 December 2019 - 21 Maart 2020

Waar je ook gaat.....

14 Mei 2017 - 22 September 2017

The Great Divide Trail Noord- Amerika en Canada

04 November 2014 - 24 Februari 2015

Twee zien meer dan één!!!!

15 Oktober 2012 - 26 Januari 2013

Zuid-Amerika 2012-2013

28 Oktober 2010 - 23 Februari 2011

Fietsen in China, Laos en Cambodja

26 September 2008 - 23 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: