Wachten op de boot naar Chaiten - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Ellen Geus - WaarBenJij.nu Wachten op de boot naar Chaiten - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Ellen Geus - WaarBenJij.nu

Wachten op de boot naar Chaiten

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

26 November 2008 | Chili, Santiago de Chile

Hola Chikos y chikas

Ben inmiddels geheel afgezakt naar het zuiden van Chiloé. Wat is er de afgelopen dagen gebeurt.
Het weer is wisselend geweest en rij nog steeds in de korte broek.
za 22 nov. Wil deze ochtend naar Pumillahue om de pinguins en zeeotters te zien. Maar dat lukt ff niet want de eerste bus is al weg en de tweede gaat vanmiddag pas. Het regent nog steeds pijpenstelen en dus niet echt aantrekkelijk. Toch weet ik een tour te boeken voor de middag of het door gaat is een tweede want er moeten er nog minstens 2 bij. Lummel wat in Ancud, eten, lezen, slapen en wordt gebeld door de tourmevrouw dat het door gaat. Dus om 16u word ik opgehaald en ga samen met Paul en Nicky oppad. We zien 2 soorten pinguins, Humbold en Magelhanes en ook zeeotters. Zo leuk om te zien hoe ze inderdaad op de rug liggen in het water en met de voorpoten op de buik iets te eten hebben. Jammer genoeg heb ik dat niet op de foto kunnen nemen was steeds te laat ivm hoge golven.
S´avonds samen met P en N gegeten.
Zo 23 nov. Het weer is redelijk, wolken en zon en weinig wind dus snel wegwezen naar Castro, de hoofdstad van Chiloé 80 km verder. Ik zie buien of ze zijn net geweest ivm natte weg maar ik heb mazzel en ontfiets ze. Na 55 km stopt er een auto voor me en als ik er omheen rij en kijk wie er in zit, zijn het de duitse meiden waarmee ik in Santiago de kamer deelde en in Pucon op straat tegen kwam en mee geluched heb. Dus ff gezellig staan kletsen over de afgelopen belevenissen van elkaar. 20km voor Castro lunch ik langs de weg bij een bushokkie want de brandstof raakt op. Ben rond half 3 ter plaatse en heb snel een hostel gevonden met een lekkere douche. Wat kan je daar dan weer van genieten. Later loop ik nog wat door de plaats, er is kermis. Ga Curanto eten, plaatselijke dis met mosselen, andere schelpdieren en kip, gerookte kip en 3 soorten aardappelen, s´nachts komt alles er weer heel rap uit aan de onderkant. Voelde al dat het niet lekker viel.Terug in hostel zijn er nog 2 ned meiden die vanuit het zuiden komen, dus nog even wat ervaringen uitgewisseld.
Ma 24 nov. Na een goed ontbijt ga ik 22 km verderop naar Chonchi, het regent weer. Het aanbevolen hostel is niet veel, lijkt wel een spookhostel. Slaap er toch een nachtje. S´middags ga ik naar het Nat Parc en maak daar een wandeling naar de oceaan en door een ´rainforest´ heel mooi al die planten soorten en bloemen. Ontmoet ook de duitse meiden weer. Als ik terug kom in het hostel verteld Carlos dat er morgennacht een boot vaart vanuit Quellon naar Chaiten, als dat zo is zou mooi zijn. Zo niet dan ga ik met de bus terug naar Pto Montt.
Di 25 nov. Het is goed fietsweer vandaag. De weg is behoorlijk omhoog en omlaag en slinger de slang. Maar na 5 u en 65 km kom ik toch in Quellon aan om 13u. Net te laat voor het kantoor van de bootmaatschappij, dat nu om 15u weer open gaat. Maar er is een meneer die zegt dat er een boot naar Chaiten gaat maar pas donderdagnacht. Ook komt er nog een Italiaanse gepensioneerde meneer op de fiets aan en hij had die zelfde ochtend een kaartje gekocht voor Pto Chicobuco, meer naar het zuiden, voor diezelfde dag nog. Even getwijfeld maar ga toch voor Chaiten. Dus vandaar dat ik nu even 2 dagen rust/vrij heb. Ik zoek een hostel aan de kust en dat is snel gevonden en blijf daar de komende 2 dagen. S´middags koop ik het kaartje voor de boot, het is wel erg ongunstig. 24u vertrek en 4 a 5 uur later kom je in Chaiten aan, midden in de nacht dus. Maar ik kijk wel hoe het gaat, zet de tent wel tussen de asresten ergens neer om nog een paar uurtjes te slapen hoop ik.
s´avonds kom ik Pedro tegen, hij vraagt me waar ik vandaan kom en begint dan gebrekkig nederlands te praten. Hij had 12 jaar in Ned op een booreiland in de Noordzee gewerkt en woonde in Alkmaar. Hij kende Akerloot, Heiloo, Heerhugowaard wel en zijn ouders woonden nog in Alkmaar. Hij was het land uitgezet wegens een misstap zei hij en moest nu nog 7 jaar wachten voor hij weer terug mocht. Nu werkte hij hier in de haven. Grappig zo´n ontmoeting.
Gisteravond ook nog een live concert gehoord van de honden. Ongelooflijk hele roedels met leiders die er voor rottigheid op uit trekken en blaffen. Toch zijn ze naar mensen niet agressief meer naar elkaar en sommige auto´s. Ondankt de vele honden ligt er niet veel hondenpoep op de stoep of stank. Gelukkig.
Zo jullie zijn weer helemaal bij. Ik ga zo boodschappen doen voor de komende dagen. Want in Chaiten schijnt niets te zijn en de eerst volgende mogelijkheid is dan over een dag of 3/4 weer. Ook de tassen moeten heringepakt worden om alles mee te kunnen nemen. Lekkere bezigheid, heb toch niets anders te doen.
Dus de volgende mail kan even duren en is zeker ergens langs de CARRATERA AUSTRAL.
Voor ik het vergeet. Iedereen een goede Sinterklaas, mocht je dit vieren. Heb er hier geen last van. En voor Trudi en Renate ligt er een pakje in mijn la op het werk klaar met een gedichtje. Pak maar uit op Trudi haar laatste werkdag voor haar vakantie, dat is 3 dec toch? Ik hoor de reactie wel.

Big Hug,Ellen

  • 26 November 2008 - 16:54

    Anneke:

    ha zus,
    dus die tel kan alleen deze kant op sms-en. je ontmoet toch wel heel veel mensen als je alleen op stap bent. leuk hoor. geniets ze verder. stuur maar sms ik krijg ze dus wel. kus van jezus

  • 26 November 2008 - 18:43

    Jolanda Krijgsman:

    Goh... die weg naar Casto lijkt wel een beetje op het fietsen in de functiekamer (alleen ga je dan niet naar beneden) hihi.
    Groetjes en veel plezier nog!

  • 26 November 2008 - 19:20

    Ellen:

    Ziet er goed uit op de foto's en grappig dat je steeds dezelfde mensen tegenkomt....


  • 26 November 2008 - 20:19

    Renate En Trudy:

    Hoi, dachten even dat jij schelpjes op laag water aan het zoeken was...haha...beetje teveel gedronken en teveel van moeders rode kool gegeten. Hoop niet dat het net als bij jou het van onderen eruit komt..haha..Trudy zit nu te schudden naast me...ga morgen gelijk in de la kijken!! Morgenavond?????wat een pret wordt dat!! of niet...Trudy schijt nu al in haar broek....niet eens van het eten... jij weet wel van wat dan wel als je tenminste nog normaal kan nadenken na al die ontmoetingen met al die mannen en zo..oa. Zijn beetje melig maar dat had je nog niet door natuurlijk... nou tot prive mailze...o ja en de groeten van Jan.

  • 27 November 2008 - 09:55

    Peter:

    Hoi tante, mooie foto's, leuke beesten. Wat grappig dat je nog steeds overal nederlanders tegenkomt. En ook nog weer twee duiste meiden die je eerder had leren kennen. Het lijkt me een groot land, maar blijkbaar kun je elkaar nog gemakkelijk treffen.
    Heel veel succes en plezier weer!!

    Groetjes je neefje Peter

  • 27 November 2008 - 13:49

    Elsu:

    He el. Weer een beetje op de hoogte van je wel en wee. Hier Druk met Sinterklaas. Je bent hem toevallig niet tegengekomen? Ik mis nog steeds zaai in Chilie of hebben ze daar geen hekken? Dikke zoen. Els.

  • 27 November 2008 - 14:45

    Wim:

    Ellen, neem nou van je ouwe Oom aan: voorzichtig met mosselen! Heb daar ervaring mee.

    Knuffel,
    Wim.

  • 27 November 2008 - 17:08

    Marja:

    Lekker weggetje !!! krijg je sterke been spieren van. Weer genieten van je verhaal. Is het toevallig dat je steeds weer " bekenden" tegenkomt. Nee, volgens moet het gewoon zo zijn. Blijf genieten en ik kijk uit naar je volgende verslag. Gr. Marja

  • 27 November 2008 - 17:21

    Peter En Janny:

    Mooie fotos Ellen.
    Lijkt me heel bijzonder om pinguins in hun natuurlijke omgeving te zien.
    Ik zie hier tegen woordig wel steeds meer bijzondere vogeltjes zoal de Ibis ,zilverreigers en ijsvogeltjes maar pinguins kom je hier nog steeds niet tegen.
    Ik dacht er vorige week twee te zien in de verte bij Emaus maar het bleken twee nonnen te zijn maar ja wie weet met al die klimaatveranderingen wat we allemaal nog gaan zien.
    Verder gaat alles hier goed en we mailen weer. Groeten van Peter janny en maya

  • 28 November 2008 - 10:29

    Ineke:

    mooie foto's en verhalen weer, Ellen.Ziet er goed uit! De benen al helemaat `op sterkte`?
    Heb je wel nodig met zulke wegen.Hier druk met sinterklaasperikelen.Er is nog niemand mee naar spanje genomen. (Ik zou wel willen!) Maar we zijn allemaal te lief.
    Veel plezier nog en pas op met wat je eet!
    liefs Ineke

  • 28 November 2008 - 19:51

    Cees:

    Hoi Ellen,

    Het is heel leuk om je verslag te lezen en de mooie foto's te bekijken.
    Ik heb nu een paar keer je reisverslag bezocht en vind dat ik je dat even moet melden.

    Blijf trappen en genieten, Cees den Ouden(Mondriaan)

  • 29 November 2008 - 16:29

    Ellen H.:

    Ik van de week DRIE x een nat pak gehaald....Één x in een hagelbui,één x sneeuwbui én één x in de miezerregen,ole !
    Alles maar gehad.......
    Denk dat ik ook maar van die waterdichte sokken aan ga schaffen !!
    Blijven genieten daar.
    Groetjes, Ellen x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Een spontane, ondernemende, bijzonder aardige, leuke vrouw. Daar is er maar één van en dol op fietsen all over the world. Het ultieme vrijheids gevoel is op de fiets daar waar de weg je brengt.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 607
Totaal aantal bezoekers 179461

Voorgaande reizen:

19 April 2022 - 05 Augustus 2022

Ciao Italië

03 December 2019 - 21 Maart 2020

Waar je ook gaat.....

14 Mei 2017 - 22 September 2017

The Great Divide Trail Noord- Amerika en Canada

04 November 2014 - 24 Februari 2015

Twee zien meer dan één!!!!

15 Oktober 2012 - 26 Januari 2013

Zuid-Amerika 2012-2013

28 Oktober 2010 - 23 Februari 2011

Fietsen in China, Laos en Cambodja

26 September 2008 - 23 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: